Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Varhanní festival zahájil pilot. Marle-Ouvrard přinesl nové pohledy na klasický repertoár
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

Varhanní festival zahájil pilot. Marle-Ouvrard přinesl nové pohledy na klasický repertoár

Pilot i varhaník v jedné osobě zahájil jubilejní třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu v bazilice sv. Jakuba. Baptiste-Florian Marle-Ouvrard, mistr francouzské varhanní školy a držitel licence dopravního pilota, nabídl pražskému publiku originální pohled na Bacha, autentickou interpretaci francouzského repertoáru i strhující improvizace, které prokázaly jeho mimořádnou invenci i technickou virtuozitu.

Rotrekl Jan
Published: 09/08/2025
Share
7 Min Read
SHARE
Mezinárodní varhanní festival: Pilot i varhaník, 7. srpna 2025, Bazilika sv. Jakuba v Praze – Baptiste-Florian Marle-Ouvrard (zdroj Mezinárodní varhanní festival)
Mezinárodní varhanní festival: Pilot i varhaník, 7. srpna 2025, Bazilika sv. Jakuba v Praze – Baptiste-Florian Marle-Ouvrard (zdroj Mezinárodní varhanní festival)

Kulaté výročí Mezinárodního varhanního festivalu

Jak je již mnoho let zvykem, v první srpnový čtvrtek začal Mezinárodní varhanní festival v bazilice sv. Jakuba v Praze. Letos se tak stalo již po třicáté. Vedle výročí 340 let od narození Johanna Sebastiana Bacha je každý z osmi koncertů věnován některému z umělců, kteří na festivalu vystupovali či ho významně ovlivnili. Zahajovací koncert byl připomínkou francouzské varhanice, pedagožky a mimořádné bachovské interpretky Marie-Claire Alain. Koncert uvedla ředitelka festivalu Irena Chřibková spolu otcem minoritou Oldřichem Prachařem, který spolu s ní festival v roce 1996 založil. Interpretem večera byl jeden ze dvou varhaníků pařížského chrámu sv. Eustacha, ale také držitel licence dopravního pilota, Baptiste-Florian Marle-Ouvrard. Tím se vysvětluje název tohoto koncertu, totiž Pilot i varhaník.

Obsah
Kulaté výročí Mezinárodního varhanního festivaluMezi majestátem a niternou prosbouOd bouře tónů k něžnému chvalozpěvu

Mezi majestátem a niternou prosbou

Úvodní skladbou koncertu bylo monumentální Preludium a fuga Es dur BWV 552, které v originále tvoří rámec Bachovy sbírky Clavier-Übung III. Marle-Ouvrard se už v prvních tónech preludia představil jako člověk s jasně uchopeným uměleckým názorem a nadto i jako svrchovaný virtuóz. Tematickou rozčleněnost preludia dokázal ve svém vyjádření skvěle vystihnout a neváhal přitom i vhodně pracovat s použitou registrací. Následující fugu pak pojal s nevšedním nadhledem – vytvořil jediný dynamický oblouk přes všechna tři témata této fugy. První téma provedl s delikátní zpěvností, jak odpovídá jeho charakteru. Druhé, pohyblivé téma přednesl virtuózně, aby závěrečná část fugy vyzněla majestátně a slavnostně. Je pravdou, že Bach i vzhledem k nástrojům, jaké měl ve své době k dispozici, mohl jen těžko provádět třeba zmíněnou fugu v jediném crescendu od osmistopých hlasů až téměř k tutti celého nástroje. Na druhou stranu je nástroj ve svatojakubské bazilice svou koncepcí v zásadě romantický, a tudíž poskytuje zvukové možnosti, které interpret využil, a to způsobem nikoliv samoúčelným. I když se může někomu toto pojetí jevit jako nezvyklé, hudební výsledek byl naprosto přesvědčivý, a právě o to jde.

Druhým číslem programu byla improvizace na text žalmu 143: „Hospodine, slyš mou modlitbu, přej sluchu mým prosbám, odpověz mi pro svou pravdu, pro svou spravedlnost“. Zde se v plné šíři projevila umělcova invence nejen v práci s hudebními motivy, ale i s vlastním zvukem varhan. Po formální stránce přednesl Marle-Ouvrard přehlednou strukturu, kterou mohl posluchač dobře sledovat. Umělec samozřejmě mistrovsky pracoval s tématy, motivy a jejich rozvojem a proměnami. Vedle toho však jedinečným způsobem využíval zvuk a všemožné barvy nástroje. Z jeho projevu bylo zřetelně cítit, že je zvyklý hrát ve velkém prostoru a jeho akustické zákonitosti umí využít. Zmínit je rovněž třeba jeho cítění harmonické, které nepostrádá šarm hudby umělcovy domoviny a je zkrátka nezaměnitelné. Hudební ztvárnění daného biblického textu bylo jedním slovem pohlcující.

