Výstava fotografií Pavla Horníka ze zahraničních inscenací Prodané nevěsty v rodném bytě Bedřicha Smetany v Litomyšli
Slovo autora
Prodaná nevěsta je v cizině nejznámějším a také nejhranějším titulem z operních děl Bedřicha Smetany. Objevuje se samozřejmě po celém světě, ale v německy mluvících zemích je uváděna nejčastěji. Neexistuje tam snad jediná scéna, která by tuto slavnou komickou operu neměla někdy ve svém repertoáru. Inscenační ztvárnění díla v zahraničí bývají – hlavně v novější době – někdy velmi odlišná od pojetí, na jaká jsme zvyklí u nás. Publikum je ovšem více přivyklé extravagantněji pojatým inscenacím. V Německu i Rakousku je Prodaná nevěsta tak oblíbená, že se dá nazvat jejich téměř národním titulem. Zpívá se hlavně v němčině, v překladu litoměřického rodáka Kurta Honolky, vystudovaného v Praze. Jen na těch největších scénách je používáno originální Sabinovo české libreto.+++===
Již od dětských let jsem projevoval velký obdiv tomuto dílu a často je v pražském Národním divadle navštěvoval. V další době, již jako profesionální fotograf, věnující se tematicky převážně divadlu a hudbě, jsem cítil velkou potřebu tuto operu také dokumentovat na film. Když jsem za Prodanou nevěstou vyjížděl do ciziny, snažil jsem se až tvrdošíjně nějaký ten obrazový záznam získat. Ne vždy se to podařilo. Snímky jsem většinou pořizoval jako běžný řadový divák, bez možnosti opustit své sedadlo a měnit tak úhly a perspektivu záběrů pohybem v hledišti. Fotografický aparát jsem měl vždy zabalený do speciálního zvukotěsného pouzdra, abych nerušil a choval se co nejméně nápadně. Později jsem také používal přístroj, jehož elektronická závěrka byla úplně tichá, a tím byly možnosti snímání vhodných momentů širší. Vzhledem k tomu, že ve většině divadel je pořizování snímků zakázáno, musel jsem si někdy vyžádat povolení vedení. Pokud jsem je ale neměl, docházelo někdy i k menším konfliktním situacím s uvaděči, které třeba končilo nutností fotografování přerušit. V jednom případě jsem byl nucen tašku s přístrojem odevzdat do šatny a dostal ji zpět až po skončení představení. Velmi zřídka se mi podařilo pořídit si snímky oficiálně třeba na zkouškách, kde jsou samozřejmě možnosti nejlepší.Celkově jsem v zahraničí navštívil přes padesát různých inscenací Prodané nevěsty a z toho asi polovinu fotograficky zaznamenal. Mezi divadly, kde jsem měl možnost operu zhlédnout, byly třeba velké scény jako v Berlíně, Curychu, Paříži, Lipsku, Mnichově, Vídni, ale také scény v řadě měst menších nebo open air areály a zámecká a hradní nádvoří. Mým cílem vždy bylo nenechávat si své dojmy jen pro sebe, ale podělit se prostřednictvím fotografií s ostatní veřejností. To se mi teď v případě Prodané nevěsty v plné míře poštěstilo na komorní výstavě v krásném a inspirujícím prostředí Smetanova rodného bytu v budově bývalého pivovaru v areálu zdejšího zámku, kterou uspořádalo místní Regionální muzeum v Litomyšli. Berte prosím přiložené fotografie jako můj všední dokumentární záznam tohoto nevšedního Smetanova díla, ke kterému cítím lásku a hlubokou úctu.+++
===
Výstava fotografií Pavla Horníka v rodném bytě Bedřicha Smetany
Prodaná nevěsta v Evropě
6. 4. 2013 – 27. 10. 2013
www.rml.cz
Foto Pavel Horník