Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Zemřel významný dirigent Zdeněk Mácal
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOsobnostiPortrétyPR Zprávy

Zemřel významný dirigent Zdeněk Mácal

Ve věku 87 let zemřel ve středu světově proslulý dirigent Zdeněk Mácal. Za svou kariéru dirigoval více než 170 významných orchestrů, řídil Berlínské filharmoniky, Královskou filharmonii v Londýně, Vídeňské symfoniky či symfonické orchestry v Chicagu a Bostonu. V letech 2003 až 2007 vedl jako šéfdirigent Českou filharmonii.

ČTKredakce
Published: 26/10/2023
Share
4 Min Read
SHARE
Zdeněk Mácal (foto Janáčkův máj)
Zdeněk Mácal (foto Janáčkův máj)

„Pozůstalí se rozhodli, že poslední rozloučení se uskuteční v rodinném kruhu,“ sdělil z pověření rodiny Filip Wágner.

Zdeněk Mácal pocházel z Brna, narodil se 8. ledna 1936. Poprvé se výrazně zviditelnil v polovině 60. let na dirigentských soutěžích ve francouzském Besançonu a v New Yorku. Vedl Moravskou filharmonii v Olomouci a úspěšně spolupracoval s Pražskými symfoniky a Českou filharmonií. Zlom v jeho životě přišel po srpnové okupaci v roce 1968, kdy emigroval. Pro českou hudební veřejnost se pak na téměř třicet let „ztratil“, protože pro minulý režim byl tabu.

Do vlasti se jako umělec vrátil v roce 1996. Vedle České filharmonie pak obnovil spolupráci i se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK. Když poprvé po 28 letech stanul na Pražském jaru 1996 znovu před dirigentským pultíkem v Rudolfinu, byl jeho návrat senzací.

Šéfdirigentem nejprestižnějšího českého tělesa se stal v roce 2003, v září 2007 se nečekaně vzdal mandátu. Jak později uváděl, v České filharmonii se „často cítil spíše jako host než jako šéf“. „Do všeho zde mluvilo příliš mnoho lidí,“ konstatoval.

V zahraničí působil v Nizozemsku, Švýcarsku a v Německu, a od roku 1982 především v USA. Deset let byl šéfem Milwaukee Orchestra a v letech 1993 až 2002 se zasloužil o umělecký vzestup symfoniků v New Jersey. Spolupracoval se spoustou špičkových orchestrů čtyř světadílů, s předními operními domy. Podílel se na realizaci nesčetných zvukových záznamů, mimo jiné nahrál kompletní Dvořákovy symfonie. V cizině, stejně jako na tuzemských pódiích, prosazoval českou hudbu.

Ve své dirigentské práci se zaměřoval na Gustava Mahlera, Johannesa Brahmse či Antonína Dvořáka. Provázelo ho však i dílo Leoše Janáčka, jehož byl obdivovatelem. Proto také přijal čestnou funkci prezidenta Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj.

„Jako dirigent zanechal stopu jak u českých orchestrů, tak především v zahraničí, kde většinu svého profesního života působil. Po roce 2000 se ale vrátil jako šéfdirigent k České filharmonii, také s ní natočil řadu nahrávek. Neměl jsem to štěstí s ním pracovat, poznali jsme se, až když odešel z filharmonie, ale setkání s ním vždy byla velmi příjemná. Je to pro českou hudbu pochopitelně ztráta, ale všechno, co Mácal vykonal a co je zachyceno na nahrávkách, tady s námi zůstane,“ uvedl generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Klavírní virtuos Ivo Kahánek oceňuje to, že si Mácal, světoběžník a velký dirigent, i po letech v zahraničí dokázal zachovat bezprostřednost a humor. „Při mém debutu s Českou filharmonií mi nedal sebemenší možnost utopit se v trémě a s šarmem sobě vlastním učinil z tohoto koncertu jeden z mých životních zážitků. Vzpomínám na něho s velkou úctou jako na charismatického dirigenta, vtipného společníka a jednoho z posledních mužů, kteří dovedli nosit klobouk,“ uvedl.

Mácalův profesní život byl mnohokrát spojený s festivalem Pražské jaro. „Jeho první vystoupení se uskutečnilo roku 1966, tedy bezprostředně po jeho vítězství na slavné dirigentské soutěži v Besançonu, závěrečný koncert Pražského jara 2012 byl jeho posledním festivalovým vystoupením. Byl smělou, charismatickou osobností, bez obav aspiroval k nejvyšším uměleckým výzvám. Nezapomenutelné bylo jeho provedení monumentálních Písní z Gurre Arnolda Schönberga na festivalu v roce 2006,“ vzpomínal ředitel Pražského jara Pavel Trojan.

Zpráva o Mácalově skonu zasáhla členy Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK, se kterým dirigent obnovil spolupráci po svém návratu do vlasti v roce 1996. „Měl k FOK velmi blízko, v určitém období se dokonce měl stát šéfdirigentem orchestru. S FOK také plánoval v roce 2016 svá poslední veřejná vystoupení, k nimž už bohužel nakonec nedošlo,“ podotkl Daniel Sobotka, ředitel Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.

TAGGED:Zdeněk Mácal
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Zuzana Rzounková (zdroj Zuzana Rzounková) Pražští symfonikové uvedou hudbu ze Star Wars, Holstovy Planety i světovou premiéru
Next Article Německo-české symposium (zdroj Ladislav Horák) Německo-české symposium se uskuteční již pošesté
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up