Týden s tancem

Zprávy z tance, pantomimy a pohybového divadla ve druhém zářijovém týdnu: Studio ALTA rozžívá Libeň, nyní s Azolla Collective: Náměstí snění; Goethe Institut dnes: pokračování projektu Unvollendet; Plzeň čeká třídenní festival; soubor Lenka Vagnerová & Company uvádí premiéru Your Ghosts, My Shadows; vrací se projekt Vyprovokuj se tancem; baletní večer Proměny v Ústí nad Labem; Italský kulturní institut přiváží v září současný tanec do Prahy; Sezonu Jatek78 zahájí premiéra náročné inscenace St.art Cirku La Putyka; avíza do příštího týdne: Moving Station zve na premiéru Slip Grip, v Praze Zatmění slunce: od žalu k oslavě života. Také reprízy úspěšných inscenací po prázdninách čekají své diváky.

redakce
32 minut čtení
Azolla Collective hostem Studia ALTA (foto Lukáš Procházka)

Studio ALTA rozžívá Libeň, nyní s Azolla Collective: Náměstí snění
Studio ALTA
, které v Libni sídlí již třetím rokem, pokračuje ve svém programu pod širým nebem a tanec a performance přesouvá do ulic, parků a na náměstí. Probíhající rekonstrukce a dočasné uzavření interiérů kulturního centra se tak stává příležitostí k oživení městského prostoru. Již od srpna se diskutovaným Elsnicovým náměstím nedaleko Palmovky zabývá Azolla Collective v rámci projektu Náměstí snění. Do proměny a oživení prostoru zapojuje sousedstvo i místní školy. V září zve na zvukové procházky, imaginativní workshopy či slavnost s večeří pod širým nebem a performance vznikající přímo pro libeňské prostranství.

Celý program otevírá téma Elsnicova náměstí v nových souvislostech a významových vrstvách, a nahlíží jej nejen umělecky ale i výrazně aktivisticky. V sobotu 13. září se mohou diváci připojit na procházku s Azolla Collectivem právě v okolí Elsnicova náměstí: „Pomocí platformy Sonicmaps propojujeme zvuk s konkrétními místy. Na mapě náměstí bude vyznačeno několik bodů – stačí přijít s telefonem a sluchátky a můžete se ponořit do zvukových stop, obrazových materiálů i textu, které jsme pro vás připravilx. Každé místo vypráví jiný příběh – některé vás pozvou do kouzelného křoví, jiné nabídnou nový pohled na bazén Rokytky nebo setkání se sopkami. Trasu i tempo si určujete samx. Doporučujeme vzít si telefon a sluchátka, vstup je volný, bez registrace,“ upřesňuje kolektiv Azolla koncepci akce.

Azolla Collective vznikl jako spojení performerstva Lucie Vrbíkové a Adiny Maliny Voldrábové a hudebníka Nikolaye Tretyachenka. Jejich práce se zaměřuje na vytváření uměleckých intervencí a performancí do veřejného prostoru, na setkávání a sdílení skrze pohyb a další umělecké i participativní formy. Azolla Collective se vyvíjí a reaguje na aktuální fenomény, přičemž hledá nové možnosti performativity a experimentuje s různými přístupy a médii: „Jako kolektiv chceme působit podobně jako na první pohled drobná vodní kapradina – azolla – která propojuje a jemně zlepšuje podmínky pro ostatní organismy. Nenápadně, ale s péčí, rosteme skrze spolupráci a propojování lidí, míst a nápadů, které společně vytvářejí nové podoby prostoru.“

Goethe Institut dnes: pokračování projektu Unvollendet
Unvollendet je série večerů work in progress, kdy dílo ještě není hotové, ale o to víc pulzuje. Nahlédnout do procesu tvorby choreografů mohou návštěvníci Goethe Institutu i v nové sezoně a začíná se právě dnes. Program zve od 19:00 hodin na tanec i slovo.

Choreografka Carolina Arandia zve Underwater: pod mořskou hladinu – k poetickému dialogu s oceánem skrze zvuk a prostor. Zvukový design vytváří Valtteri Alanen. Nebeské chryzantémy jsou autorským čtením nové sbírky Běly Janoštíkové: 12 básní doplněných osobním komentářem v češtině, němčině či angličtině. Intimní sonda do obraznosti a jazyka. A Mimikry mocenských míst je participativní performance v prostoru čekáren, úřadů a systémů, kde se ztrácíme. Jemné narušení známých struktur, které odhaluje jejich absurditu i sílu. Tento projekt připravují Barbora Trnková, Martina Malin, Jitka Ribárová, Hana Chmelíková, Seiko Hihara a Kateřina Kuchtová.

