Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Trojhlas aneb Čtvrt století spolu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Trojhlas aneb Čtvrt století spolu

redakce
Published: 09/07/2014
Share
10 Min Read
SHARE

Trio Martinů v trojrozhovoru pro Operu Plus 


Co vás spojuje a co naopak rozděluje?

Pavel Šafařík: Spojuje nás hudba a podobný názor na ní, podobný smysl pro humor, rozdělují nás snad jen časové možnosti.

Jaroslav Matějka: Spojuje nás dlouhodobá spolupráce a přátelství, také většinou stejný názor na interpretaci hudby.

Petr Jiříkovský: Spojuje nás přátelství a krásná muzika. Myslím, že není nic, co by nás rozdělovalo.

Základní recept na to, vydržet spolu hrát už třetí desetiletí?

Pavel Šafařík: Rozumět si lidsky i v muzice, být dobrými kamarády.

Jaroslav Matějka:
Musí si lidé vzájemně „sednout“.

Petr Jiříkovský: Musí nám jít především o jedno – o profesionální práci. A pak se snažit si tu práci užít, mít z ní hezký pocit a být v pohodě.

Na co nejraději a naopak nejméně rád z dosavadních let společného hraní Tria Martinů vzpomínáte?

Pavel Šafařík: Rád vzpomínám na každý povedený koncert či na některá zahraniční turné, když jsme začínali. Byla to legrace a někdy i dobrodružství. Nejméně rád vzpomínám na roky, když bylo málo koncertních příležitostí.

Jaroslav Matějka: Tím, že jsme spolu už delší dobu, těch zážitků je opravdu mnoho, často jsme se zasmáli a během těch let jsme poznali spoustu zajímavých lidí.

Petr Jiříkovský: Člověk vzpomíná rád samozřejmě na úspěchy – vyhraná soutěž, dobrý koncert třeba na významném festivalu, natočené CD… Ale důležité jsou i čistě lidské momenty, třeba to, že v pohodě a s legrací vydržíme třítýdenní zájezd. Nejméně rádi máme asi sliby různých pořadatelů, kteří si pozvou poprvé soubor a nabídnou směšný honorář s příslibem, že to příště bude lepší. Většinou žádné příště není…

Co se za léta, která spolu hrajete, nejvíc z vašeho pohledu změnilo?

Pavel Šafařík: Změnilo se toho hodně, je méně koncertních příležitostí, méně peněz na kulturu obecně, velká konkurence.

Jaroslav Matějka: Bohužel to, že roky přibývají.

Petr Jiříkovský: Už na ty sliby pořadatelů neskočíme. (smích) Ale vážně – ze začátku se dá (a je to tak správně) přistoupit na mnohé nabídky. Postupem času by si ale každý měl držet nějakou tvář, být si vědom své kvality a naučit ostatní, aby to respektovali.

 Co považujete za největší úspěch Tria Martinů?

Pavel Šafařík: Za největší úspěch považuji to, že spolu stále hrajeme po těch mnoha letech. U spousty souborů to v dnešní době není zcela běžné.

Jaroslav Matějka: To, že jsme se u nás v České republice dostali na vrchol a stále máme příležitosti koncertovat u nás i v zahraničí.

Petr Jiříkovský: Určitě to čtvrtstoletí společné práce!Který typ repertoáru podle vás nejvíc Triu Martinů sedí?

Pavel Šafařík: Asi klasický program, romantický repertoár a někteří skladatelé dvacátého století.

Jaroslav Matějka: Rádi hrajeme českou hudbu, ale s chutí hrajeme i světový repertoár.

Petr Jiříkovský: Troufám si říct, že Dvořák a romantická hudba vůbec.

Vaše osobní repertoárové preference?

Pavel Šafařík: Beethoven, Šostakovič, Čajkovskij, Dvořák, Martinů.

Jaroslav Matějka: Antonín Dvořák, Ludvig van Beethoven.

Petr Jiříkovský: Triový repertoár je tak bohatý a krásný, že hraji rád téměř všechno.

Jaký osobní vztah máte k programu, který chystáte pro jeden z vašich nejbližších koncertů, pro českokrumlovský festival? Tedy k Sukově Elegii, Smetanovu Triu g moll a Dvořákovým Dumkám? 

Pavel Šafařík: K tomuto programu mám velmi blízký vztah. Myslím, že Dumky Antonína Dvořáka i Smetanovo Trio patří k nejkrásnějším dílům triového repertoáru vůbec.

Jaroslav Matějka: Všechny tři skladby jsou vrcholnými díly svých autorů.

Petr Jiříkovský: Je to v podstatě výběr toho nejlepšího z české komorní tvorby pro trio. Takže se těším, že si ty překrásné skladby opět užiji.

V čem je podle vás osobitý přínos Tria Martinů pro současnou českou interpretační scénu?

Pavel Šafařík: Myslím si, že náš přínos je ve vyrovnaných výkonech na našich koncertech a především, že jsme jeden z mála souborů, který hraje stále ve stejném složení.

Jaroslav Matějka: Hlavně to, že hrajeme více než dvacet let ve stejném obsazení.

