Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Věčný oheň. Silvestrovský koncert v Rudolfinu s novodobou premiérou
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Lifestyle

Věčný oheň. Silvestrovský koncert v Rudolfinu s novodobou premiérou

ČTKredakce
Published: 01/01/2018
Share
3 Min Read
SHARE

Silvestrovský koncert souboru barokní hudby Collegium 1704 včera v zaplněném pražském Rudolfinu mimo jiné nabídl novodobou světovou premiéru Dixit Dominus a 2 cori neapolského varhaníka Leonarda Lea. Soubor pod vedením Václava Lukse také na pódiu pod emporou ozdobenou svícemi provedl díla dvou současníků – Jana Dismase Zelenky a Johanna Sebastiana Bacha. Nadšené publikum odměnilo hudebníky i pěvce dlouhotrvajícím potleskem.

Leonardo Leo (zdroj cs.wikipedia.org)

„Italský vkus měl dominantní vliv na podobu hudby pěstované u drážďanského dvora a vliv moderního neapolského stylu je nepřeslechnutelný také v pozdní tvorbě Jana Dismase Zelenky. Opis velkolepě koncipovaného dvojsborového Dixit Dominus jednoho z nejslavnějších neapolských skladatelů Leonarda Lea byl pořízen pro potřeby drážďanského dvorního kostela na sklonku Zelenkovy éry. Podobně velkolepý lesk jako Leův žalm vyzařují i Bachovy slavnostní kantáty, reprezentující hudbu jiného významného saského hudebního centra – Lipska,“ uvedl k programu vedoucí Collegia 1704 Václav Luks.

Václav Luks (zdroj Collegium 1704 / foto © Petra Hajská)

První polovina programu, nazvaného Věčný oheň, patřila především skladbě Leonarda Lea, jejímž těžištěm je Duravit Dominus (Hospodin přísahal) s výraznými hoboji a lesními rohy.

Druhou polovinu koncertu otevřel fragment Bachovy kantáty Nun ist das Heil und die Kraft (Nyní přišlo spasení a moc). Další skladby spojuje skutečnost, že patří k pozdním dílům svých autorů, přestože jejich kořeny jsou starší. Bachova kantáta O ewiges Feuer, O Ursprung der Liebe (Ó, věčný ohni, prameni lásky) vznikla po roce 1740, její podstatné části pocházejí ze svatební kantáty zkomponované patrně na jaře 1726.

Zelenkova Litaniae Lauretanae Consolatrix afflictorum (Loretánská litanie Utěšitelka zarmoucených) patří k jeho pozdním třem litaniím. Byla složena roku 1744 jako součást obřadů konaných za uzdravení nemocné královny Marie Josefy.

Soubor Collegium 1704 zahájil svou sezonu 3. října v pražském Rudolfinu vrcholnými díly Jana Dismase Zelenky a Johanna Sebastiana Bacha. Soubor také v září představil jeden z objektů pražského průmyslového areálu bývalých závodů ČKD pojmenovaný Collbenka 1704, kde vznikl prostor pro zkoušení uměleckých souborů a pořádání kulturních akcí. Druhá část sezony Collegia 1704 začne 20. února 2018 provedením oratoria Magdalena u nohou Kristových od skladatele Antonia Caldary.

TAGGED:Collegium 1704Jan Dismas ZelenkaLeonardo LeoVáclav Luks
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Týden s hudbou
Next Article Zpola (?) zapomenuté opery. Česká opera (5)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up