Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Zemřela choreografka, baletní mistryně a pedagožka Marilena Halászová
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seTanecZ domovaZe světa

Zemřela choreografka, baletní mistryně a pedagožka Marilena Halászová

Choreografka, baletní mistryně a pedagožka Marilena Halászová zemřela 31. července 2024 ve věku 88 let.

redakce
Published: 01/08/2024
Share
3 Min Read
SHARE
Marilena Halászová (zdroj Slovenské národní divadlo)
Marilena Halászová (zdroj Slovenské národní divadlo)

Marilena Halászová se narodila 21. září 1935 v Bukurešti, kde v roce 1953 absolvovala Hudební a taneční školu a současně tančila ve Státní opeře a Vojenském uměleckém souboru, v roce 1958 absolvovala moskevský GITIS 1958, mj. u L. Lavrovského a A. Zacharova a poté zde v letech 1958 až 1960 působila jako asistentka.

V letech 1961–68 byla choreografkou a pedagožkou baletu Slovenského národního divadla Bratislava a vyučovala dlouho na VŠMU (1961 až 1981). Koncem 60. let se rozhodla přestěhovat se svým druhým manželem, uměleckým partnerem a spolupracovníkem Andrejem Halászem do Košic, kde přijala místo choreografky a umělecké šéfky Baletu Státního divadla v Košicích. Stala se také zakladatelkou a jednou z prvních pedagogů tanečního oddělení košické konzervatoře. Soubor vedla v letech 1969 až 1981, taneční oddělení konzervatoře pak v letech 1974 až 1981.

Vyučovala na Music and Ballet School v Bagdádu (1981–1984, v roce 1983 zde uvedla na vlastní libreto první íránský balet Sindbád na hudbu A. Bashir). Od 1984 vedla tréninky také v Pražském komorním baletu a od 1986 vyučovala na TK HAMU (od 1992 docentka). V roce 1989 šéfovala baletu v Ústí n. Labem 1989.

Jako choreografka používala prostředky klasického tance a využívala znalostí tzv. tradičních verzí baletních titulů. Z baletů nastudovala např. Kamenný kvítek a Fadettu (Jassy – Rumunsko, spolu s K. Tóthem, 1959; Košice 1971), Labutí jezero (1964, 1972), Spící krasavici (1970), Marnou opatrnost L. Hérolda (1975), Popelku (Plzeň 1993), Louskáčka (1978; Ústí n. Labem 1994), Dona Quijota (Ústí n. Labem 1996), Paquitu, Ples kadetů, večer Z pokladů Terpsichory (Ústí n. Labem 1998), Giselle (Košice 2000). Uvedla i balety, ve kterých klasickou techniku obohatila novými výrazovými prvky, např. Skříňku hraček (1965), Carmen G. Bizeta/R. Ščedina (1974), Podivuhodného mandarína (1974). V její choreografii byly u nás poprvé uvedeny mj. balety Doktor Bolíto (1962, 1973), Dáma a chuligán (1967). Řadu z nich inscenovala ve spolupráci s A. Halászem, např. pp. Román o růži (1975), Proměny (1975), Dukelská poéma (1975), Cippolino (1979), Pavana za mrtvou infantku (1980). Jako choreografka spolupracovala se SĽUK a na řadě činoher, oper i operet.

Choreografická tvorba Marileny Halászové se vyznačovala výběrem nových děl a moderním pohledem na balet. Čerpala z výrazových prostředků klasické taneční techniky a často odvážně interpretovala inscenovaná díla novým pohybovým jazykem. Vytvořila několik choreografií pro operu a hojně spolupracovala s Československou televizí.

TAGGED:Andrej HalászKonzervatoř KošiceMarilena HalászováSEZSlovenské národné divadloVŠMU
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ricardo Matosinhos (zdroj Ricardo Matosinhos) Ricardo Matosinhos: Měl jsem opravdu velké štěstí na pedagogy
Next Article Sir John Eliot Gardiner (zdroj Monteverdi Choir & Orchestras, foto Chris Christodoulou) Facka, která vše změnila. Dirigent John Eliot Gardiner končí u Monteverdiho sboru a orchestru
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up