Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Varhany na tři až čtyři způsoby
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Varhany na tři až čtyři způsoby

Filharmonie v Hradci Králové má ve svém sále konečně varhany. Čtrnáctileté úsilí je korunováno, nástroj postaven; už je na svém místě a dolaďují se poslední detaily. Orchestr mohl ve čtvrtek (a v pátek) hrát poprvé program s opravdovými varhanami.

Veber Petr
Published: 16/03/2018
Share
5 Min Read
SHARE
Varhanní symfonie – Hradec Králové 15. 3. 2018 (zdroj FHK / foto František Hloušek)

Výjimečnost této příležitosti přinesla sestavu skladeb, jakou hned tak někdy zase nebude možné slyšet. Tři autoři, Händel, Poulenc a Saint-Saëns, to byly tři různé podoby kombinace varhan a orchestru. Třikrát odlišný styl a zvuk – a v každém díle navíc jiný sólista.

Symfonickému programu předsadili pořadatelé sólo pro Josefa Kšicu, který je dómským varhaníkem u sv. Víta v Praze na Hradě. Večer otevřela v jeho podání Bachova hudba, ikonická a kultovní Toccata a fuga d moll, pro nejširší veřejnost skutečné ztělesnění varhan. Měla ve slavnostním programu funkci jakési fanfáry.

Varhanní symfonie – Hradec Králové 15. 3. 2018 (zdroj FHK / foto František Hloušek)

Hrací stůl je mobilní, v tomto případě stál na pódiu tak, aby publikum varhaníka dobře vidělo. Až v posledním díle byl integrován do orchestru, za kontrabasy. Umístění varhanního prospektu symetricky po stranách nad pódiem a ne v čele je v síni, občas používané přece jen i pro další účely, logické. Logiku má i umístění do skříní za lamely, aby píšťaly vizuálně interiéru nedominovaly. Jen jejich zvýraznění nasvícením zevnitř ještě nefunguje, takže byly varhany při koncertě v podstatě neviditelné. Byl to však jediný nedostatek, jinak vše nasvědčovalo tomu, že jde o zdařilé dílo.

Nové varhany znějí v sále velmi konkrétně. Mají univerzální dispozici, nijak vyhraněnou směrem k baroknímu nebo naopak k romantickému zvukovému ideálu; je vymyšlena tak, aby umožňovala interpretaci hudby různých období a zajímavé barevné propojení se symfonickým orchestrem. V samostatné sólové úloze, která bude jistě také využívána, překvapily varhany v Kšicově registraci hodně výraznou barvou silných rejstříků. Bylo zřetelné, že pro tento sál dává nový nástroj víc než dostatek zvuku.

[clanek id=“282267″]

Josef Kšica nehrál na začátku večera náhodou, ale s velkou symbolikou – poté, co Filharmonie v Hradci Králové dosáhla kýženého snu, je teď Svatovítská katedrála u nás dalším místem v pořadí, které usiluje o nový nástroj a získává na to postupně peníze. Královéhradecký orchestr mimochodem spoluúčinkuje v Praze 25. března na benefičním koncertě ve prospěch varhan pro tento chrám. Bacha zahrál Kšica bez laciných efektů, běžně, provozně, jako zkušený praktik.

V programu, který měl v sále Filharmonie za cíl představit pak varhany ve třech různých podobách s orchestrem, byl zařazen nejprve Händelův Varhanní koncert g moll op. 4 č. 1. Dirigentem večera byl Andreas Sebastian Weiser, sólistou v první skladbě Michal Novenko. Jde o jemně perlivou hudbu, která se dnes hrává i na mnohem menší nástroje, pokud jde o soubory specializované na starou hudbu. Varhaník proto držel zvuk na uzdě, registrace byla zajímavá, jen Filharmonie Hradec Králové v menším obsazení svou zřetelnou opatrností bezděky ukazovala, že má s barokní hudbou málo zkušeností.

[clanek id=“284749″]

Mnohem lépe seděl Filharmonii Francis Poulenc a jeho neoklasický Koncert g moll pro varhany, smyčce a tympány. Chytlavá melodická hudba s mnoha nápady, hybná a vtipná, krásně sledovatelná. Sólistou byl s jistotou Václav Uhlíř, dlouholetý královéhradecký chrámový varhaník, umělec a organolog, který také stojí za koncepcí a dispozicí tohoto nového nástroje.

Koncert vyvrcholil Třetí symfonií Camilla Saint-Saënse, romantickou skladbou počítající s velkým uplatněním varhan (a s výrazným zařazením čtyřručního klavíru), nazývanou bez autorova schválení „Varhanní“ symfonií. Vyšla pak s dodatečným věnováním zesnulému Franzi Lisztovi. S přehledem a ve správných zvukových proporcích v ní spoluúčinkoval Aleš Bárta, z masy orchestru krásně vystupující. Varhany v této skladbě s výraznými zpěvnými tématy a podmanivou atmosférou znějí v obou základních polohách – v klidné, ztišené, podmalovávající, i v té druhé, monumentální, dominující. Jde o partituru, které umějí velké orchestry dát ještě plnější, suverénnější, symfoničtější zvuk, než jaký přinášela královéhradecká filharmonie, ale skvělejší zakončení večer i přesto už stejně nemohl mít. Sestava tří tak různých děl přinesla slavnostní okamžiky, posluchačsky mimořádně vděčné. Saint-Saënsova symfonie je korunovala.

Hodnocení autora recenze: 75%


Varhanní symfonie
Josef Kšica (varhany)
Michal Novenko (vahany)
Václav Uhlíř (varhany)
Aleš Bárta (varhany)
Dirigent: Andreas Sebastian Weiser
Filharmonie Hradec Králové
15. března 2018 Sál Filharmonie Hradec Králové

program:
Johann Sebastian Bach: Toccata a fuga d moll BWV 565
Georg Friedrich Händel: Varhanní koncert č. 1 g moll op. 4 č. 1 HWV 289
Francis Poulenc: Koncert pro varhany, smyčce a tympány g moll FP 93
Camille Saint-Saëns: Symfonie č. 3 c moll op. 78 – „Varhanní“

www.fhk.cz

TAGGED:Aleš BártaAndreas Sebastian WeiserCamille Saint-SaënsFilharmonie Hradec KrálovéFrancis PoulencGeorg Friedrich HändelJohann Sebastian BachJosef KšicaMichal NovenkoVáclav Uhlířvarhany
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Christa Ludwig (foto Franz Johann Morgenbesser) Christo, zpívala jsi docela hezky. Mezzosopranistka Christa Ludwig slaví devadesátiny
Next Article Před 80 lety se v chudé tatarské rodině narodil fenomenální tanečník Rudolf Nurejev
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up