Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: V kostele sv. Šimona a Judy zazněla Panova flétna a akordeon
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZ domova

V kostele sv. Šimona a Judy zazněla Panova flétna a akordeon

I v této těžké době se našli příznivci hudby, kteří navštívili kostel sv. Šimona a Judy, aby si vyposlechli zajímavý program. Začátek koncertu byl zahájen klasickým repertoárem, po přestávce představil Pražský komorní orchestr repertoár od Astora Piazzolly, kde se prolínaly melodie s tanečními rytmy za účasti netradičního hudebního nástroje – Panovy flétny, jednoho z nejstarších hudebních nástrojů.

Žemličková Petra
Published: 11/11/2021
Share
4 Min Read
SHARE
Abonentní koncert PKO – Ladislav Horák, Petr Tomeček 9. listopadu 2021, kostel sv. Šimona a Judy, Petr Tomeček – Panova flétna (zdroj Pražský komorní orchestr)
Abonentní koncert PKO – Ladislav Horák, Petr Tomeček 9. listopadu 2021, kostel sv. Šimona a Judy, Petr Tomeček – Panova flétna (zdroj Pražský komorní orchestr)

Pražský komorní orchestr nastoupil v malém obsazení pod vedením koncertního mistra Patrika Sedláře, který byl i sólistou úvodního programu. Koncert pro housle a smyčce a moll, BWV 1041 skladatele Johanna Sebastiana Bachabyl svěžím začátkem koncertu. Svým lehkým charakterem a nenáročností na poslech byl ideální skladbou na úvod. Lehce vyhrané melodie a vyrovnaný zvuk se nesly barokním sálem a publikum se tak mohlo ponořit do Bachovy mistrovsky zpracované kompozice. Orchestr komunikoval se sólistou, pohotově se mu přizpůsoboval jak v dynamice, tak i v tempu. V následující větě zazářilo jemné sólo houslí, které oslovovalo posluchače svým vnitřním napětím a poctivě vyzpívanými melodiemi. Koncert uzavřela třetí věta svižnějšího charakteru.

Abonentní koncert PKO – Ladislav Horák, Petr Tomeček 9. listopadu 2021, kostel sv. Šimona a Judy, Ladislav Horák – akordeon (zdroj Pražský komorní orchestr)
Abonentní koncert PKO – Ladislav Horák, Petr Tomeček 9. listopadu 2021, kostel sv. Šimona a Judy, Ladislav Horák – akordeon (zdroj Pražský komorní orchestr)

Bachův koncert vystřídala orchestrální suita Edvarda Hagerupa Griega Z časů Holbergových, op. 40, jejíž věty jsou tanečního charakteru a rovněž se jedná o velmi melodický repertoár. Po hybnějším Preludiu následovala ušlechtilá Sarabanda, kde violoncella využila svůj prostor pro sólovější hraní. Po odlehčené Gavotě přišla na řadu teskná melodie houslí v tanci Air, která gradovala po přidání basové složky, a celou suitu uzavřel zábavný Rigaudon. Během této suity předvedl soubor širokou paletu barev zvuku, pěkné sólové pasáže a pro posluchače byla jistě příjemným zážitkem.

Druhá polovina koncertu se odehrávala v rytmu tanga, konkrétně v podobě koncertní verze tohoto tance, nazvané tango nuevo, jejímž zakladatelem byl argentinský skladatel Astor Piazzolla. Právě jeho skladbám byla výhradně věnována celá druhá část koncertu.

Abonentní koncert PKO – Ladislav Horák, Petr Tomeček 9. listopadu 2021, kostel sv. Šimona a Judy, Patrik Sedlář – housle (zdroj Pražský komorní orchestr)
Abonentní koncert PKO – Ladislav Horák, Petr Tomeček 9. listopadu 2021, kostel sv. Šimona a Judy, Patrik Sedlář – housle (zdroj Pražský komorní orchestr)

Zastřený zvuk Panovy flétny v podání Petra Tomečka přímo vybízel k zasnění a ponoru do hudby. Neobvyklé, melancholicky laděné melodie skladby Oblivion se nesly sálem za doprovodu orchestru, jehož dynamika byla plastická. Další skladba Suite del Ángel byla komponovaná především pro akordeon. Přednes akordeonisty Ladislava Horáka byl působivý, skladbu také současně sám dirigoval. Taneční rytmy se prolínaly s libozvučnou kantilénou, chvílemi akordeon jakoby promlouval lidskou řečí k pozornému publiku. Po efektní druhé větě se mohli posluchači těšit na ohnivé tango třetí věty, které bylo nastartováno sólovými houslemi v živém tempu. Toto tempo ukonejšila na chvíli melodie Panovy flétny, ze které až mrazilo. V duchu tanga se nesla i třetí skladba A. Piazzolly Las Cuatro Estaciones Porteñas, která je souborem čtyř skladeb zobrazující čtyři roční období. Piazzollova hudba obsahuje mnoho efektních prvků, jako jsou například glissanda, přírazy, fortepiana, klepání na nástroj rukou nebo dupání nohou. Pro svou neotřelost si tyto skladby získaly na scéně klasické hudby velkou oblibu.

Jako přídavek byl zvolen úryvek z Piazzollovy skladby Libertango, při jejíž interpretaci se na pódiu sešli všichni účinkující tohoto večera a pobavili publikum tím, že skladbu ukončili náhle, do ztracena. Tento koncert byl příjemným zážitkem v tomto nehostinném podzimním počasí.

Abonentní koncert PKO – Ladislav Horák, Petr Tomeček
9. listopadu 2021, 19:30 hodin
Kostel sv. Šimona a Judy

Program:
Johann Sebastian Bach: Koncert pro housle a smyčce a moll, BWV 1041
Edvard Hagerup Grieg: Z časů Holbergových, suita op. 40
Astor Piazzolla: Oblivion
Astor Piazzolla: Suite del Ángel
Astor Piazzolla: Las Cuatro Estaciones Porteñas

Účinkující:
Ladislav Horák – akordeon
Petr Tomeček – Panova flétna
Patrik Sedlář – housle, koncertní mistr
PKO – Pražský komorní orchestr

TAGGED:Ladislav HorákPatrik SedlářPetr TomečekPražský komorní orchestrSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Fjodor Michajlovič Dostojevskij (zdroj Státní Tretjakovská galerie, Vasily Grigorevich Perov) Fjodor Michajlovič Dostojevskij inspiruje operu
Next Article Hongyu Chen, absolutní vítěz 55. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka (zdroj Hongyu Chen) 55. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka má své vítěze
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up