Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Týden s tancem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seTanecTýden s TancemZ domova

Týden s tancem

Novinky z tance v těchto dnech: další tipy na představení na festivalu 4+ 4 dny v pohybu, slovenský tanec na návštěvě v zámoří, 12. ročník festivalu TANECVALMEZ za dveřmi a pozvánka na výstavu do MeetFactory.

Kocourková Lucie
Published: 07/10/2019
Share
12 Min Read
SHARE
Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church – 4+4 dny v pohybu 2019 (zdroj archiv festivalu)

Tipy z festivalu 4 + 4 dny v pohybu

Minulý týden jsme avizovali dva nejslibnější zahraniční projekty z oblasti současného tance, které můžeme navštívit na festivalu 4 + 4 dny v pohybu, oba v divadle Ponec. Dnes večer The Third Dance izraelských tanečníků Niva Sheinfelda a Orena Laora, ve čtvrtek to bude projekt Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church, ve kterém se střetávají dva taneční styly americké postmoderny. V pátek a v sobotu budou mít premiéru Podvraťáci od Spitfire Company.

Od 8. do 12. října bude svůj nový projekt Škůdce uvádět český soubor Wariot Ideal v Desfourském paláci. Na české alternativní scéně působí od roku 2009 a jejich projekty se vyznačují výraznou vizuální a hudební složkou. Věnují se tvorbě pro dospělé i pro děti, jejich domovskou scénou je pražské divadlo Alfred ve dvoře. Pravidelně se účastní významných festivalů, svou tvorbu představuje i v zahraničí. Hlavním představitelem souboru je autorský herec a mim Vojtěch Švejda, který má za sebou zkušenosti z Národního divadla, nominaci na Cenu Alfréda Radoka (2009) i ocenění Česká divadelní DNA (2012) za vynikající reprezentaci českého autorského divadla v zahraničí. Wariot Ideal dále tvoří hudebník, skladatel a autor hudby k mnoha inscenacím Jan Kalivoda, světelný designér, scénograf a amatérský filmař Jan Dörner a produkční Milena Dörnerová. Společně se věnují autorské tvorbě, která zahrnuje nejen improvizované pořady a pohybové, pantomimické a fyzické divadlo, ale i celovečerní činoherní představení.

Indickým tancem kathakem a novým cirkusem by měla být inspirovaná domácí premiérová performance Můj Hood, premiéru měla 4. října, reprízy jsou 9. a 11. října také v Desfourském paláci. Za projektem stojí performerky Anežka Hessová a Eva Stará a režisérka Lucie Ferenzová. „Jedna přišla právě teď, druhá je tu odmalička. Jednou se zase vydají na cestu. Určitě. Zatím čekají. A tu cestu hledají k sobě, jak se tak často říká. Což může být docela na dlouho. Asi. Minimálně jako cesta z Nuslí na Háje, když je mezitím pár let ve Švýcarsku. Pár let, pár zkušeností a pár škol oklikou třeba přes Indii,“ naznačuje obsah anotace. Scénická mixáž forem a stylů se v této performanci stává výrazovým prostředkem, protože nomádství je dnešní době vlastní: minimálně myšlenkově. Scénářem je esej na téma temnoty dnů zanechaných na opuštěných místech našich životů, protože jen ty světlé si ponecháme: minimálně myšlenkově. Volně se inscenace inspiruje knihou Světlé dny Zsuzsy Bánkové.

Představení íránského umělce Soroura Darabiho Šavušun je také postavené na hudbě a současném tanci, přinejmenším je program označuje jako jazykově bezbariérové. O čem jeho performance pojednává? V lednu si šíité připomínají legendu o šlechetném perském princi Šávašovi, který dobrovolně podstoupil mučení a prošel plameny, aby tak podal důkaz o vlastní nevině a očistil svou pověst od zlé pomluvy. Na ulicích, náměstích či ve svatyních se na jeho počest scházejí lidé, aby společně prožili smutek a žal, gesticky znázornili bolest, strach – a také aby dali průchod emocím volajícím po odplatě a násilí. Šavašun znamená doslova „oplakávání Šávaše“ a íránský umělec Sorour Darabi z této historicko-mytologické látky rozvinul ódu na zranitelnost. Darabi je íránského původu, ale žije a tvoří v Paříži. Prezentuje se mimo genderové určení. V Íránu byl/a součástí podzemní organizace ICCD (Invisible Centre of Contemporary Dance), která organizovala v Teheránu festival současného tance Untimely. Během studií v Národním choreografickém centru v Montpellieru stvořil/a Darabi sólo Subject to Change, inscenaci, která zpochybňuje vliv času a prostředí na transformaci jedince. V roce 2016 pak vytvořil/a v rámci festivalu Montpellier Dance sólo Farci.e zabývající se jazykem, genderovou identitou a sexualitou. Zatím poslední projekt Šavašun je ódou na soucit, zranitelnost a také na ty, kdo soucítí.

