Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Zdařilý a kvalitně obsazený Netopýr nebude mít nouzi o publikum
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaRecenzeZ domova

Zdařilý a kvalitně obsazený Netopýr nebude mít nouzi o publikum

Premiéru měla mít nová inscenace slavné operety Johanna Strausse Netopýr v Divadle J. K. Tyla v Plzni v lednu 2021. Stihl ji osud jiných plánovaných premiér – neuskutečnila se. Předpremiéra se odehrála na Nové scéně v sobotu 13. února 2021 a diváci ji mohli zhlédnout ze záznamu v sobotu 20. února večer prostřednictvím prodejního portálu GoOut.

Špalková Gabriela
Published: 24/02/2021
Share
8 Min Read
SHARE
Divadlo J. K. Tyla, J. Strauss ml., Netopýr: Tomáš Kořínek, Ivana Veberová (foto Martina Root)

Netopýr je první z celkem devíti inscenací rovnoměrně rozložených mezi čtyři soubory Divadla J. K. Tyla, vysílaných v rámci projektu První řada u Vás doma za poplatek 150 Kč na rozdíl od loňských podzimních a letošních lednových streamů a online přenosů DJKT, které byly na YouTube kanálu či webových stránkách divadla k dispozici zdarma. Zájemci o zpoplatněné záznamy projektu První řada u Vás doma uvidí premiérované inscenace i oblíbené repertoárové kusy. Kromě Netopýra se mimo jiné chystá uvedení záznamu nové inscenace opery Leoše Janáčka Věc Makropulos, Smetanova Prodaná nevěsta či balet Zkrocení zlé ženy. Záznamy natáčí a zpracovává pro DJKT Fakulta umění a designu Ladislav Sutnara Západočeské univerzity v Plzni a videoportál Dramox.

Netopýr, vrcholné dílo „zlatého operetního věku“ o vtipu, humoru, lehkomyslnosti a také o tom, jak se nevyplácejí šprýmy na úkor jiných, se objevuje na plzeňské scéně pravidelně. Poprvé byl v Plzni uveden v prosinci 1879, pět let po vídeňské premiéře. V první polovině dvacátého století se tento titul vracel na plzeňské jeviště ve velmi krátkých intervalech – 1902, 1905, 1908, 1910, 1914, 1924, 1925, 1931, 1934, 1938, 1942 a v poválečné době byl v západočeské metropoli premiérován v letech 1958, 1962, 1980,1991 a naposledy 26. února 2011 na scéně Velkého divadla. Tehdy jej uvedl soubor muzikálu, který měl v té době ještě ve své gesci i uvádění operetních titulů. Není to tedy tak dávno, kdy mělo Netopýra DJKT na svém repertoáru. Ale nynější brzký návrat tohoto díla není nelogický ani nadbytečný. Inscenace režiséra Petra Novotného z roku 2011 totiž nebyla plnohodnotnou Straussovou operetou. Měla tehdy pozměněný děj s výrazně deformujícími škrty. Zásadním způsobem byla zkrácena takřka všechna hudební čísla sólová i ansámblová tak, aby vyšla vstříc možnostem muzikálových pěvců, kteří byli v alternaci s operními sólisty obsazeni do všech rolí.

Divadlo J. K. Tyla, J. Strauss ml., Netopýr: Amir Khan (foto Martina Root)

Produkce, uváděná nyní operním souborem DJKT ve spolupráci s Hudebním divadlem v Karlíně, je návratem ke Straussovu originálu s důsledně operním obsazením. Martin Otava přivádí na scénu klasicky pojatou výpravnou inscenaci, nesnaží se o násilné aktualizace či přesuny do jiných časových období. Postavám zachovává charaktery i vztahy a dílu jeho žádoucí komediální a dobový ráz. Pěvce vede k někdy nadbytečně exaltovanému, ale přesvědčivému hereckému projevu s dobře načasovanými gagy.

Nápadité je zařazení Straussových tanců do plesové scény u prince Orlovského a Offenbachova kankánu z operety Pařížský život. Dramaturgie (Zbyněk Brabec) také potěšila představitelku Adéliny sestry Idy, když přenechala Idě Adélin plesový přípitek. Ne právě přesvědčivě působí přechod z 2. na 3. dějství. Je zrušena pauza a čas nutný pro přestavbu jeviště je vyplněn připsanou komediální scénou, v níž hlavní představitelé procházejí postupně hledištěm a hledají za orchestrálního doprovodu cestu z plesového sálu do věznice. Alespoň krátká přestávka pro vydechnutí publika i pěvců by byla přece jen vhodnější.

Divadlo J. K. Tyla, J. Strauss ml., Netopýr: Jiří Kubík, Amir Khan (foto Martina Root)

Netopýra nově nastudoval šéf opery dirigent Jiří Petrdlík, který se účastnil i hudební přípravy při zmiňované inscenaci Petra Novotného. Orchestr podal pod jeho taktovkou vyrovnaný výkon na kvalitní technické úrovni, provedení by ovšem celkově prospěla větší lehkost a dotažení fines, takto působila hudba příliš „nestraussovsky“.