Feedbackovou debatu po jednotlivých ukázkách bude facilitovat Karol Filo a Markéta Pščolková. Vstup na akci je zdarma!

Your Ghosts, My Shadows (promo foto Vojtěch Brtnický)
Your Ghosts, My Shadows (promo foto Vojtěch Brtnický)

Soubor Lenka Vagnerová & Company v koprodukci s Městskými divadly pražskými představí novou inscenaci Your Ghosts, My Shadows
Mezinárodně oceňovaný soubor tanečního divadla Lenka Vagnerová & Company uvede premiéru nové inscenace s názvem Your Ghosts, My Shadows, která vzniká opět v koprodukci s Městskými divadly pražskými. Premiéra se uskuteční 14. září 2025 v 19:30 hod v divadle Komedie. Inscenace je unikátní mezinárodní spoluprací choreografů Emilie Leriche a Pascala Martyho se souborem Lenka Vagnerová & Company. Spolu s hudebním skladatelem Wolff Bergenem vytvořila tato trojice autorů originální, autentickou inscenaci pro šest kmenových tanečníků souboru. Kostýmy navrhla Simona Rybáková, světelný design Karlos Šimek. Tančí Adam Sojka, Leo Terris, Lukas Lizama Garrido, Jana Hampl Maroušková, Paula Morejón García a José Guzmán.

Emilie Leriche a Pascal Marty jsou výrazné osobnosti světové choreografie, jejichž tvorba se vyznačuje hlubokým vnímáním tance jako výrazu niterných lidských pochodů, vztahů a situací. Výjimeční jsou svým přesahem do oblasti tanečního filmu, textu a scenáristiky – právě tato mnohovrstevnatost činí jejich práci mimořádně podmanivou. Je mi blízká jejich schopnost hledat pravdivé, základní a podstatné hodnoty lidského bytí, stejně jako jejich stoprocentní připravenost a maximální profesionalita při tvorbě. Jejich umělecký přínos v podobě nové inscenace bude pro českého diváka i náš soubor výjimečný,“ komentuje Lenka Vagnerová výběr hostů, jimž letošní premiéru svěřila.

Foto ze zkoušky Your Ghosts, My Shadows Patrik Borecký
Foto ze zkoušky Your Ghosts, My Shadows Patrik Borecký

Oba renomovaní tvůrci byli dlouholetými členy souboru GöteborgsOperans Danskompani, stáli po boku a spolupracovali s osobnostmi jako Marina Mascarell, Yoann Bourgeois, Sidi Larbi Cherkaoui, Alan Lucien Øyen, Damien Jalet, Sharon Eyal, Roy Assaf, Ohad Naharin a další. Jejich nová inscenace Your Ghosts, My Shadows se věnuje tématu odcházení jako přechodu mezi realitami – mezi tím, co bylo, a tím, co mohlo být. Odhaluje emocionální svět odloučení a návratu a upozorňuje na neviditelné vazby mezi prostorem, tělem a vzpomínkou.

„My totiž neustále někam odcházíme. Je to dáno naší kariérou, která po nás žádá odcházet, rozcházet se, opouštět lidi, s nimiž jsme si byli roky opravdu blízcí. Takže si myslím, že naší první myšlenkou bylo komunikovat skrze čas, napříč vzdálenostmi mezi lidmi, kteří byli kdysi v našich životech tak hluboce zakořeněni. S tím se objevily stíny a duchové a otázka, jaký na nás mají stále vliv. A postupně z našich myšlenek vykrystalizovalo prostředí jedné rodiny a přišli jsme na dopisy, které jsme nikdy nikomu neodeslali a zprávy, jež jsme nikdy nedostali. Dostali jsme se k věcem, které jsme chtěli říct, ale nemohli jsme je říct. Vzpomněli jsme si na lidi v našich životech a dávné vztahy s nimi, na rodinné, romantické, kamarádské… To vše nám nabízelo mnoho úhlů pohledu na vzdálenost – vzdalování se. Hodně jsme mluvili o důvodech, proč lidé odcházejí, a o důvodech, proč zůstávají,“ říká Emilie Leriche v rozhovoru publikovaném na Opeře PLUS.

„Děj se točí okolo rodiny. Emilie ve své části vypráví o její minulosti a já se zabývám její přítomností. Vlastně se pohybujeme vpřed a vzad, jsme neustále mezi tím, co už uplynulo, a tím, co tvoří současnost,“ doplňuje ji Pascal Marty.

