Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: V Brně zahraje cembalista Mahan Esfahani
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyZ domova

V Brně zahraje cembalista Mahan Esfahani

Do Brna přijíždí cembalista Mahan Esfahani. Jako první a jediný cembalista na světě získal v letech 2008–2010 titul Umělec nové generace britské stanice BBC, na kontě má bezpočet prestižních hudebních cen. S brněnskými filharmoniky se představí v programu s názvem Mahan Esfahani: cembalo v hlavní roli.

Konečná KateřinaPR
Published: 20/02/2024
Share
23 Min Read
SHARE
Mahan Esfahani (zdroj Premiere Performances of Hong Kong 飛躍演奏香港)
Mahan Esfahani (zdroj Premiere Performances of Hong Kong 飛躍演奏香港)

„Cembalo se představí v každé skladbě večera, pokaždé v jiné roli, nejprve jako vůdčí hlas většího komorního orchestru, poté jako sólový nástroj doprovázený symfonickým orchestrem a na závěr v koncertantním partu,“ informovala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Večer otevře Komorní hudba pro cembalo a sedm nástrojů Hanse Krásy, jehož komorní tvorba, jak konstatovala už dobová kritika, spojuje staré umění s novým, vážné s banálním, střízlivé se sentimentálním. „Sestává ze dvou kontrastních vět, z nichž jedna je motorická a virtuózní pracující s převážně hravými tématy, druhá pak variační,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s tím, že cembalo doprovodí čtyři klarinety, trubka, violoncello a kontrabas.

„Chtěl jsem použít cembalo tak, aby znělo francouzsky a moderně, nikoliv jako pastiš. Chtěl jsem ukázat, že to není zastaralý, neúčinný nástroj, který má jen historický význam,“ prohlásil Francis Poulenc o své skladbě Concert champêtre (Venkovský koncert). S tímto záměrem koresponduje i obsazení orchestru, které se vzhledem k omezeným dynamickým možnostem cembala zdá být naddimenzované. „Poulenc ovšem jako výborný skladatel s jasnou zvukovou a instrumentační představou věděl, proč se k touto zdánlivému nepoměru odhodlal: z dialogu sólového nástroje a orchestru, z kontrastu tichého a jemného, resp. opulentního zvuku vytěžil duchaplné napětí, které z Venkovského koncertu činí skutku jedinečné dílo,“ doplnil Mikeš.

V druhé půli večera zazní mimořádně silná a působivá Symfonie č. 7 Mieczysława Weinberga. Dílo autora nazývaného jako „Šostakovič, ale bez úsměvu“ začíná být globálně objevováno a doceňováno až v posledních letech. Jeho symfonie je koncipována jako barokní concerto grosso naplněné aktuálním obsahem a postavené na dialogu smyčcového orchestru a koncertantního cembala. „Těžko soudit, zda má symfonie nějaký skrytý mimohudební obsah, jak bylo u protirežimních sovětských autorů běžné. O to víc překvapí finální Allegro, které působí až přímočaře popisně: v tokátovém náběhu cembala nelze neslyšet hrozbu vyzvánějícího telefonu, symbolu temných stalinistických dob,“ podotkl Mikeš. 

Mahan Esfahani odehraje koncert na filharmonické cembalo Ammer. „Je to vynikající německý nástroj z osmdesátých let minulého století. Později se výroba přesunula k replikám starých nástrojů, které znějí jinak a jsou vhodnější pro hudbu starších období, ten náš tedy začíná být poměrně vzácný,“ upozornila Kučerová.

Koncert se koná ve čtvrtek 22. a v pátek 23. února 2024 v 19:00 hodin v Besedním domě, hodinu před ním mohou zájemci přijít na setkání, kde jim dramaturg Vítězslav Mikeš přiblíží skladby, které následně uslyší v sále. Setkání se zúčastní i dirigent večera Alexander Liebreich a také sólista Esfahani.

Vstupenky jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji nebo online na stránkách filharmonie. Půl hodiny před koncertem mají studenti vstupné za 50 Kč.

TAGGED:Alexander LiebreichFilharmonie BrnoMahan EsfahaniMarie KučerováSEZVítězslav Mikeš
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jan Novák (foto webové stránky Jana Nováka) PKF – Prague Philharmonia uvede koncert komorního cyklu věnovaný Janu Novákovi
Next Article Jan Lisiecki: Preludes, 17. února 2024, Großer Saal, Wiener Konzerthaus, Vídeň (zdroj Wiener Konzerthaus) Klavírista Jan Lisiecki sestavil svůj koncertní program jen z preludií
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up