Viktor Černický uvádí projekt Prime Figures, premiéru měl v pondělí, repríza bude v sobotu. Černický ve svém novém projektu navrhuje podívat se na divadlo jako na místo pro lidské setkání a možnost zúčastnit se performance – ať v hledišti, nebo na scéně – otevírá i těm, kteří v ní jinak najdou zastoupení jen zřídka. Leitmotivem projektu Prime Figures je zvláštní zájem o společenství – a představuje nabídku stát se součástí početné skupiny, jež se po třech dnech spolu-práce znovu a znovu pokusí vytvořit společný autoportrét. Inspirován malbou tzv. holandského zlatého věku, rezignuje projekt Prime Figures na velká témata, obrací zrak k miniatuře a objevuje kouzlo v detailu každodennosti. „Téma společenství mě poprvé nadchlo, když jsem se díval na Noční hlídku, jeden z nevýznamnějších Rembrandtových obrazů, jenž vznikl jako dokumentace amsterodamského spolku domobrany. Lidské setkání coby centrální motiv mne pak zcela pohltilo, když jsem se seznámil s filmy švédského režiséra Roye Anderssona Ty, který žiješ nebo Písně z druhého patra. Jejich příběhy bez narativu jsou portréty lidské obyčejnosti, oslavou humoru a chválou malichernosti tak silné, že dokáže původní lidskou bezvýznamnost přetavit v něco velkolepého. Podobně jako posádka kapitána Franse Banninga Cocqa, která svou směšnou touhou po zachycení dala Rembrandtovi impulz k vytvoření jednoho z nejdůležitějších artefaktů v historii umění,“ říká Viktor Černický.

Divadlo Štúdio Tanca Banská Bystrica (zdroj studiotanca.sk)

Slovenský současný tanec v zámoří

Nezapomínáme ani na dění u našich nejbližších sousedů. Slovenský soubor současného tance Divadlo Štúdio tanca ohlásil na první polovinu října zájezd do ciziny a do ledajaké. Reprezentovat slovenský tanec a své město Banskou Bystrici budou na festivalech Prisma v Panamě a Edanco v Dominikánské republice. Hostují s choreografií Andrea Petroviče 4 hlavy z úspěšného projektu tří choreografů 3×20, jehož premiéra se konala v dubnu 2018. Samotná choreografie se odkazuje na tvorbu renesančního malíře Hieronyma Boshe. 4 hlavy – 4 tanečníci svědomitě dokumentují abstrakci, ale také umocňují myšlenky poukazující na absurdní svět, ve kterém se nachází zahrada rozkoší i peklo.

 

Festival TANECVALMEZ se blíží

Již 12. ročník mezinárodního tanečního festivalu TANECVALMEZ, který patří k úspěšným regionálním projektům, které šíří povědomí o současném tanci, proběhne od 17. do 19. října. Fanoušky festivalu letos čeká několik překvapení. „V sobotu si nenechte ujít taneční bitvu, neboli battle, s českou i zahraniční porotou. Bude mezi nimi např. Bboy Junior, jeden z nejlepších break dancerů na světě,“ prozrazuje ředitelka festivalu Milada Borovičková. Další novinkou je páteční happening na náměstí Valašského Meziříčí, připraveny jsou i workshopy s účinkujícími. Celý program festivalu odstartuje dne 17. 10. 2019 v KD Zašová.