Přípravy spolupráce na inscenaci započaly před víc jak dvěma lety. Koncept i choreografii tvoří oba tvůrci v úzké spolupráci a ve vzájemném autorském dialogu. Všichni tři tvůrci se setkali v GöteborgsOperans Danskompani, když ještě Lenka Vagnerová se souborem ve Švédsku spolupracovala. Po několika letech přišla z její strany nabídka vytvoření autorské inscenace.

Dostali jsme příležitost v umělecké i lidské rovině znovu navázat na naše předchozí pracovní zkušenosti a po delší pauze opět rozvinout konverzaci jako přátelé. A přišlo to ve správný čas, skoro až jako nějaký signál Okamžitě jsem nabídku přijal,“ říká Pascal Marty a jeho kolegyně dodává: „Naše rukopisy jsou od sebe opravdu velice odlišné. Ale v tom si myslím, že právě vynikne krása tohoto díla. Přemýšlíme o jednotlivých linkách a sledujeme, která z nich se stane červenou nití vyprávění a bude tak průvodcem divákovy pozornosti. Vytvořili jsme spoluautorský kód a naše postavy vstoupily do světa, v němž se společně, ale i každý za sebe rozhodujeme, jak promluví pohybem, co vytěžíme z textu, jak jednotlivé choreografické úkoly zpracujeme.“

Celý rozhovor si můžete přečíst zde.

Baletní večer Proměny v Ústí nad Labem
Na dnešní večer, úterý 9. září 2025 zve Divadlo města Ústí nad Labem na program, který propojí hudbu, tanec a zpěv v choreografické fantazii na díla francouzských mistrů – Faurého, Debussyho, Masseneta či Ravela. „Nečekejte klasický příběh. Proměny vás zavedou na cestu emocí – od dětské čistoty, přes ztrátu až k síle lásky. Hudba a tělo zde vyprávějí beze slov, na pomezí reality a snu,“ slibují pořadatelé. Vstupenky jsou k dispozici zde.

Na webu divadla zveřejnil soubor baletu přesné obsazení a program takto:

Ona: Margarita Pleškova j. h.
Dítě: Ella Vančurová (dětské studio DmÚL)

Bílé:
Matilde Dal Zotto, Kateřina Kopřivová, Nelly Francková, Nahia Soto Barcéna, Flavie Mauduit Goubier, Yael Delgado Canzobre, Francesco Rossi, Eric Navarrete Monsonis, Tomáš Krpec, Pablo Armenteros, Nicolás Perez Ruiz

Černé:
Linda Buňková, Ikonija Pelelmiš, Kristina Kapsová, Klára Filová, Celine Pianelli, Barbora Dvořáková
Roberts Skujenieks, Manaf Ferkh, Richard Pavliňák, Ludovico Ielo, Leo Fisher

Bolero
Solo: Eliška Paseka Černohlávková

Ikonija Pelelmiš, Kateřina Kopřivová, Klára Filová, Nelly Francková, Celine Pianelli, Barbora Dvořáková, Linda Buňková, Kristina Kapsová, Roberts Skujenieks, Richard Pavliňák, Manaf Ferkh, Pablo Armenteros, Ludovico Ielo, Leo Fisher

Hudební doprovod:
Inna Davidenko – soprano
Evelyn Nora Aguirre-Araya – violoncello
Jiří Knotte – klavír

Dětské Studio DmÚL pod vedením paní Mazanove.

Dřívější Severočeské divadlo nese od 1. července 2025 divadlo nový oficiální název – Divadlo města Ústí nad Labem – a je plně ve vlastnictví města Ústí nad Labem.

Jitka S. Páníková (foto archiv 2VA)
Jitka S. Páníková (foto archiv 2VA)

Vyprovokuj se tancem se vrací
Po delší době se v Praze a v Pardubicích odehraje projekt Vyprovokuj se tancem, který produkuje spolek 2VA. V pořadí 15. a 16. setkání, které je příležitostí k „vyprovokování vlastních zdrojů, k vyprovokování větší citlivosti, díky které jsme vnímavější, otevřenější a autentičtější“ proběhne v Praze v Komunitním prostoru Smíchov 11. září a v Pardubicích v Gočárově galerii 12. září.

„Je jedno, zda chceme zlepšit prostředí, kterým se obklopujeme, nebo lépe porozumět umění, zda chceme sofistikovaněji rozvíjet svou kariéru nebo se sami pustit do tvůrčí činnosti. Impuls, který stojí na začátku každého našeho přání, přechází k potřebě udělat nové kroky. Ovšem naše přání se neplní jen tak! Vše nové je vystaveno vnitřním pochybnostem a tvrdým zkouškám. Naše vlastní zdroje jsou hluboko zakopaným pokladem, ale jedině ty nám pomáhají ony zkoušky zvládnout. Umění samo o sobě umí nastartovat ozdravné procesy, které máme všichni v sobě k dispozici. Přijďte se setkat. Přijďte se inspirovat. Přijďte objevit svůj poklad,“ říkají tvůrci.

