Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Zapomenuté knižní poklady. Životní náhody Dr. Pavla Ecksteina
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Zapomenuté knižní poklady. Životní náhody Dr. Pavla Ecksteina

Od memoárů Tří tenorů jsme se v našem seriálu minulý týden posunuli ke vzpomínání na skladatele Franze Schuberta, kterého nám ve své monografii představil Václav Holzknecht. A vzpomínkami pokračujeme i dnes: budeme si číst o „životních náhodách“ Pavla Ecksteina.

Bodnárová Kateřina
Published: 25/11/2017
Share
10 Min Read
SHARE
Pavel Eckstein – 1971 (zdroj Životní náhody PE / foto z osobního archivu PE)

JUDr. Pavel Eckstein (narozen 27. dubna 1911 v Opavě, zemřel 20. července 2000 v Třebotově) byl muzikolog, hudební kritik, dramaturg a organizátor. Vystudoval opavské gymnázium, krátce zkoušel studovat ve Vídni, pak rok asistoval (bezplatně) režii v opavském divadle a nakonec odešel do Prahy, kde absolvoval právnickou fakultu. Větší část války strávil v lodžském ghettu (1941–1945). Po válce pracoval jako úředník a od roku 1948 do roku 1952 působil jako tajemník Mezinárodního festivalu Pražské jaro. Pracoval v Syndikátu československých skladatelů a ve Svazu československých skladatelů. Byl členem redakce Hudebních rozhledů a založil a vedl časopis Hudební zprávy z Prahy. Pracoval jako dramaturg pro různé instituce (Národní divadlo, Státní opera Praha). Byl rovněž autorem několika rozhlasových pořadů a členem vedení České hudební rady. Přátelil se s představiteli mnoha světových operních domů a pravidelně navštěvoval zahraniční hudební festivaly. Pojilo jej přátelství s mnoha hudebními „celebritami“ (Rafael Kubelík, Erich Kleiber, David Oistrach, Wolfgang Wagner, Svjatoslav Richter a další).

Legitimace JUDr. Pavla Ecksteina jako zaměstnance elektrické dráhy v ghettu (zdroj jewishmuseum.cz)

Kniha Životní náhody Dr. Pavla Ecksteina vyšla v roce 2002, vydal ji pražský Radioservis. Publikace obsahuje Ecksteinovy rozhlasové vzpomínky, jak je zaznamenala a zredigovala redaktorka Jana Vašatová – vytvořili spolu na stanici Vltava patnáctidílný cyklus. Podle Vašatové je doktor Pavel Eckstein „chodící kronika a operní encyklopedie“, „vzdělaný a bystrý člověk, jehož život – a na rozdíl od mnohých z nás i paměť – obsahuje dvě světové války, německou i ruskou okupaci, poválečná léta i revoluci v roce 1989, a hlavně nepřeberné množství životních zkušeností ze všech možných hudebních koutů světa.“ V knížce nalezneme také obrazovou přílohu z archivu Pavla Ecksteina (převážně černobílé fotografie autora s různými osobnostmi hudebního světa).

Pojďme se teď společně začíst do několika ukázek z knihy inteligentního a vtipného glosátora hudebního dění Pavla Ecksteina…

 

