Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Týden s tancem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seTanecTýden s TancemZ domova

Týden s tancem

Pozvánky od souborů Temporary Collective a Bohemia Balet, workshopy v Paláci Akropolis a jedna derniéra z produkce ProARTu.

Kocourková Lucie
Published: 10/01/2023
Share
8 Min Read
SHARE
Tereza Ondrová (foto Vojtěch Brtnický)

Za týden se v divadle Ponec uskuteční speciální komponovaný večer
V úterý 24. ledna se v divadle Ponec koná speciální program pod hlavičkou Temporary Collective. Vedle představení Call Alice se uskuteční performativní přednáška What Do We Talk About When We Talk About Dance neboli O čem se bavíme, když se bavíme o tanci?

Za projektem Call Alice stojí tanečnice Tereza Ondrová a Francesca Foscarini (IT). Dvě ženy, obě tanečnice, obě stejně staré, prý si velmi fyzicky podobné. Nejprve o sobě nemají ani tušení, možná jen věděly, že každý má někde svého společníka, nebo dokonce dvojče. Je možné hledat odpovědi skrze druhého člověka? Co nás nutí identifikovat se a spojovat se s ostatními i se sebou samými? Tereza Ondrová a Francesca Foscarini na cestě mezi dokumentem a intimní výpovědí, vlastním tělem a osobní zkušeností.

Po představení Call Alice následuje performativní přednáška Terezy Ondrové, Petry Tejnorové a Jara Viňarského O čem se bavíme, když se bavíme o tanci. Je tanec možné vysvětlit? V roce 2017 vytvořila režisérka Petra Tejnorová s taneční skupinou VerTeDance představení Let’s Dance! – Několik lekcí současného tance pro vystrašené diváky. Prostřednictvím příběhu každého z tanečníků vznikl performativní manuál – jak poskytnout těm, kteří se současného tance bojí, návod, jak se strachu ze současného tance zbavit. Vše samozřejmě s nádechem humoru a ironie. Z tohoto díla vznikla i kapesní verze s názvem What Do We Talk About When We Talk About Dance (O čem se bavíme, když se bavíme o tanci), performativní přednáška zaměřená na dva konkrétní tanečníky z České republiky a Slovenska – Terezu Ondrovou a Jara Viňarského. Tereza Ondrová a Jaro Viňarský  v kombinaci osobní zpovědi, praktických tanečních ukázek a přednášky nabízí netradiční pohled na současný tanec.


Bohemia Balet – Popelka (foto Martin Roedl)

Bohemia Balet a TKP uvede v neděli na Vinohradech Popelku
Bohemia Balet, juniorní soubor absolventů a studentů nejvyšších ročníků Taneční konzervatoře hl. m. Prahy uvádí v neděli 15. ledna balet Sergeje Prokofjeva Popelka. V představení vystoupí členové souboru i studenti konzervatoře v choreografii, kterou adaptoval Jiří Horák, a s výpravou Josefa Jelínka. Představení se koná v Divadle na Vinohradech od 19:00 hodin.

„Představení skýtá velkolepou baletní podívanou včetně brilantních výkonů mladých tanečníků, mnohdy laureátů mezinárodních baletních soutěží. Toto celovečerní vystoupení je pohádkovou podívanou, která pohladí u srdce a je vhodným typem rodinného představení pro děti, i dospělé diváky,“ slibuje ředitel Taneční konzervatoře hl. m. Prahy Jaroslav Slavický.

Hned další neděli 22. ledna se pak mohou diváci o talentu studentů přesvědčit na Vinohradech znovu, Bohemia Balet a TKP zde uvedou balet Don Quijote.


ProART Company – PSOTA_Mistr (foto Daniela Rapantová)

PSOTA_Mistr naposledy ve vile Loew Beer
Brněnské publikum má poslední možnost vidět projekt ProART Company věnovaný památce a významu choreografa I. V. Psoty. V inscenaci choreografa a režiséra Martina Dvořáka účinkuje mimo jiné dlouholetá primabalerína brněnského baletu Jana Přibylová. Poslední reprízy se konají ve Vile Loew Beer 14. a 16. ledna.