Pro diváky to znamená prostor k zastavení, zpřítomnění a zcitlivění, zažít taneční představení, které je impulzem pro vnitřní pohyb, a inspirativní atmosféru podpořenou zkušeným průvodcem. S autorem a průvodcem večera Michalem Nikodemem vystoupí Jitka Sara Páníková a Daniel Raček.

Michaela Dašková (foto archiv Gočárovy galerie, FB)
Michaela Dašková (foto archiv Gočárovy galerie, FB)

V Pardubicích se také konají taneční workshopy. První z nich, navázaný na performanci Vyprovokuj se tancem má název Duet jako dialog se sebou samým a svým partnerem. Jde o workshop současného tance s tanečníkem a pedagogem Danielem Račkem 12. 9. v čase 9:30 – 12:45 hodin. Nabídne pohybové zkoumání zaměřené na partnerskou práci v improvizovaném duetu. Cena workshopu je 300 Kč / 150 Kč, představení 200 Kč / 100 Kč, společně workshop + představení: 400 Kč / 200 Kč. Zvýhodněné vstupenky na workshop + představení je možné rezervovat na kontaktu [email protected].

Co mohou očekávat návštěvníci dílny: „Improvizované duety jsou neustále se měnící kompozicí, v níž si nabízíme prostor pro sebepoznání. Poznáváme, co nám přináší radost, co nás dráždí, co nás překvapuje, co nás ohrožuje, a pozorujeme reakce představující naše strategie, jak to vše přežít. Jedná se o pohybové zkoumání zaměřené na partnerskou práci v improvizovaném duetu. Jemné doteky, přebírání odpovědnosti za svá rozhodnutí, jak říkat ne, jak vnímat ne od partnera, jak si hlídat svou komfortní zónu. Budeme zkoumat svou schopnost/dovednost předvídat partnerův pohyb/akci a zůstaneme svobodní v komponování vlastního pohybového materiálu.“

Další taneční dílny jsou v Pradubicích naplánované na termíny 14. 9. / 12. 10. / 16. 11. / 7. 12. 2025. Vede je Michaela Dašková, je tanečnice, performerka a lektorka, která propojuje současný tanec, fyzické divadlo, somatiku i improvizaci. V jejích dílnách se tělo stává médiem pro poznání, imaginaci i kreativní dialog. Dílny jsou určeny pro dospělé a mládež od 14 let. „Nezáleží na tom, jestli jste někdy tančili – stačí chuť objevovat pohyb a umění novým způsobem.“ Rezervace nutná předem na zmiňovaném e-mailu, cena 500 Kč / 300 Kč snížená.

Voalá Station – Muare Experience (foto Eric Guyot, archiv Plzeň EHMK)
Voalá Station – Muare Experience (foto Eric Guyot, archiv Plzeň EHMK)

Plzeň v září: třídenní festival
Plzeň v září je název a jsou to tři dny divadelních oslav, které připomínají 10. výročí celoročního projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015 (EHMK), jehož vrcholem by mělo být vystoupení Muaré Experience španělské akrobatické skupiny Voalá Station, francouzské pouliční divadlo Picto Facto s produkcí Lampadophores, koncert belgické skupiny The Rackers a nedělní ojedinělý večer s názvem DJKT Live propojující všechny umělecké soubory Divadla J. K. Tyla. Akci, která se uskuteční na náměstí Republiky 12. až 14. září, bude předcházet 11. a 12. září v prostorách TechToweru odborná mezinárodní konference prezentující nové trendy v kultuře na pozadí projektu Evropské hlavní město kultury s názvem Kultura, která trvá!

Plzeň letos ukazuje, že umí svá výročí velkolepě oslavit. Plzeň v záři je další třešničkou na dortu a pomyslnou tečkou za kulturně nabitým rokem a letní sezonou. Všechny na akci srdečně zvu a pevně věřím, že se program bude návštěvníkům líbit,“ říká primátor Plzně Roman Zarzycký.

V letošním roce si připomínáme deset let od chvíle, kdy se Plzeň stala Evropským hlavním městem kultury a změnila nejen svůj kulturní život, ale i renomé našeho města. Rok 2015 přinesl nebývalou energii, otevřenost a nové tvůrčí impulsy, které v Plzni žijí dodnes. Kulturní scéna, veřejný prostor i občanská společnost se tehdy proměnily v pulzující organismus, na který stále můžeme být hrdí. Kultura tehdy otevřela Plzeň světu a svět Plzni. Dnes už víme, že to nebyl konec, ale začátek cesty, která stále pokračuje. Zářijové oslavy tohoto výročí nám připomínají, že investice do kultury je investicí do budoucnosti a že Plzeň zůstává městem kultury, živá, otevřená a inspirující,“ uvádí Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.

