Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Velkopáteční ztišení v Brně
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Velkopáteční ztišení v Brně

Velikonoční festival duchovní hudby je letos v Brně pořádán již po šestadvacáté a okruh zájemců o jeho akce je veliký. Přiznávám, že jsem si myslela, že na velkopáteční Temnou hodinku v pátek 14. dubna ve 21 hodin přijdou jen skalní příznivci, ale kostel Nanebevzetí Panny Marie na Jezuitské ulici byl i v tuto pozdní hodinu naplněný do posledního místečka a dokonce se zezadu ozýval před začátkem i dětský hlásek.

Bártová Jindra
Published: 15/04/2017
Share
3 Min Read
SHARE
Kostel Nanebevzetí Panny Marie Brno (zdroj cs.wikipedia.org/David Novák)

Dramaturg festivalu Vladimír Maňas vybral pro tuto příležitost skladby představitelů českého klasicismu Františka Ignáce Tůmy a Jana Křtitele Vaňhala. Tůmovy dvě chrámové sonáty, jednovětá č. 3 a moll a dvouvětá č. 2 e moll v přesvědčivém provedení studentů konzervatoře (Veronika Vechetová, Anna Neugebauerová – housle, Valérie Chomaničová – viola, Michal Raitmajer – violoncello, Jitka Koudelková, Barbora Jedelská – lesní rohy) a Tomáše Krejčího (dirigent a varhaník večera) program velmi sympaticky otevřely.

Následovalo komorní oratorium Stabat Mater Jana Křtitele Vaňhala, jež Vladimír Maňas v programové brožuře charakterizoval jako doplňující program bohoslužeb Svatého týdne (a připomněl i zajímavý fakt, že hrabě Questenberg měl ve zvyku uvádět oratoria v Jaroměřicích nad Rokytnou vždy na Velký pátek odpoledne, zatímco předchozího dne se táž skladba provedla například v Brně nebo v Olomouci). Vaňhalovo Stabat Mater bylo zřejmě komponováno pro konkrétního objednavatele, neboť jeho obsazení je dosti specifické: dva sólové ženské hlasy, ženský sbor a komorní orchestr.

Dirigent večera Tomáš Krejčí předešel možné jednotvárnosti působení téměř třičtvrtěhodinového, v nepříliš kontrastním plánu se odvíjejícího díla jeho rozdělením mezi šest sólistek, které dodaly skladbě na žádoucí proměnlivosti: ze studentek pěvecké katedry JAMU vybral posluchačky absolventského ročníku (Tereza Maličkayová, Ivana Pavlů, Pavla Radostová, Jarmila Balážová, Eliška Ouředníčková) a Dorotu Smělíkovou, které v sólech zaujaly perfektní hlasovou průpravou, technickou připraveností i barevnou odlišeností a v celku pak společně s Kristínou Kubovou, Kateřinou Kührovou, Zuzanou Machovou, Doubravkou Součkovou, Zuzanou Barochovou, Natálií Bordáczovou, Janou Dvořákovou, Veronikou Havasi, Marií Mičanovou, Martinou Forgáčovou a Zuzanou Hátlovou dokonale stmeleným, kultivovaným projevem. Malá připomínka k ne vždy optimální výslovnosti – zejména v koncovkách slov – jde spíše na vrub dnes nepříliš frekventované latiny a občasnou nedokonalost v partech lesních rohů bylo možno vzhledem k nízkému věku interpretek chápat jako autentickou interpretaci (těžko lze předpokládat, že tehdejší interpreti dosahovali absolutní dokonalosti dnešních mistrů nástroje/!/).

Velikonoční festival zdaleka nekončí, jeho Velkopáteční ztišení jen otevřelo druhou polovinu.


Hodnocení autorky recenze: 85 %

 

Velikonoční festival duchovní hudby 2017
Velkopáteční ztišení
Temné hodinky (tenebrae)
Dirigent: Tomáš Krejčí
Studenti katedry zpěvu JAMU a Konzervatoře Brno – Veronika Vechetová a Anna Neugebauerová (housle), Valérie Chomaničová (viola), Michal Raitmajer (violoncello), Jitka Koudelková a Barbora Jedelská (lesní rohy), Tereza Maličkayová, Ivana Pavlů, Pavla Radostová, Jarmila Balážová, Eliška Ouředníčková; Dorota Smělíková, Kristína Kubová, Kateřina Kührová, Zuzana Machová, Doubravka Součková, Zuzana Barochová, Natálie Bordáczová, Jana Dvořáková, Veronika Havasi, Marie Mičanová, Martina Forgáčová a Zuzana Hátlová
14. dubna 2017 kostel Nanebevzetí Panny Marie Brno

program:
František Ignác Antonín Tůma: Sonáty č. 2 a 3
Jan Křtitel Vaňhal: Stabat Mater

www.filharmonie-brno.cz

TAGGED:František Ignác Antonín TůmaJan Křtitel VaňhalJanáčkova akademie múzických umění BrnoKonzervatoř BrnoTomáš KrejčíVelikonoční festival duchovní hudby Brno
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Vůně vznešenosti, která snad ani není z tohoto světa
Next Article Zapomenuté knižní poklady. Otakar Dvořák: Můj otec Antonín Dvořák
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up