Petr Jiříkovský: Myslím, že to nemusím omezovat pouze na českou scénu. Opravdu největší plus našeho tria vidím v té dlouholeté společné práci, kdy zůstáváme ve stejném složení. Takový soubor může jít opravdu do hloubky a detailů skrytých pod pojmem „komorní hudba“, a vytvořit tak jedinečný a osobitý dojem z interpretovaných skladeb. To už v současné době není tak obvyklé. Soubory nejsou stálé, často se rozpadají nebo mění své členy. A pak se dá těžko hovořit o „interpretaci“. Sejdou se tři a něco přehrají…

Jak dlouho ještě chcete spolu vydržet?

Pavel Šafařík: Chce se mi říct, dokud nás smrt nerozdělí. Ale vážně – dokud nás to bude bavit a dokud naše koncerty budou bavit naše posluchače. Myslím, že je důležité vědět, kdy nastal ten správný čas odejít z koncertních pódií.

Jaroslav Matějka: Dokud nás smrt nerozdělí a dokud budeme konkurenceschopní ve vztahu k mladší generaci. Určitě budu včas vědět, kdy mám odejít.

Petr Jiříkovský: Rozhodně déle, než by si přála naše konkurence! (smích)

Díky za vaše odpovědi!

Vizitky:
Pavel Šafařík (1971) se začal učit hrát na housle v sedmi letech na hudební škole v Praze. Ve studiu pokračoval na Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění pod vedením profesorky Nory Grumlíkové. Zúčastnil se několika interpretačních kurzů, například v rakouském Viktringu a Semmeringu a získal i řadu ocenění v soutěžích (1986 – laureát Kocianovy houslové soutěže v Ústí nad Orlicí, 1988 – I. cena v soutěži Beethovenův Hradec, 1992 – finalista mezinárodní houslové soutěže Fritze Kreislera ve Vídni). Jako sólista vystupoval s několika českými orchestry v koncertech Čajkovského, Brucha, Mendelssohna, Beethovena a jiné.

V letech 1991–1997 působil v České filharmonii jako zástupce koncertního mistra. Nyní je na stejné pozici v Pražském komorním orchestru a v Symfonickém orchestru hl. m. Prahy FOK. Nahrává pro Český rozhlas a jako člen Pražského komorního orchestru a Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK koncertuje často na různých domácích i zahraničních pódiích.

V současné době hraje na housle z dílny pražského houslaře Přemysla Otakara Špidlena z roku 1947.

Jaroslav Matějka(1969) se začal učit hrát na violoncello v šesti letech na hudební škole v rodných Karlových Varech u profesora Jana Vychytila. Dále studoval konzervatoř v Praze u profesora Viktora Moučky a v letech 1990– 1994 Akademii múzických umění v Praze u docenta Miroslava Petráše. Zúčastnil se řady zahraničních interpretačních mistrovských kurzů. V jeho repertoáru převažují díla z oblasti komorní hudby, které se intenzivně věnuje již od studií na konzervatoři. Rovněž vystupuje jako sólista s různými orchestry a nahrává pro Český rozhlas. Od roku 1994 působí v Symfonickém orchestru hl. m. Prahy FOK jako zástupce koncertního mistra.

Hraje na violoncello z dílny pražského mistra houslaře Miroslava Komára.

Petr Jiříkovský (1971) zahájil svoji kariéru ve čtyřech letech studiem klavíru pod vedením profesorky Zdeny Janžurové. Ve studiích pokračoval na Pražské konzervatoři a AMU (u profesora Emila Leichnera a Ivana Klánského), dále v Paříži na Conservatoire de Paris, kde studoval sólový klavír u Théodora Paraskivesca a komorní hudbu u Itamara Golana.  Absolvoval řadu mistrovských kurzů, kde se setkal s osobnostmi, jako jsou například Lazar Berman, György Sándor, John Perry a Isaac Stern. Během studií dosáhl řady uměleckých úspěchů u nás i v zahraničí, například v roce 1991 – účast na World Piano Competition v Londýně se ziskem stipendia pro mistrovskou třídu, 1992 – titul absolutního vítěze na mezinárodní soutěži v rámci North London Festival, 1995 – finále mezinárodní komorní soutěže (duo s houslistou Petrem Bernáškem) ve francouzském Vierzonu, 1995 – I. cena v mezinárodní komorní soutěži (s Triem Martinů) v holandském Heerlenu.

Jako sólista spolupracuje Petr Jiříkovský s řadou orchestrů (Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK) a dirigentů (Jiří Bělohlávek, Libor Pešek), vystupuje se svými recitálovými programy (na festivalu Pražské jaro nebo v cyklu Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK Světová klavírní tvorba v Rudolfinu), pravidelně nahrává pro Český rozhlas a pořídil řadu CD nahrávek. Kromě Tria Martinů rovněž spolupracuje s dalšími umělci, např. s houslisty Pavlem Šporclem nebo Shlomo Mintzem.

Od roku 2008 se zaměřuje rovněž na svoje profesionální aktivity v oblasti dirigování.

(Zdroj: webové stránky Tria Martinů)

www.triomartinu.cz

Foto archiv Tria Martinů

TAGGED:Jaroslav MatějkaPavel ŠafaříkPetr JiříkovskýTrio Martinů Praha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Hudba věnovaná řekám zahájila desátý ročník znojemské přehlídky
Next Article Před 110 lety se narodil Iša Krejčí
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up