Picto Facto – Lampadophores (foto Thierry Michel, archiv Plzeň EHMK)
Picto Facto – Lampadophores (foto Thierry Michel, archiv Plzeň EHMK)

Páteční a sobotní večer zahájí v 18.30 hodin koncert pop-rockové kapely The Rackers z belgického Monsu, který byl před deseti lety sesterským městem Plzně v projektu EHMK. Od 20:00 hodin se bude centrem města pohybovat francouzské pouliční divadlo Picto Facto s přestavením Lampadophores, kombinující svítící nafukovací loutky roztodivných tvarů s živou hudbu a zpěvem. Poté se náměstí Republiky promění v jeviště, kde se od 21:00 hodin prolne hudba a pohyb. V každém vystoupení umělci z Voalá Station vzdorují gravitaci se vzdušnou choreografií v představení Muaré Experience. Akrobaté se v ní vznášejí více než 30 metrů nad publikem, zatímco z pódia zní rocková hudba v podání kapely Duchamp Pilot. Představení je kombinací uměleckých žánrů, zvuku a pohybu, v němž se součástí příběhu stává i energie publika. Originální sekvence vzdušné akrobacie s využitím jeřábu se od roku 2008 představily pod oblohou ve více než 30 zemích. Obě světová umělecká uskupení Picto Facto a Voalá Station se v České republice představí poprvé.

Rok 2015 byl rokem mimořádných kulturních událostí mimo klasické žánry a formáty. Plzeň v záři má přesně takový cíl. Být dechberoucím zážitkem pro široké pole návštěvníků od nejmladších, až po ty věkem pokročilejší,“ komentuje Jiří Suchánek, kreativní ředitel akce.

Nedělní večer se uskuteční v režii Divadla J. K. Tyla. Program s názvem DJKT Live představí divadlo jako „živý a proměnlivý organismus, který dýchá pro své město. Na návštěvníky čeká směs operních árií, výběr z nejúspěšnějších muzikálů, baletní scény i činohra, která promluví jazykem melodramatu,“ slibují organizátoři, „na jevišti budou k vidění emoce, energie a nadšení z tvorby od zkušených sólistů až po mladé talenty.“ Speciálním hostem, který se zapojí do programu DJKT Live, bude plzeňská novocirkusová společnost TUTOCirk.

Zcela unikátní bude zapojení obou orchestrů, operního i muzikálového, které budou hrát živě z prostoru divadla. Jejich zvuk i obraz budou v reálném čase přenášeny formou videa na náměstí Republiky, čímž vznikne jedinečné technologické propojení scénického umění a prostoru. Tento inovativní přístup nabídne divákům mimořádný zážitek, který překračuje hranice klasického divadelního formátu,“ uvedl ředitel DJKT Martin Otava.

Prologem akce Plzeň v záři se ve dnech 11. a 12. září stane v prostorách inovačního centra TechTower odborná mezinárodní konference s názvem Kultura, která trvá!, která je určena kulturním organizacím, zástupcům veřejné správy i nezávislé kulturní scény s tématy dotýkajícími se role kultury v rozvoji měst, trendů v kulturních a kreativních odvětvích nebo podpory mladých kreativců. Více informací na webu Plzeň 2025.

Spellbound Contemporary Ballet, Mauro Astolfi – If You Were a Man (foto archiv DOX)
Spellbound Contemporary Ballet, Mauro Astolfi – If You Were a Man (foto archiv DOX)

Italský kulturní institut přiváží v září současný tanec do Prahy
Italský kulturní institut v Praze
 pořádá Speciale Danza, měsíc akcí věnovaných italskému současnému tanci za účasti hostujících choreografů, tanečníků a souborů. Proběhlo již vystoupení souboru Spellbound Contemporary Ballet, který uvedl tři krátké kusy z dílny choreografa Maura Astolfiho, zakladatele a spolu s Valentinou Marini spolurežiséra souboru. Představení se odehrálo v zahradách institutu pod Pražským hradem. Spellbound Contemporary Ballet, který se na italské taneční scéně pohybuje již třicet let, byl minulý rok hostem Centra současného umění DOX.

