Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: V Sukově síni proběhla hudební oslava stoletého výročí narození skladatele Vladimíra Sommera
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZ domova

V Sukově síni proběhla hudební oslava stoletého výročí narození skladatele Vladimíra Sommera

Koncert na památku narození skladatele Vladimíra Sommera se konal 22. listopadu v Sukově síni Rudolfina. Kvůli pandemii byl odložen z letošního jara. Publikum se seznámilo s reprezentativním výběrem ze Sommerova komorního díla. Účinkovala uskupení, jež se dlouhodobě věnují interpretaci skladatelových děl – Kvarteto a Komorní orchestr Vladimíra Sommera.

Kaznacheeva Anna
Published: 23/11/2021
Share
4 Min Read
SHARE
Komorní orchestr Vladimíra Sommera, Vojtěch Jouza (zdroj Vojtěch Jouza)
Komorní orchestr Vladimíra Sommera, Vojtěch Jouza (zdroj Vojtěch Jouza)

Vladimír Sommer se narodil 28. února 1921 v Dolním Jiřetíně u Mostu. Na konzervatoři vystudoval housle u Bedřicha Voldana a skladbu u Karla Janečka. Ve studiu kompozice pokračoval na AMU u Pavla Bořkovce. V Sommerově skladatelském díle hraje jeho zkušenost se smyčcovými nástroji klíčovou roli. Nejenomže absolvoval houslovým koncertem, ale i ve své pozdější tvorbě rád využíval nejrozmanitějších barev houslí, které dokonale ovládal.

Sommer zažil valnou část dramatických událostí dvacátého století. Během druhé světové války se ocitl v nacistickém pracovním táboře, neboť jeho skladby byly pod záminkou formalismu odsuzovány cenzurou. Podle houslistky Anny Sommerové, skladatelovy dcery, a dirigenta Vojtěcha Jouzy, jenž vede Komorní orchestr Vladimíra Sommera, podnítila tato traumatická zkušenost ve skladateli hluboký zájem o lidskou existenci. Sommerova hudba však není drsná ani zoufalá. Jsou jí vlastní niterná melancholie a zvláštní citovost.

V první části koncertu zazněly tři Sommerovy skladby. Sonáta pro dvoje housle (1948) vznikla v období autorova studia na AMU. Zde je patrná jeho inspirace neoklasiky dvacátého století (Prokofjiev, Honegger, Šostakovič). Leoš Čepický a Anna Sommerová předvedli velké spektrum výrazů a přesvědčivě zdůraznili (nikoliv však přehnali) efektní kontrasty uvnitř jednotlivých vět.

Kvarteto Vladimíra Sommera (zdroj Vojtěch Jouza)
Kvarteto Vladimíra Sommera (zdroj Vojtěch Jouza)

Sedm písní pro mezzosoprán a klavír (1985) je menším cyklem, v němž Sommer zhudebnil básně Rainera Marie Rilkeho, Sergeje Jesenina a Alexandra Bloka (v českých překladech Jindřicha Pokorného, Václava Daňka a O. F. Bablera). Jedná se vesměs o kratší básně s lyrickými náměty. Napříč celým cyklem konstruuje skladatel jednotnou nostalgickou a lehce melancholickou náladu. Sedm písní se tak spojuje v nepřerušené rozjímání o lidském životě. Pronikavý sólový zpěv a klavírní doprovod ihned evokovaly (alespoň mně) ruskou romanci. Tento žánr se v Rusku těšil zvláštní oblibě na přelomu devatenáctého a dvacátého století a je přímo spojen s tvorbou velkých básníků (Puškina, Lermontova a později také Bloka a Jesenina), jejichž verše bývaly často zhudebňovány. Podobně jako romance odpovídají i Sommerovy písně na texty Rilkeho, Jesenina a Bloka o lásce a touze, o smutcích a radostech, o celém spektru lidského prožívání, o životě samém. Nejsou v nich vypjaté vášně, ale dojemná a upřímná lyričnost. Decentní výraz mezzosopranistky Markéty Cukrové (s doprovodem Daniela Wiesnera) tento dojem jenom podpořil.

Smyčcový kvartet č. 2 h moll (1987), jímž první část koncertu končila, věnoval skladatel „památce nejdražšího člověka“ – své matky. Charakteristické jsou pro něj hluboké temné tóny smyčců. Hudební výraz se vyvíjí od jemné melancholie k velkému napětí, které se v závěru poslední věty zase ztišuje. Tato lyrická a dojemná hudba působila v podání Kvarteta Vladimíra Sommera neméně poeticky než skladatelova zhudebnění básní.

Večer uzavřela jedna z nejznámějších Sommerových skladeb, Komorní hudba pro smyčce (1967). Toto dílo, jež je autorovou orchestrální verzí jeho absolventské skladby, Smyčcového kvartetu č. 1 d moll (1950), zaznělo v nádherném provedení Komorního orchestru Vladimíra Sommera. Jemná lyričnost zpěvných témat, pokaždé odstíněná barvou jiného nástroje, se střídala s dynamicky kontrastními plochami v tutti, které tvořily z hlediska expresivity vrcholy skladby.

Sommerova zpěvná melodika, jemná dynamika a klasická formální řešení v kombinaci s básnickými texty z počátku dvacátého století, které s hudbou dokonale rezonují, dodávají jeho tvorbě jakýsi závan nostalgie. Výroční koncert, který se opravdu povedl, nabídl publiku vhled do melancholického půvabu každodennosti, jenž byl pro skladatele zdrojem neustálé inspirace.

Koncert k 100. výročí narození Vladimíra Sommera
22. listopadu 2021, 19:30 hodin
Rudolfinum – Sukova síň

Program:
Sonáta pro dvoje housle (1948)
Smyčcový kvartet č. 2 h moll (1987)
Sedm písní pro mezzosoprán a klavír (1985)
Komorní hudba pro smyčce (1967)

Účinkující:
Markéta Cukrová – mezzosoprán
Leoš Čepický, Anna Sommerová – housle
Daniel Wiesner – klavír
Kvarteto Vladimíra Sommera
Komorní orchestr Vladimíra Sommera
Vojtěch Jouza – dirigent

TAGGED:Anna SommerováDaniel WiesnerKomorní orchestr Vladimíra SommeraKvarteto Vladimíra SommeraLeoš ČepickýMarkéta CukrováSEZVladimír SommerVojtěch Jouza
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Kateřina Kněžíková (foto Martin Straka) Sopranistka Kateřina Kněžíková zahájí festival Lípa Musica
Next Article Cirqueon logo CIRQUEON vyhlašuje konkurz na administrátora a back office záchranáře
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up