Nedílnou součástí hereckých akcí je choreografie Martina Šintáka. Je nápaditá, decentní ve výstupech pěvců i drobných tanečcích a působivá ve velkých baletních scénách, citlivě reaguje na hudbu a dává celku jednotící charakter. Přidaný valčík Povídky z Vídeňského lesa (sólo Vojtěch Jansa a Abigail Baker) má ladnost i eleganci (škoda, že v hudební složce není patrná) a začlenění Eisensteina do choreografie kankánu dodalo celému výstupu dojem spontánnosti a přirozenosti.

Netopýr se odehrává na prostorné a členité scéně Lukáše Kuchinky, která vytváří prostředí jak snad až příliš luxusního Eisensteinova salónu, tak i princova zahradního sálu a věznice. Prostor doplňují vhodně volené rekvizity a části nábytku. Výpravné kostýmy Dany Haklové charakterizují postavy odpovídajícím způsobem; diskutabilní je však zdobný, leč zbytečně pochmurný oblek a knírek Prince Orlovského, a také uvěřitelnost záměny dr. Blinda s Eisensteinem, protože nedostatečně zakuklený Amir Khan má na rozdíl od Jiřího Kubíka vousy. Atmosféru dění na scéně zdařile navozuje a dokresluje světelný design Antonína Pflegera.       

Divadlo J. K. Tyla, J. Strauss ml., Netopýr: Jana Foff Tetourová, Amir Khan, Roman Dušek (foto Martina Root)

Pěvci podali vesměs kvalitní výkony na odpovídající úrovni. Pro Ivanu Veberovou byla Rosalinda první operetní rolí a zaslouží si za její pěvecké a herecké ztvárnění velké uznání. Zpívala plným hlasem se všemi zvládnutými výškami a své postavě propůjčila sympatickou roztěkanost, ale i noblesu.

Smysl pro specifika operetního žánru potvrdila temperamentní Radka Sehnoutková v roli Adély. Svým lyrickým sopránem obsáhla všechny koloratury a dala díky svému hereckému talentu podnikavé komorné potřebnou jiskru a šarm.

Gabriela von Eisenstein ztělesnil mladý člen plzeňské opery Amir Khan. Hlasově dobře disponovaný tenorista příjemně překvapil i svým hereckým projevem.

Jan Hnyk jako ředitel věznice Frank dobře uplatnil svůj nosný, zvučný bas, zaujal komediálním talentem a zcela přirozeným vyzrálým herectvím.

Divadlo J. K. Tyla, J. Strauss ml., Netopýr: Josef Moravec, Petra Šintáková, Jakub Hliněnský (foto Martina Root)

Tomáš Kořínek jako učitel zpěvu Alfréd, zcela pohlcený světem opery, zpívá různé árie jednu za druhou – i Lehára a Pucciniho! – a zdařile je kombinuje s prózou, aniž by sklouzl k přehnané parodii.

Notáře dr. Falkeho ztvárnil zdařile Jakub Hliněnský.

Koktavému advokátu dr. Blindovi dal správně vyváženou míru komiky Jiří Kubík.

Jana Foff Tetourová se stala nečekaně upjatým a odtažitým princem Orlovským, žádné veselí, humor nebo poťouchlé spiklenectví v očekávání skandálu a zábavy. V bezprostřednosti operetního veselí působila poněkud nepatřičně.

Divadlo J. K. Tyla, J. Strauss ml., Netopýr (foto Martina Root)

V roli Idy na sebe příznivě upozornila po pěvecké i herecké stránce Petra Šintáková.

A Jan Ježek jako vězeňský sluha Frosch ztvárnil svůj výstup s nadhledem a osvobozujícím humorem.

Co však jsou platné veškeré pěvecké a herecké kvality, když v převážné části děje nebylo rozumět textu v hudebních číslech a místy byla hůře srozumitelná i próza. To se týká všech sólistů i sboru, který jinak velmi dobře nastudoval Jakub Zicha. V tomto ohledu by bylo třeba na inscenaci ještě dále pracovat.

Operetní žánr nemá v současnosti v našich končinách právě na růžích ustláno a nebývá do repertoáru operních souborů zařazován příliš často. Přitom je divácky oblíbený a operetní inscenace se těší trvalému zájmu publika. Až se budou moci znovu otevřít brány divadel, jistě tedy nebude mít tento po inscenační stránce zdařilý a pěvecky kvalitně obsazený Netopýr nouzi o publikum. V Plzni ani v Praze.

TAGGED:Amir KhanDivadlo J. K. Tyla PlzeňIvana VeberováJakub HliněnskýJakub ZichaJan HnykJan JežekJana Foff TetourováJiří KubíkJiří PetrdlíkMartin OtavaMartin ŠintákPetra ŠintákováRadka SehnoutkováSEZTomáš Kořínek
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Plzeňská filharmonie ruší kvůli pandemii festival Smetanovské dny
Next Article Houslista Jan Mráček hrál na koncertě Symfonického orchestru Českého rozhlasu brilantně
4 4 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up