Ve spolupráci s Italským kulturním institutem se 22. září vrací do divadla PONEC choreograf a režisér Simone Sandroni s první reprízou inscenace Let there be the light / Budiž světlo, která byla uvedena v červnu v premiéře v rámci festivalu TANEC PRAHA. Sandroniho inscenace s ironií a poezií zkoumá prapůvodní kořeny poznání a umělecké tvorby a zapojuje jevištní techniky, kteří se poprvé ocitají v popředí jako hybatelé děje, tančí samozřejmě i samotné světlo, jak víte z naší recenze.

Ve dnech 23. a 24. září se tanec opět vrátí do institutu, tentokrát do barokní kaple, kde bude uveden projekt, jehož autorem je Roberto Zappalà, umělecký ředitel a choreograf souboru Zappalà Danza a zakladatel celostátně uznávaného tanečního centra Scenario Pubblico. Performativní řeč: Studio sul Fauno je jako výzkumný projekt součástí širšího tvůrčího projektu, který kombinuje Debussyho Après-midi d’un faune s Ravelovým Bolerem a Stravinského Sacre du printemps. Na představení umělecky spolupracoval Samuele Arisci a texty napsal Nello Calabrò.

„Taneční speciál“ vyvrcholí 4. října účastí uměleckého dua Ginevra Panzetti a Enrico Ticconi na festivalu DoxFall v Praze, který pořádá Centrum současného umění DOX ve spolupráci s IKI. Ginevra Panzetti a Enrico Ticconi jsou umělecké duo, které působí na průsečíku tance, performance a vizuálního umění. Od svého debutu v roce 2008 si vyvinuli osobitý tvůrčí jazyk inspirovaný historií i současností, středověkou a barokní estetikou, univerzálními symboly a politickými gesty. Duo získalo řadu mezinárodních ocenění, včetně výběru do soutěže Aerowaves „Twenty 19“ a Tanzplattform Deutschland 2020. České publikum je mohlo vidět v červenci ve Žďáru nad Sázavou jako hosty festivalu KoresponDance.

Jitka S. Páníková (foto Natálie Pleváková)
Jitka S. Páníková (foto Natálie Pleváková)

Divadlo jako jízda na kolečkových bruslích? Moving Station zve na premiéru Slip Grip
V rámci sekce „Johan uvádí…“ se na Mezinárodním festivalu Divadlo odehraje přesně za týden, v úterý 16. září v19:00 hodin premiéra nevšední inscenace Slip Grip. Choreografka a tanečnice Jitka Sara Páníková a skladatelka Natálie Pleváková vsadily na emoce, které v nás vyvolává jízda na kolečkových bruslích. Jaké to je, když se nemáme čeho chytit a hledáme balanc? A co když právě tam, kde ztrácíme kontrolu, začíná skutečná jízda?

Performerka si nazouvá kolečkové brusle, na kterých neumí jezdit. Tělo, které celý život směřovalo k dokonalé kontrole, se najednou ocitá na neznámém povrchu. Balancuje, reaguje. Zpochybňuje své návyky. Vzniká prostor, kde se namísto precizní show nabízí upřímnost a kde jízda začíná právě tam, kde mizí jistota: „Stát na bruslích, na kterých jsem se nikdy neučila, je pro mě metaforou toho, jaké to je, cítit se křehce v kultuře, která nás nutí být hlasitější, výraznější a průbojnější, abychom naplnili ideál úspěchu. Než se v takovém prostředí naučíme pohybovat, cítíme se nekomfortně a nestabilně –podobně jako já na jevišti na kolečkových bruslích, které jsou překážkou v dosažení vytoužené pohybové dokonalosti. V tom křehkém balancu hledám způsob, jak zůstat věrná své citlivosti, a přesto obstát,“ říká choreografka.

Název Slip Grip odkazuje právě k tomuto oscilování – mezi okamžikem, kdy chceme stát pevně nohama na zemi a mít vše pod kontrolou (GRIP), a chvílí, kdy se pouštíme do neznámého a riskujeme, že uklouzneme (SLIP). Možná právě tento moment je bod zlomu, kdy zažíváme vzrušení, sílu a naplnění. Kterou cestu volíte vy – SLIP nebo GRIP?

Sekce „Johan uvádí…“ je nezávislá dramaturgická linie Mezinárodního festivalu Divadlo. Od roku 2004 představuje nejzajímavější počiny české nezávislé scény. Zaměřuje se na umělce, kteří propojují obory, hledají nová témata i nové výrazové prostředky. Inscenace Slip Grip vznikla v rámci rezidenčního pobytu v plzeňském centru Moving Station a pražské Galaxie a Truhlárny. Na scéně se potkává křehkost s odhodláním. Nejde o pád, ale o důvěru v to, co se stane, když už se není čeho držet. Pro introverty v hlučném světě, pro každého, kdo se někdy ocitl mimo rytmus, a přesto tančil světem dál. „Pokud čekáte návod, jak z toho vybruslit, Slip Grip žádný neposkytne. Naopak nabídne konfrontující a neuhlazenou jízdu, nepředvídatelnou a možná právě proto osvobozující,“ zve na premiéru Jitka Sara Páníková. Vstupenky k dostání ZDE.

