Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: V Jaroměřicích nad Rokytnou na opeře jako za hraběte Questenberga
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

V Jaroměřicích nad Rokytnou na opeře jako za hraběte Questenberga

Hrabě Jan Adam Questenberg, který v 17. století vlastnil zámek v Jaroměřicích nad Rokytnou a žil zde, se od ostatní šlechty odlišoval svým aktivním vztahem k hudbě. Byl výborným loutnistou a zamiloval se do opery, která v té době začala chodit prvními krůčky. Nechával ji hrát na svém zámku a dokonce dělal produkce pro poddané. Jednu takovou operu měli možnost návštěvníci, ne už poddaní, za to v rouškách, v rámci Hudebního festivalu Petra Dvorského v Jaroměřicích nad Rokytnou.

Hofmannová Karla
Published: 24/09/2020
Share
5 Min Read
SHARE
C. Monteverdi: L’Arianna – Kristána Vylíčilová a Filip Dámec – MHF Petra Dvorského (foto František Hruška)

V sále předků jsou obrazy Questenbergů, Jan Adam je uprostřed a sledoval představení jistě stejně zvědavě, jako diváci, kterých se vešlo do sálu něco přes 100. Před nimi improvizované pódium a pulty s notami a tři hudebníci, v roli dirigenta a hráče na značně historický pozitiv Martin Smutný, na theorbu a kytaru Marek Kubát a na violu da gamba Jakub Michl – všichni tři členové souboru Damian, který se od roku 1995 zaměřuje na autentickou interpretaci barokní hudby, nevyjímaje hudbu soudobou, neboť úzce spolupracují se skladateli Tomášem Hanzlíkem a Vítem Zouharem.

Tomáš Hanzlík byl v tomto případě také režisérem, scénáristou i kostýmním výtvarníkem. Je pedagogem na katedře hudební výchovy Univerzity Palackého v Olomouci a nadšeným objevovatelem starých oper. V tomto případě sáhl po jedné z nejstarších oper z pera Claudia Monteverdiho L´Arianna a spolu s Vítem Zouharem ji zrekonstruovali. Z celé opery se totiž dochovalo jen slavné Lamento, nářek Ariadny, opuštěné Théseem a zanechané na ostrově Naxos a to i bez hudby sboru, kterým je nářek prokládán a komentován.

C. Monteverdi: L’Arianna – Martin Ptáček – MHF Petra Dvorského (foto František Hruška)

Opera byla rekonstruována na základě jedné árie, ale za pomoci textu Ottavia Rinucciniho, který se dochoval. Jde o dílo o pěti dějstvích s prologem. Hudebně je obdivuhodné, jak se podařilo domyslet a podle slov Tomáše Hanzlíka „dosnít“ celou operu. Jednoduché, ale i taneční, až bakchické rytmy, ostinátně opakované, jsou základem prosté melodiky, většinou několikrát se opakujícího jednoduchého tématu. Vládne tu monodie, což ale nevylučuje sborové scény obstarávané celým ansámblem, který tvoří 5 účinkujících, z nichž většina zastává alespoň 2 postavy. Postavami jsou především Ariadna, v podání sopranistky Kristýny Vylíčilové. V roli Venuše a Dorilly, společnice Ariadny, rovněž soprán, vystoupila Juliana Synková, pro niž bylo vystoupení premiérou. Postavy Amora, prvního rybáře a Bakcha se zhostil Martin Ptáček, kontratenor. Apollonem a také Théseem byl Filip Dámec, tenor. V roli Rádce, druhého rybáře a Jupitera se představil Jiří Poláček, bas.

C. Monteverdi: L’Arianna – Filip Dámec – MHF Petra Dvorského (foto František Hruška)

Společným jmenovatelem pro všechny účinkující bylo nadšení. Radostnost a hravost, se kterou se zhostili představení, zakryla technické nedostatky, se kterými se všichni statečně vyrovnali.  Především používali při zpěvu rovné hlasy, přirozeně vedené, i když šlo o mnohdy rozsahově velké úkoly. Hlasově si dobře vedla Kristýna Vylíčilová, která nezapřela, že je profesionál a to jak herecky, tak pěvecky. Její společnice, kterou zpívala Juliana Synková, byla nejprve svázaná trémou, kterou ale brzy odhodila a ukázala příjemný a barevný hlas a přirozené komediální schopnosti. Martin Ptáček své zábrany ze vstupní scény také brzy překonal a byl neodolatelný jako Amor i jako Bakchus. Filip Dámec v roli proradného Thésea byl poněkud stažený a nesmělý, ale v rámci nadšení i tohle se postupně poddalo a předvedl, že vládne hlasem sice nevelkým, ale s příjemnou barvou a potřebným rozsahem. Jiří Poláček překvapil sonorním basem a přirozeným hereckým projevem.

C. Monteverdi: L’Arianna – Juliana Synková – MHF Petra Dvorského (foto František Hruška)

Všichni rozehrávali příběh na improvizované scéně bez kulis a jediné, co navozovalo historickou představu, byly kostýmy. Rovněž improvizované – „spíchnuté“ z triček či jen z kusu látky, přesto bezchybně navozovaly potřebnou situace a postavu. Nejvíce byly – historicky věrně – používané atributy jednotlivých postav, především pokrývky hlavy či jen trikoty se zvýrazněnými pohlavními znaky, jako v případě Venuše a Amora. Soustředění a nadšení zpěváků se lehce přenášelo na publikum, které elektrizovala poslední scéna, finále ve stylu satyrského bakchanále. Jak jinak, když se ženil Bakchus s Ariadnou!

V Jaroměřicích se povedl skvělý večer, který nejenže výborně zapadl do místa provozování, ale i do atmosféry festivalu. Radost z povedeného večera měli všichni, publikum, účinkující i pořadatelé.

TAGGED:Ensemble DamianFilip DámecJiří PoláčekKristýna VylíčilováMartin PtáčekMezinárodní hudební festival Petra DvorskéhoSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Divadlo F. X. Šaldy uvede Dvořákovu operu Jakobín
Next Article Regenschori Aleš Nosek: V náhody nevěřím!
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up