Požadavky hostujících umělců aneb zadarmo ani kuře…

„Tehdy jsem si ověřil, že velcí pěvci jsou samozřejmě také jen lidé, kteří – jako každý – počítají. Poznal jsem v podstatě dva typy: tím prvním byli velcí pěvci, jimž naše honoráře stačily. Když jsem jim řekl: ‚Tu vaši gáži, kterou na Západě dostáváte, vám platit nemůžeme,‘ odpověděli: ‚Mně to nevadí!‘ V této souvislosti vždycky cituji historickou odpověď velkého francouzského barytona Gabriela Bacquiera, který u nás tehdy v Tylově divadle zpíval Dona Giovanniho. Když jsem mu pověděl, že mu nemůžeme zaplatit, říkal: ‚Ani o tom nemluvte, na vydělávání mám farmu karafiátů na jihu Francie! Já zpívám pro radost, a jestli mi něco dáte, tak mi něco dáte, když mi nedáte nic, budu taky zpívat.‘ Velké sopranistce Gwyneth Jonesové, se kterou jsem se sešel v Bayreuthu, jsem také řekl, že jí nemůžeme platit tu gáži, kterou běžné dostává. Zeptala se jen: ‚Kolik?‘ a já řekl: ‚Polovinu.‘ Natáhla ke mně ruku: ‚Tak si plácněme.‘ Zpívala pak v Národním divadle Fidelia. A ten druhý typ? Říkám to nerad, ale vymohl jsem si přístup k Plácidu Domingovi, kterému jsem ve veronské aréně navrhl, jestli by nezpíval v Praze. […] Tehdy […] mi vykládal, že má za večer osmnáct tisíc marek (dnes má samozřejmě daleko víc). ‚To vám nemůžeme dát, nezlobte se, Mistře.‘ ‚Tak vy se zase nezlobte, když v Praze zpívat nebudu.‘“

 

Lidské rozměry opery v Itálii

„Lóže v italských divadlech neměly – a v mnohých divadlech ještě ani nemají – abonenty, ale majitele. Lóži si kupujete nebo ji můžete zdědit po tatínkovi, zkrátka vám patří. (Tento systém byl uplatněn také v Metropolitní opeře, kde se takto začalo a pokračuje to dodnes.) První majitelé byli vlastně sponzoři, kteří si koupili lóže. […] Jenomže v Parmě, jak už jsem říkal, si postavili ke každé lóži ještě jednu místnost. A v ní majitelé lóží seděli a jedli, protože Parma je město labužníků. Určitě víte, že z Parmy je parmezán i slavná parmská šunka… Musel existovat určitý rituál, podle něhož se po divadelních chodbách nosily zvláštní uzeniny, ryby a další pochoutky, které diváci pojídali během představení. Nebyli totiž ochotni vyslechnout celou operu, protože některé scény je nezajímaly, a proto uvaděči […] měli za úkol na své polovině lóží hlídat, když se blížila ta či ona známá árie, duet nebo nějaký závažný ansámbl. To pak šli od lóže k lóži, vlastně od pokoje k pokoji – je jich celkem dvacet -, klepali na dveře a volali: ‚Aria, aria, aria!‘ V tu ránu se všichni vyřítili ze svých pokojů do lóží, vyslechli árii nebo duet, pískali nebo tleskali, a pak zase šli dál jíst…“

 

„Noční pták“ Svjatoslav Richter

„Jednoho dne jsem přiletěl večerním letadlem do Moskvy, ubytoval jsem se v hotelu a volal hned k Richterovým, abych jim ohlásil, že jsem tady a že si něco domluvíme. Nina mi ale sdělila: ‚Svjatoslav není doma, šel na procházku.‘ Tak jsem řekl: ‚No dobře, nehoří, vždyť tady budu ještě pár dnů,‘ a šel jsem klidně spát. V půl třetí zvoní telefon v mém hotelovém pokoji: ‚Tady Svjatoslav, já tě vítám.‘ Odpověděl jsem, že se snad zbláznil. ‚Já jsem teď přišel z procházky a Nina mi řekla, že jsi tady, tak kdy se uvidíme?‘

[Richter] měl na Pražském jaru recitál, pak jsme šli na večeři do hotelu Alcron, což bylo víceméně obvyklé, a v jednu hodinu v noci se mě zeptal: ‚Mohl bych odjet do Rudolfina?‘ Povídám: ‚Co v Rudolfinu?‘ – ‚Já musím cvičit, vždyť já budu mít ještě koncert!‘ Služební auto čekalo přede dveřmi hotelu, s Richterem jsem zasedl, vyburcoval jsem dobrého vrátného Kožnara v Rudolfinu a jel domů spát. Ale Richter tam do pěti nebo do šesti cvičil.“

