Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Všechno ztichlo a přišel Bach
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasika

Všechno ztichlo a přišel Bach

Po kompletech Šostakovičových a Bartokových smyčcových kvartet, po edici věnované Beethovenovi a Stravinskému přinesl mezinárodní festival komorní hudby Konvergencie (um. Ředitel Jozef Lupták) bratislavskému publiku nadčasovou hudbu německého barokního génia Johanna Sebastiana Bacha (1685 – 1750).

Schwarz Ivana
Published: 21/02/2020
Share
4 Min Read
SHARE
Braniborské koncerty (foto Viki Kollerova)

Skončily Konvergence věnované Bachovi
Festivalová dramaturgie nabídla šest koncertních večerů, součastí byl i dětský koncert ve spolupráci se Základní uměleckou školou M. Ruppeldta, varhanový recitál německého varhaníka Wolfganga Zerera a přednáška renomované muzikoložky Christine Blanken z Bachova institutu v Lipsku. Na zimní edici festivalu zaznělo všech šest Braniborských koncertů pod vedením vynikajícího huslisty Igora Karška, komplety Suit pro sólové violončelo v podání britského violončelisty Roberta Cohena a Jozefa Luptáka, Goldbergovské variace v interpretaci špičkového klaviristy Mikiho Skuty, či komplet Sonát a partit pro sólové housle v podaní houslových virtuózů Ilji Gringoltse a Milana Paľi. Pozvaní na festival přijal aj svetoznámy hráč na cembalo Mahan Esfahani. Festival uzavřela partnerská událost, koncert souboru staré hudby Solamente Naturali (um. vedoucí Miloš Valent), který v rámci svého cyklu společně s díly Johanna Michaela Bacha uvedl i slávnostní kantáty Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort a Die Elenden sollen essen. Celkově na festivalu vystoupilo víc něž 35 domácích a zahraničních interpretů s návštevností přes 1700 návštevníků, některé koncerty byly dopředu vyprodané.

Ideou Konvergencí je spojování a podpora domácího interpretačního umění, v tomto smyslu festival i tentokrát zprostředkoval publiku na sólových recitálech to najlepší ze slovenské i zahraniční scény, mimo to vytvořil inspirující prostor pro setkání renomovaných domácích i zahraničních hudobníků nad partiturou Braniborských koncertů. Festival byl současně místem, které bylo stejně otevřené hudebníkům specializujícím se na barokní hudbu (Esfahani, Gringolts), ale také velmi osobním a subjektívním pohledem na tvorbu německého barokního génia (Paľa, Cohen, Skuta). Tato otevřenost byla přítomná i v případě nastudování Braniborských koncertů, kterého se zúčastnily významné osobnosti ze světa staré hudby, jako cembalistka Barbara Maria Willi a někteří členové domácích souborů staré hudby, ale též vynikající sóloví a komorní hráči s „univerzálním“ repertoárovým záběrem. Ze všech si zmínku zasloužia čilská hobojistka Blanca Gleisner nebo virtuózní srbská trumpetistika Laura Vukobratović. Komplexní a koncentrovaný pohled na Bachovu tvorbu, který Konvergence během několika dní publiku umožnily v historických prostorách Zrcadlovém síně Primaciálního paláce a Velkého evangelického kostela, je v domácím kulturním prostoru výjimečný.

Kromě přízně publika se festival a Bachova hudba těšili i zájmu médi, rozhovory s uměleckým ředitelem festivalu, violončelistou Jozefom Luptákom, si je možné přečíst zde:

„Bach a jeho hudba jsou pro mě základem. Je osobností, keorá dokázala dát do souvislosti a spojit sakrální s profánnym, osobností, která uměla ve svojí hudbě spojit chorál a tanec. Jeho nadpozemské hudobní linie dávají smysl lineárně i vertikálně, jeho hudba je pozdvihnutím očí, mysli a srdce od pozemského k večnému.“

„Říká se, že Bach je základem evropské hudební historie. Je barokní, ale současně nadčasový. Bach je přitažlivý, ale zároveň náročný. Je Shakespearem hudby. V ní se spojují dvě roviny. Jedna sleduje melodie a hlasy, které jdou pod sebou, druhá zas vertikální, harmonickou linii. Jeho genialita spočívá v tom, že věděl věděl jak to sloučit. Bach spojoval různé světy. Tak vznikly neskutečné skladby.“ Jozef Lupták v rozhovoru pro Týden

Konvergencie pokračují v září
Hlavní část v pořadí již 21. ročníku festivalu Konvergence se bude konat v druhé polovině září a přinese tradičně komorní večery v kombinaci s většími projekty. Těšit se lze na další inspirující spojení- od skvostné komorní hudby našeho regionu, přes hudbu Mariána Vargy v novém hávu, krásu středověkých písní v podání skandinávských umělců, či Beethovena v nečekaném zpracování.

 

TAGGED:Barbara Maria WilliBlanca GleisnerChristine BlankenIgor KarškoJozef LuptákLaura VukobratovićMahan EsfahaniMiloš ValentRobert CohenSolamente NaturaliWolfgang Zerer
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Po sto letech se na jeviště Moravského divadla vrátí půvabná francouzská opereta Cornevillské zvonky
Next Article Znějící Zeměpis génia německého baroka, aneb procestujte Evropu prostřednictvím barokní hudby a módy
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up