Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Tetzlaff Quartett: náročný program nenaplnil očekávání
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Tetzlaff Quartett: náročný program nenaplnil očekávání

sen. Nováček Libor
Published: 17/09/2015
Share
3 Min Read
SHARE

Tetzlaff Quartett pod vedením vynikajícího houslového virtuóza Christiana Tetzlaffa je činný od roku 1994. Nepracuje však stabilně a vystupuje v sériích koncertů na zájezdech organizovaných vlivnou koncertní agenturou. Soubor, v němž mimo jiné dominuje violoncellistka Tanja Tetzlaff (nástroj Giovanni Battista Guadagnini z roku 1776), hraje na výtečné nástroje Petera Greinera. Očekávaný čtyřdimenzionální barevný rozměr kvartetního zvuku zvukově nepodpořila ani sekundistka Elisabeth Kufferath, ani s téměř houslovým zvukem violistka Hanna Weinmeister. Pravdou je, že soubor na nynějším krátkém turné vystupuje s díly, ve kterých již skladatelé upřednostňují primária a violoncello. Navíc soubor má v oblibě zejména krajní dynamické polohy. Ideálem je podle vyjádření primária zejména hra pianissimo, soto voce nutná k vyjádření hudebního kontextu. Ve hře souboru je jistá interpretační svoboda, která však mnohdy mění charakter skladby.Tetzlaff Quartet - Dvořákova Praha 2015 (Foto Petra Hajská)V tomto duchu zazněl úvodní Smyčcový kvartet č. 26 g moll Josepha Haydna i následující Smyčcový kvartet č. 15 Franze Schuberta. Haydnovo dílo je plné bohatého tematického materiálu, ve kterém dominuje zvuk violoncella. Skladatel zde v jedné z nejzáhadnějších skladeb kvartetního repertoáru experimentuje jak s dynamikou a harmoniemi, tak s asymetrií frází. Postrádal jsem v neustále používané nízké dynamice humor a grácii, kde stěží mohou vyniknout protihlasy i vtíravá sóla.Tetzlaff Quartet - Dvořákova Praha 2015 (Foto Petra Hajská)Schubertovo dílo je v jeho instrumentální formě monumentální a nejprogresivnější. Překvapí plností melodií, harmonií a figurací a je zároveň pro interprety tím nejtěžším a nejnáročnějším. Znalec hudby ponořený do poslechu skladby jistě vychutná napětí skladatelova úvodního dvaadvacetiminutového Allegra molto moderato (včetně úžasných tremol), téměř pochodové tempo pomalého Andante un poco moso, mendelssohnovské Scherzo s Triem s náznaky Ländleru, jakož i téměř šílenou Tarantellu s parodií na operu buffo v závěrečném Allegro assai. Tato hudba vás úplně obejme svojí dramatičností. Po celou první polovinu večera dominovala pravá „německá preciznost“, avšak dlouhá léta cizelovaný kvartetní zvuk a pel chyběl.

Klavírní kvintet č. 2 A dur za spolupráce s klavíristou a kurátorem řady Ivo Kahánkem měl být očekávaným vrcholem večera i celého cyklu Komorní řady Festivalu Dvořákova Praha.Ivo Kahánek - Dvořákova Praha 2015 (Foto Petra Hajská)Jak při následném a neobvyklém „setkání po potlesku“ moderovaném Jiřím Vejvodou vyšlo najevo, soubor toto stěžejní dílo hrál ve své historii, jež je více než dvacetiletá, teprve podruhé. Navíc i praxe pravděpodobně pouze jedné zkoušky v den koncertu nutí k reminiscenci na nároky kvartetních souborů minulosti a zejména odpovědný přístup Smetanova kvarteta. Proto ani dokonale připravený klavírní part Ivo Kahánka nenašel ideální odezvu.Tetzlaff Quartet, Ivo Kahánek - Dvořákova Praha 2015 (Foto Petra Hajská)

Hodnocení autora glosy: 65 %

Dvořákova Praha 2015
Komorní řada
Tetzlaff Quartet
Ivo Kahánek (klavír)
16. září 2015 Dvořákova síň Rudolfina Praha

program:
Joseph Haydn: Smyčcový kvartet č. 26 g moll, op. 20, č. 3, Hob. III:33
Franz Schubert: Smyčcový kvartet č. 15 G dur, op. posth. 161, D 887
Antonín Dvořák: Klavírní kvintet A dur, op. 81

www.dvorakovapraha.cz

Foto Dvořákova Praha 2015 / Petra Hajská

TAGGED:Dvořákova PrahaIvo KahánekTetzlaff Quartet
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Konkurz na místo pedagoga klasického zpěvu Konzervatoře v Teplicích
Next Article Tanečníkům po konci kariéry má pomáhat nadační fond
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up