Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Zapomenutý český autor ve Francii: V olomoucké premiéře zazněla komorní hudba Josefa Kohouta
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeStará Hudba

Zapomenutý český autor ve Francii: V olomoucké premiéře zazněla komorní hudba Josefa Kohouta

Vlastivědné muzeum v Olomouci hostilo ve středu 4. června 2025 komorní soubor Trio Unitas, který zde uvedl novodobé světové premiéry skladeb zapomenutého českého skladatele Josefa Kohouta (1734–1777). Autor, působící převážně ve Francii, zanechal komorní díla reflektující proměny dobového hudebního vkusu i nástrojového obsazení. Program, na kterém bylo celkem osm trií, tak nabídl nejen objevný posluchačský zážitek, ale i cenný vhled do vývoje komorní hudby.

Hegr Filip
Published: 06/06/2025
Share
5 Min Read
SHARE
Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)
Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)

Estetika galantního stylu mezi barokem a klasicismem

Cyklus již zmíněných osmi trií Josefa Kohouta, komponovaný v Paříži roku 1767, představuje výmluvné svědectví o estetice galantního stylu v období přechodu mezi barokem a klasicismem. V těchto dílech se pojí lehkost, elegance a přehlednost formy s jemnou stylizací tanečních rytmů, zpěvností melodických linek a typickou konverzační texturou mezi nástroji. Výsledkem je hudba, která vyniká jak salonní intimitou, tak formální vytříbeností. Tria jsou napsána pro klávesový nástroj (kladívkový klavír, cembalo, alternativně harfu či loutnu), housle a bas (violoncello), přičemž klávesový nástroj zde zajišťuje jak harmonický doprovod, tak i melodickou souhru s houslemi. Formální struktura trií si zachovává třívěté schéma (1. středně rychlá věta – 2. taneční či pomalá – 3. rychlá věta). V prvních větách převládá sonátová forma, zatímco menuety a závěrečné věty jsou často vystavěny jako dvoudílné, někdy s reprízou. Typické jsou krátké, periodicky členěné fráze. Rytmicky a ve značné míře stylizovaně Kohout využívá taneční formy: menuet, musette či gigue. V použité ornamentice se vkusně vyskytují trylky, mordenty či náznaky appoggiatur, zejména v klávesovém partu.

Obsah
Estetika galantního stylu mezi barokem a klasicismemDobře zvládnutá vzájemná komunikace
Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)
Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)

Dobře zvládnutá vzájemná komunikace

Samotný výkon tří interpretek působil po celou část večera jako velmi sehraný a hudebně kultivovaný. Nejvýraznější dojem na mě udělala klavíristka Petra Matějová, která se s obdivuhodnou jistotou pohybovala v rychlých pasážích a zvládala předepsané stupnicové běhy a časté doprovodné šestnáctinové figury s precizní lehkostí. Oceňuji jasnou artikulaci a rytmické přesné a přirozené frázování. Zaujala také hra Magdaleny Malé na klasicistní housle, v celé řadě vět předvedla svou zpěvnou kantilénu. Její tón měl měkký a galantně laděný charakter. Přesto je třeba zmínit drobnou intonační nepřesnost ve třetí větě Tria č. 5 Es dur. Tento moment však zůstal jediným zřetelnějším zaváháním v jinak velmi soustředěném výkonu. Také v Triu č. 7, F dur, konkrétněji v první větě, došlo na okamžik k mírnému rytmickému rozvolnění mezi nástroji. Interpretky však situaci pohotově zvládly a rychle se navrátily k pevnému společnému tempu, což svědčí i o jejich dobře zvládnuté vzájemné komunikaci. Neopomenutelná byla přítomnost violoncellistky, která s přirozenou lehkostí a bez okázalosti držela stabilní basovou linku a dobře tak poskytla nutnou rytmickou a harmonickou oporu zbývajícím členkám souboru.

Po potlesku následně houslistka v krátkém a milém proslovu poznamenala, že celý soubor nalezl v kompozicích Josefa Kohouta „zajímavou hudbu“. Interpretky si připravily pro publikum i přídavek, pomalý menuet z Tria č. 1, C dur. Závěrem lze snad jen dodat, že koncert souboru Trio Unitas nabídl nejen cenné setkání s hudbou téměř zapomenutého skladatele, ale i přesvědčivý, stylově věrný a živý vhled do hudebního světa pozdního 18. století, v němž hrály klíčovou roli elegance, proporce a konverzační charakter.

Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)
Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)

Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria
4. června 2025, 19:00 hodin
Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III.

Program
Josef Kohout:
Trio pour le clavecin, la harpe ou le luth avec accompagnement d’un violon et la basse, Paris 1767
Trio č. 1, C dur (Allegro moderato – Menuet, Mineur – Presto)
Trio č. 2, B dur (Allegro moderato – Menuet, Mineur – Allegro)
Trio č. 3, E dur (Allegro – Musette (Lent), Mineur – Presto Trio č. 4, a moll Allegro moderato – Menutet, Majeur – Presto)
Trio č. 5, Es dur (Allegro – Menuet, Mineur – Presto)
Trio č. 6, A dur (Allegro – Andante – Gigue)
Trio č. 7, F dur (Allegro – Andante – Allegro)
Trio č. 8, Es dur (Allegro – Andante – Tempo di Minuetto, Mineur)

Účinkující
Trio Unitas:
Magdalena Malá – klasicistní housle
Helena Matyášová – violoncello
Petra Matějová – kladívkový klavír

TAGGED:Baroko 2025Baroko OlomoucSEZTrio Unitas
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Bodenseefestival: Chant des partisans, 3. června 2025, Museum Überlingen, Německo – Daniel Wiesner a Anna Paulová (foto Věra Šustíková) Anna Paulová a Daniel Wiesner uchvátili německé i švýcarské publikum interpretací soudobé hudby
Next Article Hudební festival Ludwiga van Beethovena: České noneto, 1. června 2025, Cisterciácký klášter Osek – České noneto (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena) České noneto na Beethovenově festivalu připomnělo, proč patří mezi světovou špičku
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up