Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Vášeň pro českou operu. Sedmdesátiny oslaví britský režisér David Pountney
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Lifestyle

Vášeň pro českou operu. Sedmdesátiny oslaví britský režisér David Pountney

ČTKredakce
Published: 09/09/2017
Share
2 Min Read
SHARE

Britský operní režisér David Pountney, který se narodil 10. září 1947, patří k velkým propagátorům české hudby. Díky jeho inscenacím se publikum po celém světě mohlo seznámit zejména s díly Leoše Janáčka. Kromě vášně pro české skladatele je Pountney známý také tím, že jeho provedení oper jsou na hony vzdálená tomu, jak je znaly starší generace.

David Pountney (zdroj commons.wikimedia.org / foto Christian Ammering)

Rodák z Oxfordu v mládí zpíval ve sboru a později studoval hudbu a také historii a angličtinu na univerzitě v Cambridgi. A už tehdy se zamiloval do tvorby Leoše Janáčka. „Když jsem  ještě jako student slyšel poprvé Káťu Kabanovou, zapůsobila na mne Janáčkova hudba tak bezprostředně, že jsem hned chtěl vědět o české opeře víc,“ vzpomínal David Pountney na první setkání s autorem. Po roce roce 1989 se David Pountney hned několikrát objevil v pražském Národním divadle i Státní opeře a také v brněnském Národním divadle s tituly českého i světového repertoáru.

Režírovat začal na škole, první vlastní inscenaci vytvořil v pětadvaceti letech ve Skotské opeře, byl to Stravinského Život prostopášníka. A o rok později představil publiku svého prvního Janáčka – co jiného než Káťu Kabanovou. Sláva režiséra se rychle šířila, začátkem osmdesátých let přišel do Anglické národní opery v Londýně, kde uvedl třeba Dvořákovu Rusalku. Zasadil ji ovšem do strnulé viktoriánské společnosti, vynechal rybníček i lesní žínky a i u londýnského publika vyvolal pozdvižení.

„Konzervativní diváci hledí na operu, jako by jim patřila – je to jejich oblíbená hračka a myslí si, že režisér jim ji chce zničit. Ale režisér není ničím povinován publiku, nýbrž skladateli a hudbě,“ tvrdí Pountney, jehož inscenace jsou netradičních nápadů plné. Například Pucciniho operu Děvče ze zlatého Západu zasadil do hollywoodského filmového studia, děj Perníkové chaloupky Engelberta Humperdincka zase přesunul do poválečného Londýna. „Inscenuji to, co slyším v hudbě a vidím v textu,“ tvrdí také tento držitel řady prestižních cen.

TAGGED:David PountneyEnglish National OperaLeoš JanáčekNárodní divadloNárodní divadlo BrnoOpera Národního divadlaOpera Národního divadla Brno
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Průměrný London Philharmonic Orchestra s kvalitním dirigentem Vladimirem Jurowskim
Next Article Fotogalerie: V Brně chystají premiéru operní novinky Michala Nejtka
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up