Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Už ve čtrnácti nastoupila do baletního sboru v Národním, záhy se stala primabalerínou
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Už ve čtrnácti nastoupila do baletního sboru v Národním, záhy se stala primabalerínou

Neškodí si občas připomenout, že balet jako svébytný divadelní žánr nemá v českém divadle příliš dlouhou historii. České divadlo vyrostlo z jiných kořenů a vyvíjelo se jinak než v zemích, kde existovala dlouhodobá tradice dvorského divadla, jak tomu bylo ve Francii nebo v Rusku. A v této souvislosti se sluší věnovat vzpomínku těm, kteří se o vznik skutečného baletního umění u nás zasloužili. Jednou z těchto téměř zapomenutých osobností byla tanečnice a choreografka Marie Dobromilová, která se narodila před sto dvaceti pěti lety, 23. března 1892.

Weimann Mojmír
Published: 23/03/2017
Share
7 Min Read
SHARE
Marie Dobromilová (pravděpodobně rok 1912) (foto archiv ND Praha/J. Schumpeter)

Jmenovala se vlastně Machačová, dvakrát v životě se provdala a v občanském životě používala příjmení svých manželů, avšak taneční svět ji znal pouze pod jménem Marie Dobromilová. Umělecké jméno přijala od své tety, tanečnice Národního divadla Aloisie Dobromilové, manželky italského tanečníka a choreografa Achille Viscusiho, jehož životní a umělecké osudy jsou těsně spjaty s českými zeměmi a Slovenskem a v jejichž rodině fakticky vyrůstala.

Bylo tedy logické, že se od raného dětství věnovala tanci, zvláště když její strýc Achille Viscusi rozeznal, že děvčátko má pro něj vrozené dispozice. A s důsledností a přísností sobě vlastní, na kterou často vzpomínali ti, kdo pod jeho vedením pracovali, se věnoval průpravě mladičké adeptky Terpsichory.

Když byl Achille Viscusi v sezoně 1900/1901 jmenován baletním mistrem a choreografem Národního divadla, začala Marie navštěvovat jeho baletní školu, kterou při divadle zřídil. A okamžitě začala účinkovat v dětských rolích. Poprvé to podle archivních záznamů bylo 14. března 1901 v roličce chlapce Pepíka v baletu italského autora Adolphe Thalassa Terpsichora a ještě téhož roku v tehdy velmi populární Bayerově Královně loutek.

Těch dětských rolí byla celá řada. Za všechny připomeňme její účinkování v tehdejším vysoce úspěšném revuálním Excelsioru Romualda Marenca. V roce 1906 se Marie Dobromilová stala členkou Baletu Národního divadla. Tančila v té době jednu z přítelkyň Svanhildy v Delibesově Coppélii a Vílu v Nedbalově Pohádce o Honzovi. O rok později tančila v Labutím jezeře roli Dorny. (V té době bylo zvykem v řadě titulů cizí provenience měnit jména postav na česká, a tak výše zmíněnou Dornou se stala Odilie, zatímco Odetta, kterou tančila primabalerína Anna Korecká, se proměnila na Milenu). Následovala sólistická smlouva. V souboru zaujala místo druhé tanečnice vedle primabaleríny Anny Korecké.

Z jejích dalších rolí připomeňme například Španělku v nové inscenaci Bayerovy Královny loutek, Cikánku v Nedbalově Princezně Hyacintě a několik rolí v baletu Z pohádky do pohádky. Dále ztvárnila Isis v Rubinštejnově Paní Modě anebo Alumetku v Závoji Pierotčině maďarského autora Ernö von Dohnányiho.

V Adamově Giselle (uváděné tehdy pod názvem Gisela), v níž v titulní roli hostovala slavná Tamara Karsavina a partnerem jí byl Achille Viscusi jako princ Albert, tančila roli Myrthy. Pro dokreslení tehdy panujících poměrů dodejme, že v roli Bathildy vystoupila mladá velmi nadějná herečka Anna Sedláčková a v postavě Hillariona Karel Hašler. V jednom večeru s Giselle byl také uveden balet ruského autora Arenského Egyptská noc, ve kterém byla Dobromilová v hlavní ženské roli Ghazie partnerkou Achille Viscusimu.

Samozřejmě vytvořila četné sólové role v inscenacích oper i operet, které v té době ještě občas, byť již velmi zřídka, bývaly na repertoáru Národního divadla.

