Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: V jízdárně Světce zněla po 292 letech monumentální barokní opera
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy Opera

V jízdárně Světce zněla po 292 letech monumentální barokní opera

ČTK
Published: 31/07/2015
Share
2 Min Read
SHARE

Poprvé po dvě stě devadesáti dvou letech zazněla v pátek v barokní jízdárně ve Světcích u Tachova v obnovené světové premiéře opera skladatele Johanna Josepha Fuxe a libretisty Pietra Pariatiho Costanza e fortezza (Stálost a síla). Dílo složené na objednávku vídeňského dvora zaznělo jen dvakrát v roce 1723 – u příležitosti narozenin císařovny Alžběty Kristýny a při korunovaci Karla VI. českým králem. Nyní ho jako součást barokního festivalu projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015 připravil soubor Musica Florea, řekla dramaturgyně a choreografka Helena Kazárová.

„Jde o novodobou světovou premiéru díla, které se stalo svým způsobem legendární. Dochovaly se rytiny, které ukazovaly velkolepou scénu. Zjistilo se, že to bylo i hudebně velkolepé – jsou tam trumpety, jsou tam sbory, je tam veliký orchestr,“ řekla Kazárová. I když rozsáhlé dílo muselo být kráceno na dobu přijatelnou pro současného diváka, nabízí podle ní opera oživlé obrazy plné krásy, poezie, temperamentu i bojových scén. „V tomto díle se zcela propojuje hudba vokální, instrumentální, tanec, pohyb, krásný operní zpěv a nádherné výtvarno,“ uvedla.

V době premiéry v osmnáctém století byla monumentální inscenace uvedena v Jelením příkopě Pražského hradu. Představení viděly čtyři tisíce lidí, orchestr tehdy čítal sto hráčů, přes dvě stě bylo zpěváků. Současné provedení se odehrává v unikátním prostředí národní kulturní památky Windischgrätzovy jízdárny, v bohatých kostýmech a v ručně malovaných historicky věrných replikách barokních kulis. V opeře, jejíž děj se odehrává v Římě krátce po vyhnání krutovládce a vzniku republiky, vystupuje devět sólistů, tanečníci a asi třicet členů sboru a stejně početný orchestr.

„Snažili jsme se, aby i dnešní divák vnímal ten příběh, vnímal tu krásu ručně malovaných dekorací barokního divadla, aby vnímal krásu dobových inscenačních prostředků, k nimž patří tvar kostýmů, barva, zároveň s hudbou, zpěvem a příběhem,“ dodala Kazárová. Korunovační operu Costanza e fortezza uvede soubor ještě v sobotu.

Foto 9 týdnů baroka

TAGGED:9 týdnů baroka
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ludmila Dvořáková, poslední z velkých českých primadon 20. století
Next Article Ikona brněnské opery Václav Věžník slaví pětaosmdesátiny
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up