Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Tříhodinová hudební meditace na Pražském jaru
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyStará HudbaZ domova

Tříhodinová hudební meditace na Pražském jaru

Dnešní večer na Pražském jaru bude patřit hudbě J. S. Bacha – a to konkrétně šesti suitám pro sólové violoncello, které zaznějí v podání Albana Gerhardta.

jun. Trojan PavelPR
Published: 30/05/2022
Share
4 Min Read
SHARE
Alban Gerhardt (foto Kaupo Kikkas)
Alban Gerhardt (foto Kaupo Kikkas)

Když Bachovy suity v roce 2019 Alban Gerhardt natočil pro britský label Hyperion, časopis Gramophone napsal: „Gerhardt zní příjemně uvolněně, ať už se svižnou grácií hraje sarabandu nebo s radostnou jistotou tančí v menuetu či gavotě. A jeho zvuk je úžasný – stříbrný tenorový rejstřík (…) kraluje jeho bohatému zvuku, aniž by zněl neuměřeně.“ Nahrávku kompletu Gerhardt označil za svůj osobní výstup na Mount Everest. „Každý cellista sní o tom, že interpretací Bachových suit, které jsou považovány za ‚Bibli‘ violoncellového repertoáru, řekne něco smysluplného a jejich nahrávkou předá své poznání světu,“ uvedl k tomu. Zahrát je všechny na jediném koncertu vyžaduje velkou koncentraci a výdrž, a je jen málo cellistů, kteří si na takový úkol troufnou. Vždyť po dobu téměř tří hodin bude na pódiu jen on sám a violoncello, jímž je mimochodem překrásný nástroj z dílny benátského mistra Mattea Goffrillera z roku 1710.

Mimořádně úspěšná a umělecky bohatá kariéra Albana Gerhardta začala v roce 1991, kdy německý violoncellista vystoupil s Berlínskými filharmoniky a dirigentem Semjonem Byčkovem. Od té doby Gerhardt patří mezi nejuznávanější violoncellisty současnosti. Jeho repertoár sahá od hudby Johanna Sebastiana Bacha až po tvorbu těch nejvýznamnějších současných autorů, kteří své skladby napsali přímo pro něj.

Českému publiku je Gerhardt dobře známý z vystoupení na Pražském jaru 2010, kdy s Janáčkovou filharmonií Ostrava a dirigentem Petrem Altrichterem uvedl Koncert pro violoncello a orchestr h moll Antonína Dvořáka. V poslední době se do Prahy vrací jako pravidelný host Symfonického orchestru Českého rozhlasu a jeho šéfdirigenta Alexandra Liebreicha.

Německý skladatel Johann Sebastian Bach (1685–1750) zkomponoval šestici suit během svého působení v Köthenu v letech 1717 až 1723. Suita jakožto barokní forma obsahovala čtyři základní tance, jimiž jsou allemande, courante, sarabande a gigue. Bach ve svých suitách pro sólové violoncello vložil navíc preludium, menuet, bourrée anebo gavotu. Původně byly tyto Bachovy suity chápány jako repertoár spíše instruktivní, po veřejném provedení jednoho z nejvýznamnějších violoncellistů 20. století Pabla Casalse se však staly oblíbeným programovým kusem. Právě Casals, tvůrce moderního způsobu hraní na violoncello (spočívalo v zapojení celého těla do hry), považoval Bachovy suity za vrcholný repertoár pro tento nástroj. Je rovněž autorem transkripce šesté suity pro současné violoncello, Bach totiž počítal s pětistrunným nástrojem namísto dnes používaných čtyř strun.

Casalsovo prvenství spočívá také v interpretaci těchto suit, neboť je začal hrát vcelku a nevybíral pouze samostatné tance. Byl zastáncem využívání moderního nástroje při interpretaci staré hudby: „Chceme-li v určitém okamžiku podniknout vzácnou a okouzlující – ač vždy velmi neúplnou – rekonstrukci hudebního ovzduší minulé epochy, souhlasím s tím, abychom se vrátili ke starým nástrojům. V každém jiném případě, při běžných provedeních, musíme využít nejlepších prvků, které máme v této době k dispozici, neboť úcta k hudbě musí mít přednost před jakoukoli jinou úvahou. Nejde o to podávat historii více či méně přesně, ale vyvolat co nejlepší účinek z hlediska hudebního. Kdybychom tedy chtěli získat ‚autentickou‘ reprodukci, museli bychom nechat flétny a hoboje hrát falešně a žádat na houslistech, violistech a violoncellistech intonační čistotu méně než prostřední. Podřídit se archaizujícím snahám by muselo jen uškodit géniovi jako je Bach, jehož hudba se vznáší nad minulostí, přítomností a budoucností,“ čteme v knize Hovory s Pablem Casalsem, která vyšla roku 1958. Tehdy ovšem byla poučená interpretace staré hudby teprve v počátcích. Od té doby se mnohé událo, a tak dnešní hráči mají k dispozici širokou paletu možností, jak Bachovu hudbu interpretovat.

TAGGED:Alban GerhardtPražské jaroSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Vlastimil Kobrle a David Pokorný (foto Vojtěch Brtnický) Čtvero ročních dob nás přenese do Itálie i Argentiny
Next Article Předání Ceny Ministerstva kultury v oborech zájmových uměleckých aktivit RNDr. Vladimíru Žůrkovi (foto Stanislav Zakouřil) Ministerstvo kultury předalo Vladimíru Žůrkovi cenu za celoživotní přínos komorní hudbě
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up