Cirk La Putyka zkouší St.art (foto archiv souboru)
Cirk La Putyka zkouší St.art (foto archiv souboru)

Sezonu Jatek78 zahájí premiéra náročné inscenace St.art Cirku La Putyka
Pět premiér inscenací, v nichž se propojuje nový cirkus s divadlem, tancem a vizuálním umění, uvede v sezoně 2025 / 2026 scéna Jatka78 v Pražské tržnici. Inscenace mají různé tvůrce. Domovský soubor Cirk La Putyka sezonu zahájí 16. září premiérou svého autorského projektu St.art o vztahu umění a sportu a o vzorech současné společnosti. Soubor dnes předvedl několik ukázek s náročnou akrobacií novinářům.

Na inscenaci se podíleli vrcholoví sportovci či trenéři. Vychází z průzkumu na téma „Češi a vzory“, který zkoumal vztah ke sportu a kultuře. Odtud název St.art, který mohou diváci chápat jako zkratku pro výraz „svaté umění“. Hlavní roli ztvární sedminásobný mistr ČR ve skoku na trampolíně Matyáš Novák, prostřední syn Rostislava Nováka ml., uměleckého šéfa souboru, který je také spoluautorem a režisérem St.artu. Matyáš Novák přes rok trénoval s Barborou Špotákovou hod oštěpem. V představení hrají roli rekvizity, s nimiž dosáhli světových sportovních úspěchů Vavřinec Hradilek nebo Eva Samková Adamczyková. Objeví se i vybavení pro jezdce Formule 1.

Matyáš Novák v inscenaci hraje sám sebe, člověka, který hledá rovnováhu mezi výkonem a radostí, balancuje mezi dvěma světy. Produkci chystal tým 40 lidí. Novým dramaturgem Cirku La Putyka se stal Vítek Novák, bratr Rostislava Nováka ml. Osm performerů absolvovalo vrcholovou přípravu. „Téma vrcholového sportu je strašně těžké přenést na jeviště v jeho autenticitě,“ uvedl Rostislav Novák ml. Nápad tvůrci představili poprvé v roce 2018, narazili ale na různé překážky. „Je to vysněný projekt nejen můj, ale i mého bratra,“ říká umělecký šéf Cirku La Putyka.

Inscenace se také váže k průzkumu vývoje vztahu ke vzorům, který společnost Perfect Crowd vytvořila pro Nadaci PPF. Podle něho lidé nedávají výrazně přednost ani kulturním, ani sportovním vzorům, preference respondentů byla přibližně 50 na 50.

V Jatkách 78 bude mít 30. října premiéru také inscenace Viktora Černického Pneu se stovkami kilogramů pneumatik. Soubor Dekkadancers 27. listopadu uvede speciální večer 10 dkg Dekka, v němž slaví deset let své existence. Divadelní pojetí slibuje inscenace Čekání od Studia Jantar, drama poukáže na absurditu, frustraci a prázdnotu. Premiéra se uskuteční 3. listopadu. Improvizační uskupení My kluci, co spolu chodíme bude poprvé 8. října hrát svou performanci Happy Hour, v níž zkoumá leckdy divoké rituály loučení se se svobodou.

Cirk La Putyka v létě s Českou filharmonií odehrál společné představení na Expo 2025 v japonské Ósace, spolupráce obou uskupení má pokračovat. Soubor bude v nadcházející sezoně hostovat také na Tchaj-wanu.

Foto ze zkoušek Zatmění slunce Karolína Šnajdrová
Foto ze zkoušek Zatmění slunce Karolína Šnajdrová

AVÍZO do příštího týdne: Zatmění slunce – od žalu k oslavě života
Za týden, ve středu 17. září 2025 se v pražském KD Mlejn od 19:30 uskuteční veřejná premiéra inscenace Zatmění slunce, autorského projektu režisérky Heleny Urban a jejího tvůrčího týmu v produkci Dočasné CompanyZatmění slunce vzniklo jako umělecká reakce na náhlou smrt Natálie Podešvové – tanečnice, performerky, členky Dočasné Company a blízké kamarádky tvůrčího týmu. Inscenace vychází z rozpracovaného konceptu projektu, který spolu Natálie a Helena plánovaly vytvořit. Čerpá ale také z Natáliiny umělecké tvorby i z osobních prožitků tvůrců.

