Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Zahajovací koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu bude mít speciální poslání
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domova

Zahajovací koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu bude mít speciální poslání

Sezonu v Rudolfinu otevřou rozhlasoví symfonikové v pondělí 30. září 2024 hudbou českých autorů – jak jinak, v Roce české hudby. Letos ale trochu netradičně – SOČR se v duchu celo-rozhlasových aktivit a pod záštitou Nadačního fondu Českého rozhlasu zapojí do sbírky Pomáhejte s námi. Koupí vstupenky na Zahajovací koncert s podtitulem Koncert pro severní Moravu mohou posluchači podpořit domovy seniorů, které zasáhly povodně. Na dobročinné účely poputuje také vstupné z již proběhlého koncertu v Betlémské kapli (19. září 2024) a z koncertu Tristan a Isolda (7. října 2024 v Rudolfinu).

PRŠedivá Eliška
Published: 25/09/2024
Share
3 Min Read
SHARE
Isabelle Faust (foto Marco Borggreve)
Isabelle Faust (foto Marco Borggreve)

Program Zahajovacího koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu nabídne Dvořákův Houslový koncert, který si vychutnáme v podání přední německé umělkyně Isabelle Faust. Od letošního jubilanta Jana Klusáka zazní ve světové premiéře symfonická báseň Continuo a po přestávce se pak s hudebníky a šéfdirigentem Petrem Popelkou přeneseme do světa Dmitrije Šostakoviče. Koncert bude možné naladit v živém vysílání stanice ČRo Vltava či ze záznamu na stanici ČRo D-dur.

Nová symfonická báseň Jana Klusáka Continuo navazuje na dosavadní tři skladby v tomto formátu – Zemský ráj to na pohled z roku 1998 pro Českou filharmonii, Scherzo capriccioso a Zaniklé štěstí psané pak pro Pražské jaro. Žánr volné symfonické básně, podle Klusákových slov jako „od zastydlého romantika“, považuje autor za protipól pevné formy svých invencí, za odpočinek od přísné práce.

Premiéra Dvořákova Koncertu pro housle a orchestr a moll se uskutečnila v Praze 14. října 1883 v podání virtuosa Františka Ondříčka a Orchestru Národního divadla s dirigentem Mořicem Angerem. Bylo to měsíc před znovuotevřením Národního divadla a necelý rok a půl před oficiálním otevřením již stojícího Rudolfina. První mimopražské provedení se odehrálo záhy, 2. prosince ve Vídni. Dvořák dílo komponoval na základě Simrockovy objednávky, prvním interpretem měl být Joseph Joachim, jeden z nejvýznamnějších houslistů své doby. Ten se sice radami a podněty podílel na krystalizaci definitivní verze, koncert ale nakonec pravděpodobně nikdy neprovedl – neoplýval už totiž velkou chutí studovat nová díla. Všeobecnému přijetí skladby až později napomohli houslisté Kocian, Kubelík, Suk, Accardo a Oistrach.

Šostakovičova Symfonie č. 5 d moll vznikla mezi dubnem a červencem 1937 a v podání Leningradské filharmonie a Jevgenije Mravinského měla úspěšnou premiéru hned na podzim. První věta je dramatem, nářkem a truchlením kontrastujícím s odchodem do boje; druhá je scherzem, postrádajícím však nevinnost a humor; třetí vyjadřuje rezignaci a smutek, také ale vášnivé obvinění; čtvrtá nabízí pochodový rytmus a gradaci, podpořenou proměnou mollové tóniny v jásavější durovou. Šostakovičova hudba podivuhodně vystihuje rozporuplnost doby i rozporuplnost autora, který zažíval jak přízeň, tak nepřízeň.

TAGGED:Isabelle FaustPetr PopelkaSymfonický orchestr Českého rozhlasu
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Kultura jen pro bezdětné? Symposium přístupnosti hledá řešení
Next Article Dóm Panny Marie Nanebevzaté, Pisa, Itálie (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava) Janáčkova filharmonie zakončí v italské Pise prestižní festival Anima Mundi
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up