 

Jak motivovat dirigenta k nejlepšímu výkonu na zahraničním zájezdu

„Odpoledne měla být repríza Lišky Bystroušky. Přišel jsem tehdy do divadla a zastihl jsem tam úl vzrušených včeliček. Co se děje, to jsem zjistil už u zadního vchodu: pan dirigent Gregor odmítá dirigovat. Nijak blíž jsem se s ním tehdy neznal. A tak jsem šel do suterénu do šatny, kde byl zuřivý Gregor (kdo nevěděl, co je zuřivý Gregor, ten to tam hned poznal), který prohlásil: ‚Tam jsou mikrofony, já o ničem nevím, to snímá rozhlas, já jsem na to neměl zkoušku, já to odmítám dirigovat, já za nic neručím, představení se nekoná!‘ Dovedete si to představit? Odpovědný vedoucí zájezdu, a bylo asi čtvrt hodiny do začátku představení! Začal jsem ho přesvědčovat po dobrém, naše diskuse se stupňovala […] načež ze sebe serval frak. V tom momentě jsem musel vsadit všechno na jednu kartu: svou poměrně malou a slabou rukou jsem mu jednu vrazil a řekl: ‚Tak, a teď půjdete dirigovat!‘ Jak to prý bývá i u hysterických dam, má to ohromné účinky. […] Gregor si vzal frak a šel dirigovat.“

 

Vášeň Jaroslava Krombohlce

„Měli jsme jednu společnou vášeň: jízdní řády. Krombholc je kupoval po celém světě a krátili jsme si s nimi dlouhé chvíle. Někdy vás totiž volný den zastihne v italském provinčním městě, jako je Regio Emilia, Ferrara nebo Modena, a máte hrozně dlouhou chvíli – muzeum tam je jedno, to máte za dvě hodiny prohlédnuté, to není Řím nebo Neapol. Menší města mají krásná divadla, ohromné publikum, večer všechno v pořádku – ale ten den! Takže jsme si vymysleli hru: obklopili jsme se v hotelovém baru jízdními řády a stanovili jsme si výchozí bod nějaké cesty pokud možno na jihu Itálie s cílovou stanicí v Norsku nebo někde podobně daleko. Každý byl povinen najít to nejlepší spojení a stopovalo se na hodinkách, za jak dlouho se to komu povedlo. Kdo to udělal v kratším čase, ten něco vyhrál – já jsem nealkoholik, tak jsem na tom zase tak moc nevydělal…“

Pavel Eckstein – 1971 (zdroj Životní náhody PE / foto z osobního archivu PE)

Z velmi zajímavých vzpomínek Pavla Ecksteina, svého času jedné z předních osobností našeho kulturního života, bychom jistě mohli citovat dál a dál, na to už však zde nemáme prostor. Na závěr si tedy vypůjčíme slova Jany Vašatové z předmluvy knihy: „Chcete vědět něco zajímavého o historii i současnosti Bayreuthu, italských operních festivalů nebo o osudech prvních Pražských jar? O Mozartově Salcburku, o nejmladší pěvecké generaci nebo o slavných pěvcích či dirigentech minulosti? Dr. Pavla Ecksteina se už bohužel nezeptáme, ale můžeme si přečíst tuto knížku.“

Za týden na shledanou u dalšího pokračování Zapomenutých knižních pokladů.

 

(pokračování)

TAGGED:Bohumil GregorGwyneth JonesJaroslav KrombholcNárodní divadloPavel EcksteinPlácido DomingoPražské jaroSvjatoslav RichterŽivotní náhody Dr. Pavla Ecksteina
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Národní kulturní instituce dnes
Next Article CD jsou ještě stále naživu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up