Mezinárodní varhanní festival: Pilot i varhaník, 7. srpna 2025, Bazilika sv. Jakuba v Praze (zdroj Mezinárodní varhanní festival)
Mezinárodní varhanní festival: Pilot i varhaník, 7. srpna 2025, Bazilika sv. Jakuba v Praze (zdroj Mezinárodní varhanní festival)

Od bouře tónů k něžnému chvalozpěvu

Final ze Symfonie č. 1 d moll Louise Vierna je efektní a virtuózní. Na koncertech je často uváděn, tak jako v rámci celé Symfonie, coby závěrečná skladba. Zde ho však interpret použil spíše jako optimistický a jásavý předěl mezi závažnějšími a hloubavějšími částmi programu. Na Viernův Final totiž navazovalo Preludium a fuga na jméno Alain od Maurice Duruflého. Duruflé měl k předchozímu autorovi blízký vztah – byl jeho studentem a později také asistentem v pařížském chrámu Notre Dame. Uvedená skladba je technicky náročná a virtuózní, avšak způsobem odlišným od té předchozí. Zejména preludium je až filigránské, a právě tak bylo předneseno. Nakolik netradičně si dokázal poradit s registrací a zvukem u Bacha i své první improvizace, natolik přesně a věrně dokázal posluchačům zprostředkovat zvuk francouzských varhan. Autenticky znělo bouřlivé fortissimo i něžné flétny a sólové barvy, jež dokonale odpovídaly Duruflého křehké poetice.

Závěr programu tvořila opět improvizace, tentokrát však jejím základem byla píseň Nejvyšší a mocný, dobrý Pane. Volba tématu nebyla náhodná – text písně totiž vychází z Chvalozpěvu stvoření sv. Františka z Assisi, který byl zakladatelem minoritského řádu, jenž spravuje svatojakubskou baziliku. Vzhledem k charakteru melodie a s ohledem na již zmiňované výročí zvolil umělec formu partity ve stylu Johanna Sebastian Bacha. Nepřekvapila samozřejmost, s jakou téma v jednotlivých variacích pojednával. V nich využíval imitační formy, ale třeba i klasické trio.

Po bouřlivých ovacích, které právem sklidil, nabídl umělec ještě jeden francouzský bonbónek. Marle-Ouvrard je známý tím, že rád hraje i všemožné transkripce a z této kategorie byl i přídavek. Bylo jím Akvárium, sedmá část slavného Karnevalu zvířat z díla dalšího letošního jubilanta, Camille Saint-Saënse.

Zahájení jubilejního třicátého ročníku Mezinárodního varhanního festivalu opět prokázalo úroveň tohoto každoročního svátku varhan v Praze. Program a jeho provedení naprosto vybočovaly z produkce, se kterou se posluchač varhanních koncertů může běžně setkat. Publiku přinesl nové pohledy na klasický repertoár, autenticky podaný francouzský repertoár a také improvizace, které jsou zážitkem ze své podstaty neopakovatelným. Jen těžko by si milovník varhanní hudby mohl přát lépe strávený večer!

Mezinárodní varhanní festival: Pilot i varhaník
7. srpna 2025, 19:00 hodin
Bazilika sv. Jakuba v Praze

Program
Johann Sebastian Bach: Preludium a fuga Es dur BWV 552
Improvizace na žalm 143,1: „Hospodine, slyš mou modlitbu, přej sluchu mým prosbám, odpověz mi pro svou pravdu, pro svou spravedlnost“
Louis Vierne: Final ze Symfonie č. 1 d moll op. 14
Maurice Duruflé: Prélude et Fugue sur le nom d‘Alain op. 7
Improvizace na Chvalozpěv stvoření sv. Františka

Účinkující
Baptiste-Florian Marle-Ouvrard – varhany

TAGGED:Audite OrganumBaptiste-Florian Marle-OuvrardMezinárodní varhanní festival PrahaSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ševčíkova akademie (foto Petra Hajská) Jak to vypadá, když se ocitnete uprostřed hudebního světa Ševčíkovy akademie?
Next Article Kalabis: Duettina, Chamber Music & Diptych (zdroj Hyperion) Album týdne Normana Lebrechta: Kalabisova cesta mimo hlavní proud
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up