Na festivalu vystoupí třeba romsko-arménská taneční skupina Bachtale Kale Phrala. Ústřední postavou uskupení je Vahe Akopjan, nejúspěšnější tanečník „urban style“ a hip hopu v Česku. Za sebou má řadu ocenění i spolupráci s hvězdami jako 50 Cent a další. Umělce skupiny BKP spojuje láska k funku, soulu a lockingu – specifickému stylu street dance založenému na hravosti. Do Zašové přijedou se show, kterou vytvořili speciálně pro TANECVALMEZ.

V rytmu break dance a hip hopu se ponesou také další choreografie. V Dos au mur se v hlavních rolích představí několikanásobní šampioni v break dance Camille Regneault (Bgirl Kami) a Julien S. Maximin (Bee D), s duetem Addiction vystoupí Junior Bosila (Bboy Junior) a řecká mistryně street dance Kalliopi Tarasidou.

Scénický tanec budou reprezentovat dvě česká uskupení. Svérázný pražský soubor Burki&Com se vrací na festival po třech letech s choreografií Největší přání s podtitulem „balet ironie a radosti“. Soubor propojuje současný tanec s prvky divadla a kabaretu takovým způsobem, že se publikum baví od první do poslední minuty. Dvě inscenace uvede také Dora Sulženko Hoštová. V duetu Proces vypráví příběh vzniku tanečního díla a zároveň ironicky a s humorem poukazuje na nešvary soudobé tvorby. K tomu se vrací i v Progresu, kde se k tanečníkům přidají navíc mim a artista z cirkusu.

 

Právě probíhá – Výstava Laterna magika: Paměť experimentu

Národní filmový archiv završuje svůj výzkumný projekt další výstavou a uměleckou instalací věnovanou Laterně magice. Tentokrát v pražské MeetFactory, méně historicky a více interaktivně, expozicí a instalací s názvem Laterna magika: Paměť experimentu. Výstava byla zahájena v posledních zářijových dnech a potrvá až do 10. listopadu. Najdeme zde například umělecká díla Jakuba Nepraše, která byla v posledních letech umístěna na Nové scéně ND nebo speciální instalaci audiovizuálního umělce Michaela Bielického, videomateriály z Expa 58 a originální zážitek na vlastní kůži.

Výstava je kombinací historického materiálu, ukázek pozdějších inspirací Laternou magikou v jiných mediálních formátech, jakož i představením zcela nových uměleckých projektů, jež vznikají přímo v prostoru MeetFactory, odhaluje a přibližuje některé základní principy, na kterých byla/je Laterna magika vystavěna. Do prostoru galerie je přeneseno několik děl Jakuba Nepraše z let 2007 až 2019, která byla součástí Nové scény a do značné míry vycházela z tvorby Laterny magiky. V samostatném prostoru galerie Kostka pak připravili instalaci Kamila B. Richter a Michael Bielický, kombinaci architektonického objektu s projekcemi na polopropustné materiály. Poslední část výstavy je věnována zahraničním rezidentkám, které mají na Laternu magiku zcela odlišný, tradicí/historií nezatížený pohled, Aně Latini a Amelii Tan. Architektem výstavy je Zbyněk Baladrán, kurátorkami Lucie Česálková a Kateřina Svatoňová.

Výstava se pokouší o široké a nejednoznačné uchopení Laterny magiky, pojímá ji jako fenomén s mnoha fasetami a ambivalencemi. Ve svém podtitulu Paměť experimentu odkazuje k tomu, že se zaměřuje zejména na pokusnictví, které ji vždy tvořilo a tvoří, na neustálý a neustávající experiment, ze kterého se rodí a který může paradoxně zapříčinit i její stagnaci. MeetFactory se zároveň jeví jako ideální multimediální prostor, který se proměňuje na „laboratoř“ Laterny magiky, a stává se tak dalším oživením paměti experimentů.

 

TAGGED:Anežka HessováDivadlo Štúdio tanca Banská BystricaEva StaráLaterna magikaMeetFactory PrahaMichael BielickýTanec ValmezViktor Černický
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ve Vrchlabí skončil festival věnovaný významnému houslistovi Karlu Halířovi
Next Article Italské nebe nade mnou, barokní hudba ve mně
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up