Poslední rolí Marie Dobromilové na Národním divadle byla hlavní role Quitanelly v Tornellově baletu Španělská krčma. Partnerem jí byl Achille Viscusi. Dobová kritika hodnotila „její strhující temperament a nadání vyjádřit dramatičnost hudby“. Byla jednou z prvních našich tanečnic, která kladla důraz na herecké ztvárnění postav.

V roce 1912 skončila Viscusimu smlouva v Národním divadle, kam se vrátil Augustin Berger. S Viscusim odchází i jeho neteř Marie Dobromilová. Viscusi vytvořil taneční skupinu, s níž se Dobromilová stala primabalerínou. S představením La Biscajasa slavili velký úspěch v Londýně a v řadě dalších anglických měst.

Viscusi dostal nabídku na místo ředitele baletu v Rio de Janeiru. Chtěl, aby s ním do Brazílie odešla i neteř Marie. Ta se ale rozhodla zůstat v Praze a dva roky působila v baletním souboru vinohradského divadla. Zde excelovala jako sólová tanečnice v řadě operních a operetních představení, především v Carmen, kde mohla výborně uplatnit svůj nezdolný jevištní temperament. Tady také dostala příležitost k prvním choreografiím a byla jmenována do funkce baletní mistryně. Kromě choreografií v operetních inscenacích vytvořila také pohybovou složku tehdy velmi populárních revuálních přestavení jevištních adaptací verneovských námětů (Dva tisíce mil pod mořem, Cesta kolem světa za osmdesát dní).

Z Prahy odešla Marie Dobromilová do Brna, kde strávila tři sezony ve funkci baletní mistryně. Brněnské divadlo tehdy nedisponovalo vlastním baletním souborem. Marie Dobromilová měla k dispozici šikovné členy opery, činohry, žačky a nečetné žáky své baletní školy a sama tančila sóla v řadě inscenací oper a operet. Brněnští diváci si dlouho uchovávali v paměti její taneční vložky do inscenací, jako byly Prodaná nevěsta, Čert a Káča, Rusalka, Carmen, Evžen Oněgin, nebo v operetě Orfeus v podsvětí, Netopýr, Stambulská růže anebo Čardášová princezna.

Na podzim 1916 si troufla na inscenaci baletu Jaromíra Weimbergera Únos Evelin, v roce 1918 přizvala ke spolupráci Achille Viscusiho. Společně připravili dva premiérové večery. Tím prvním byl Lehkovážný Pierot Pasquala Costy a Delibesova Coppélie, druhým Bayrova Královna loutek. Viuscusi a Dobromilová tančili ústřední páry.

V další sezoně završili své brněnské působení nastudováním Labutího jezera, Viscusi v něm ztvárnil úlohu Prince, Dobromilová Milenu (Odettu).

Marie Dobromilová (pravděpodobně 1912) (foto archiv ND Praha/J. Schumpeter)

V roce 1919 vzniklo v Ostravě Národní divadlo moravskoslezské. Jeho ředitel Václav Jiřikovský, který dobře znal Viscusiho a Dobromilovou z jejich brněnských inscenací, jim nabídl angažmá. V Ostravě si Dobromilová zopakovala některé své dřívější úspěšné role (Svanhilda v Coppélii, Milena v Labutím jezeře) a tančila sóla ve Viscusiho jevištní adaptaci Dvořákových Slovanských tanců. V baletní novince mladého dirigenta Jaroslava Vogela Dům u sedmi čertů tančila roli Tulačky.

V sezoně 1922/1923 působila jako primabalerína v plzeňském divadle a svou uměleckou činnost zde ukončila. Zemřela v Praze 9. září 1972 ve věku osmdesáti let.

TAGGED:Achille ViscusiBalet Divadla J. K. Tyla PlzeňBalet Národního divadlaBalet Národního divadla BrnoBalet Národního divadla moravskoslezskéhoDivadlo J. K. Tyla PlzeňMarie DobromilováNárodní divadloNárodní divadlo BrnoNárodní divadlo moravskoslezské
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Stání+. Sedněte si, kde je volno. V Brně zavedli nové vstupenky
Next Article Výroční ceny převzali Ivona Jeličová, Matěj Šust, Petr Zuska a Zdeněk Prokeš
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up