Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: V Plzni poprvé uvedou operu Věc Makropulos
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZ domova

V Plzni poprvé uvedou operu Věc Makropulos

Novým titulem v repertoáru souboru opery Divadla J. K. Tyla bude mistrovská opera Leoše Janáčka Věc Makropulos, která se stejně jako původní dílo Karla Čapka dotýká otázek věčného života. Janáčkovo nezaměnitelné dílo se v Plzni představí úplně poprvé před diváky 16. října 2021 ve Velkém divadle, a to v režii ředitele divadla Martina Otavy a v hudebním nastudování šéfdirigenta Norberta Baxy. Premiéra se původně měla odehrát před rokem a diváci již měli možnost zhlédnout poloscénické provedení v rámci on-line projektu První řada u Vás doma. V hlavní roli se představí Ivana Veberová.

Drbušková MartinaPR
Published: 13/10/2021
Share
4 Min Read
SHARE
Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Leoš Janáček: Věc Makropulos (zdroj Divadlo J. K. Tyla)
Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Leoš Janáček: Věc Makropulos (zdroj Divadlo J. K. Tyla)

Leoš Janáček je bezesporu jeden z nejvýznamnějších skladatelů minulého století, stejného formátu jako Verdi či Puccini, a jeho tvorba tvoří pevnou součást repertoáru světových operních scén. V naší zemi patří mezi jeho nejznámější a nejčastěji uváděné opery Příhody lišky Bystroušky a Její pastorkyňa, jež byla Janáčkovým prvním opravdovým úspěchem a která mu otevřela dveře do zahraničí. Janáček ve své době překvapoval výběrem námětů pro své opery, ne jinak tomu bylo i při Věci Makropulos, ke které autor napsal libreto sám podle stejnojmenné spekulativní fikce Karla Čapka. „Čapkova hra Janáčka nesmírně zaujala, vždyť se jednalo o zajímavou ženu. A působivý ženský osud se táhne jako červená nit všemi Janáčkovými operami,“ přibližuje vznik opery dramaturg Zbyněk Brabec a pokračuje: „Aby operu mohl komponovat, musel mít souhlas autora, tedy Karla Čapka. Přestože si Čapek myslel, že jeho hra není vhodná pro operu, Janáčkovi souhlas nakonec udělil.“ Světová premiéra Věci Makropulos se odehrála 18. prosince 1926 v Brně v nastudování režiséra Oty Zítka a dirigenta Františka Neumanna. „Pro zajímavost můžeme dodat, že Věc Makropulos je první operou, ve které se telefonovalo, a že prvním Jaroslavem Prusem byl Zdeněk Otava, dědeček režiséra Věci Makropulos a ředitele divadla Martina Otavy,“ zmiňuje Zbyněk Brabec.

Opera o krásné ženě, která díky elixíru života pobývá na světě již více než tři sta let, se v Plzni představí v režii Martina Otavy, který má s inscenováním Janáčkových oper mezinárodní zkušenosti. „Celý svět Janáčka zná a zcela oprávněně ho obdivuje. U nás se ale často setkávám s názorem, že Janáček je nesrozumitelný či příliš moderní, a to i přestože je téměř sto let mrtvý. Přitom jeho hudba je neuvěřitelně nádherná, vychází z lidské mluvy, intonace a vřelosti člověka. Je v ní něco geniálního před čím smekám. Tvorbu Leoše Janáčka hluboce miluji, speciálně Věc Makropulos,“ komentuje operu Martin Otava.

Výjimečnost skladatelových děl potvrzuje i šéfdirigent Norbert Baxa, autor hudebního nastudování. „Janáčkova hudební mluva je naprosto originální a jeho dramatické cítění, se kterým uchopuje libreto a komponuje operu, je ohromující. Pro mne v pozici interpreta je to obrovská výzva. Janáček přetavuje lidské emoce do hudby zcela neopakovatelným způsobem.“ Součástí inscenačního týmu, který diváky přenese do dvacátých let minulého století, jsou plzeňskému publiku dobře známí kostýmní návrhářka Dana Haklová (Carmen, Broučci, Veselá vdova), scénograf Daniel Dvořák (Donaha!, Orfeo) a autor videoprojekcí, tvořící výraznou složku celé scénografie, Petr Hloušek (Orfeo, Iris).

Hlavní roli Emilii Marty, ženy, která je uvnitř vyhaslá a unavená dlouhým životem, ztvární sólistka operního souboru Ivana Veberová: „Do hudby Leoše Janáčka jsem se zamilovala už při studiu role Jenůfy v Její pastorkyni a od té doby nedám na tohoto skladatele dopustit. Věc Makropulos je posluchačsky náročnější a trvalo mi déle, než jsem k ní našla cestu. Čím intenzivněji jsem se ale roli věnovala, tím více se prohloubil můj vztah a obdiv k Janáčkově hudbě.“ V dalších rolích se objeví neméně známá jména, mimo jiné Philippe Castagner, Richard Samek, Petr Horák, Tomáš Kořínek, Jiří Kubík, Svatopluk Sem, Amir Khan, Jevhen Šokalo, Dalibor Tolaš, František Zahradníček, Jan Hnyk či Jan Ježek.

TAGGED:Amir KhanDalibor TolašDana HaklováDaniel DvořákDivadlo J. K. Tyla PlzeňFrantišek ZahradníčekIvana VeberováJan HnykJan JežekJevhen ŠokaloJiří KubíkMartin OtavaNorbert BaxaPetr HloušekPetr HorákPhilippe CastagnerRichard SamekSEZSvatopluk SemTomáš KořínekZbyněk Brabec
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Profesor MUDr. Cyril Höschl, DrSc., FRCPsych. (zdroj Dvořákovo klavírní kvarteto) Dvořákovo klavírní kvarteto vystoupí spolu s Cyrilem Höschlem v Pardubicích
Next Article Musica non grata – Koncert 5: Zemlinsky150 10. října 2021, Státní opera (zdroj Národní divadlo) Zemlinsky150: Nastudování méně známých sborových skladeb působilo nepřesvědčivě
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up