Zatmění slunce se dotýká tématu ztráty, žalu i otázky, jak se s nimi vyrovnává jednotlivec i komunita. Inspirací jí je fenomén tzv. druhého pohřbu, rituálu známého z mnoha tradičních kultur, který přichází typicky dva roky až pět let po smrti a zakončuje období truchlení oslavou života. „Při zatmění slunce zmizí ze světa barvy a zůstane mlhavá šeď. Při smrti blízkého zmizí smysl, rozpadnou se priority a motivace. Jak bude jejich nový řád vypadat, kam se vrátí smysl, to záleží i na tom, jak se ztrátou sami v sobě pracujeme. A nejlepší cestou je nebýt sami,“ říká režisérka Helena Urban.

Foto ze zkoušek Zatmění slunce Karolína Šnajdrová
Foto ze zkoušek Zatmění slunce Karolína Šnajdrová

Projekt skrze konkrétní příběh, který zasáhl komunitu okolo Natálie, cílí na všechny, kdo ztratili milovanou osobu příliš brzy. Chce v tomto směru nabídnout neobvyklou, ale potřebnou službu veřejnosti, která komunitám může nabídnout skrze uměleckou tvorbu prostor k obřadu rozloučení, k vyrovnání se se ztrátou a přispět k otevření dialogu o tématu, které je často tabuizováno. Proto také tvůrčí tým o projektu přemýšlí více jako o rituálu než o klasické repertoárové inscenaci.

Projekt vznikl díky finanční podpoře hl. m Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR, KD Mlejn, Studia ALTA a Tantehorse. Představení je vhodné pro diváky od 15 let. Více informací lze nalézt na webu Dočasné Company, vstupenky jsou k zakoupení na GoOutu.

Dočasná Company, z. s. je kolektiv tvůrců nastupující generace propojující současný tanec a pohybové divadlo. Vytváří symbiotickou platformu pro rozvoj umělecké svobody a překračuje hranice mezi různými styly, žánry a divadelními i nedivadelními formami. Cílem Dočasné Company je tvořit udržitelně a rozmělňovat hranice mezi tvorbou pro širokou veřejnost a intelektuálním uměním pro odborné publikum. Momentálně vytváří několik uměleckých projektů převážně v Praze, ale působí i v regionech. Členové Dočasné Company se mimo jiné aktivně zapojují i do lektorské a pedagogické činnosti.

KRÁTCE

Mim Radim Vizváry obdržel Cenu J. G. Debureaua města Kolína
Obdržel ji na právě uplynulém festivalu Gasparáda, který je v Kolíně věnován slavnému rodákovi, J. G. Debureauovi. „Je mi velkou ctí a nesmírně si vážím tohoto prestižního ocenění. Děkuji odborné porotě za jejich uznání a městu Kolín za tuto krásnou poctu. Tato cena pro mě hodně znamená, zejména jako projev, že ta léta neustálého úsilí a práce s pantomimou mají smysl,“ říká umělec.

Tipy na reprízy
V pátek 24. září se v divadle Inspirace na Malostranském náměstí opět odehraje černá pantomimická groteska Matese Petráka Memento Mori. Anděl smrti Azrael v podobě pohřebního zřízence divákům znovu ukáže, jak úmorná je práce, které se nezbavíte, protože jste bohužel nesmrtelní, a to prostřednictvím autorské pohybové komedie spojujícího pantomimu, akrobacii a sarkastický humor. Vstupenky na GoOut.cz.

V neděli 14. září se koná jediná a poslední repríza projektu souboru ME-SA a Stano Dobáka6 Degrees, který tematizuje klimatickou krizi a jako jeden z mála na naší taneční scéně využívá také rozšířenou a virtuální realitu. Psali jsme zde. Vystoupení se odehrává v Divadle X10, diváci si mohou postupně od 19:00 hodin vybrat pět začátků, kdy vstoupí do divadelního prostoru.

V Divadle X10 můžete ještě ve čtvrtek 11. září dorazit na reprízu poetické novocirkusové inscenace Vrány z dílny souboru Holektiv.

V pondělí 15. září zve na první reprízu komponovaného programu Stories v nové sezoně soubor Bohemia Balet. Jako vždy v Divadle Komedie od 19:30 hodin. Večer tří tanečních kompozic různých choreografů tentokrát nabídne tuto kombinaci choreografií: Spletité cesty od Paula Juliuse, Spolu sami Terezy Szentpetéryiové a Staré dobé časy Luisy Brychcínové. Vstupenky k zakoupení zde.

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře