Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Vědci umožnili klavíristce na vozíku nahradit pedál pohybem hlavy
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaLifestyleRůznéZ domova

Vědci umožnili klavíristce na vozíku nahradit pedál pohybem hlavy

Klavíristka upoutaná na invalidní vozík může díky prototypu z Vysokého učení technického v Brně (VUT) používat při hraní i pedál. Délku tónu ovládá pohybem hlavy. Zařízení pro ni navrhli specialisté z Mechatronické laboratoře Fakulty strojního inženýrství VUT, oznámila dnes Radka Španihelová z fakulty.

ČTK
Published: 08/11/2019
Share
2 Min Read
SHARE
Monika Velacková (zdroj FB)

Monika Velacková se narodila s rozštěpem páteře a poruchou míchy, od dětství je na vozíku. Zároveň se u ní už v dětství projevilo hudební nadání. Při hře na klavír ale nemohla používat pedály.

„Třeba hudba období romantismu je přitom na používání pedálů postavená. Bez nich i při skvělé hře skladby působily prázdně. Vypomáhala jsem si různě, abych pedál nahradila – třeba delším přidržením spodních basových tónů, jindy mi pedál při vystoupení sešlapávali kamarádi-klavíristi,“ uvedla Velacková.

Absolventka konzervatoře hledala způsoby, jak nad svým omezením zvítězit. Oslovila technické univerzity a v Brně jí vyšli vstříc. Prototyp vznikal půl roku. Výzkumníci těžili ze znalosti oboru mechatronika, který kombinuje mechaniku, elektrotechniku a programování.

„U digitálního piana je možné stisknutí pedálu nahradit – v tomto případě dává pianu signál snímač, který má klavíristka umístěný na uchu. Jde o čidlo, které reaguje na pohyb hlavy podobně jako mobilní telefon, který při otočení překlopí zobrazení fotek,“ popsal Michal Bastl z mechatronické laboratoře. Spolupracoval s kolegou Michalem Matějáskem.

„Jde o prototyp vyrobený přímo na míru Monice Velackové. Zařízení a jeho citlivost jsme nastavovali během vývoje tak, aby to bylo hráčce příjemné. Kývnutí vypadá velmi podobně jako přikývnutí na ‚ano‘,“ uvedl Bastl.

Prototyp prošel úspěšným testováním a klavíristka o něm mluví v superlativech. „Ale musím říct, že první měsíce byly poměrně těžké. Zkoordinovat ruce na klaviatuře a pohyby hlavy tak, abych takto nahradila pedály, bylo náročné. Svým způsobem jsem se učila hrát znovu od začátku,“ poznamenala devětadvacetiletá klavíristka. Od nového roku se chce hudbě věnovat naplno jako učitelka klavíru. Věří, že se svou kapelou bude mít doma na Slovensku i koncertní příležitosti.

TAGGED:Monika VelackováVysoké učení technické Brno
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Plácido Domingo zrušil účast na předolympijském projektu v Japonsku
Next Article Večer premiér s Českou filharmonií plný barev a neobvyklé orchestrální zvukovosti
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up