Ivo Váňa Psota měl zejména vliv na dramaturgii brněnského baletu, po svých zkušenostech ze zahraničí. V roce 1932 přijal po sporech v brněnském divadle angažmá skupiny Original Ballet Russe (jeden z nástupců souboru Ballets Russes de Monte Carlo), se kterým absolvoval turné po Evropě, USA, Kanadě a Mexiku. V roce 1936 se vrátil opět do Brna, kde se roku 1938 zasloužil o světovou premiéru baletu Romeo a Julie Sergeje Sergejeviče Prokofjeva (sám tančil titulní postavu Romea). V Brně ho také zastihla okupace. V roce 1941 získal po dlouhém úsilí povolení okupačních úřadů vycestovat do USA, kde nejprve přijal angažmá v newyorské Metropolitní opeře a posléze přešel znovu k Ballet Russe. Stal se zástupcem ředitele souboru a absolvoval s ním úspěšné turné po celém americkém kontinentě. Do Československa se vrátil v roce 1947, kdy opět získal post uměleckého šéfa baletu Národního divadla v Brně, v němž soustředil velkou část nejtalentovanějších mladých tanečnic a tanečníků tehdy nastupující generace. Zemřel náhle v únoru 1952 na následky mozkové příhody za dosud nejasných okolností.

ProART Company vytvořila inscenaci k poctě této osobnosti, která vychází vychází ze vzpomínek dosud žijících pamětníků a z dostupných archivních materiálů. Nejde však o jeho biografii, snahou tvůrců bylo posunout se prostřednictvím zkoumání jeho osobnosti k novým tvůrčím postupům a inovaci baletního pohybového slovníku. Struktura představení je mozaikovitá, tvůrcům jde o pocit z osobnosti, kterou osobně neznáme a v archivních pramenech se dozvídáme především informace profesní, nikoli charakterové. Psota jako postava v jejich tvůrčím záměru vyvstává na pozadí příběhu Romea a Julie a tvorby tohoto baletu, resp. na baletním sále.


Workshopy v Paláci Akropolis

Palác Akropolis otevírá workshopy pro mladé – last call do 16. ledna
Od ledna do června 2023 zve Miřenka Čechová, Iva Moberg, Roman Zotov-Mikshin a Jakub König mladé lidi k intenzivním dílnám, které se odehrají s podporou Paláce Akropolis. Čtyři víkendy budou všichni spolu a každý zvlášť hledat způsoby, jak se projevit skrze tělo, hlas, autentické příběhy. Celý proces zakončí společné sdílení.
➞ : Dotkni se svého bodu nula. Pojmenuj své téma, uvěř mu a hledej, jak ho projevit. Slovem, hudbou, pohybem. Užívej si zkušenost lektora a blízkost ostatních. Nech se vést procesem samotným.
➞ : Zveme Tě do otevřeného prostoru. Během čtyř víkendových dílen Tě bude individuálně doprovázet performerka/performer, kterou/kterého si vybereš, a v blízké spolupráci s ostatními ze skupiny budeš mít čas a podmínky, abys objevil/a svou sílu a kreativně ji využil/a. Dostaneš podporu, abys skrze ni našel/la svůj autentický projev. Každý z nás nese obrovský potenciál. V autorském kreativním procesu skáčeš do neznáma. Takový krok nese ale možnost dalšího vývoje jak nás samých, tak světa, kde žijeme.
Nehledáme dokonalý výsledek, ale autentický proces. Nechceme napodobovat, ale vystavit sami sebe.
➞ : Hledáme mladé lidi mezi 16 a 24 lety (pokud je Ti víc a máš zájem, také nám napiš). Předchozí zkušenost s divadlem není nutná. Chceme ale vědět, co Tě do naší laboratoře láká. Pošli nám do 16. ledna 2023 motivační dopis, kde vysvětlíš, ke komu se hlásíš (proč Tě přitahuje zrovna tato osobnost), jaký máš vztah k médiu, s nímž Tvoje performerka nebo Tvůj performer pracuje (čím Tě fascinuje, proč se chceš rozvíjet právě skrze něj), a co od čtyř společných víkendů očekáváš. Ideální, když se s textem vejdeš do jedné strany.
➞ : Palác Akropolis, Praha
➞ : 800 Kč za všechny čtyři víkendy (díky podpoře z grantu Národní obnovy)
Motivační dopisy posílejte do . na email [email protected]

TAGGED:Bohemia BaletDivadlo PonecFrancesca FoscariniJaro ViňarskýPalác Akropolis PrahaProARTTaneční konzervatoř hlavního města PrahyTereza Ondrová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Nicole Chevalierová (zdroj Neumann Artists, foto Maurice Korbel) Filharmonie Brno uvede díla severských skladatelů
Next Article Andrej Borejko (zdroj Naples Philharmonic) Andrej Borejko: Rád pracuji s faksimiliemi a naplňuji co nejvěrněji ideu skladatele
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up