Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Těhotenství ji stálo kariéru. Mezzosopranistka Anita Rachvelishvili žaluje MET za diskriminaci
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
NovinkyOperaZe světa

Těhotenství ji stálo kariéru. Mezzosopranistka Anita Rachvelishvili žaluje MET za diskriminaci

Gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili podala žalobu na Metropolitní operu New York, její odborový svaz a Americkou unii hudebních umělců. Žádá náhradu více než 400 000 dolarů za ztrátu příjmů a obviňuje instituce z porušení smluv a selhání v ochraně svých členů.

redakce
Published: 27/04/2025
Share
3 Min Read
SHARE
Anita Rachvelishvili (zdroj Anita Rachvelishvili)
Anita Rachvelishvili (zdroj Anita Rachvelishvili)

Renomovaná mezzosopranistka Anita Rachvelishvili začala vzhledem ke zdravotním komplikacím během těhotenství a po porodu v roce 2021 pociťovat problémy s hlasem, které způsobily mimo jiné dočasné omezení jejího hlasového rozsahu. Po návratu na scénu MET jí vedení oznámilo, že nesplňuje očekávané umělecké standardy a okamžitě zrušilo všechny její budoucí kontrakty v letech 2022 až 2025 (Aida, La Gioconda, Carmen a Don Carlo). Rachvelishvili ve své žalobě uvedla, že MET byla o komplikacích a dočasném omezení informována a obviňuje operu z diskriminace na základě zdravotního stavu způsobeného těhotenstvím.

Podle principu „pay or play“ mají instituce povinnost vyplácet smluvní honorář, i když se rozhodnou umělce neangažovat – MET však tuto povinnost nemá, pokud shledá zpěváka hlasově nebo fyzicky nezpůsobilým.

Pěvkyně čelila po porodu vážným problémům – musela se znovu naučit pracovat s dechem a svaly. Její návrat na scénu v roli Adriany Lecouvreur v roce 2022 lze považovat za nevydařený – výšky, které zvládala s jistotou, ji zradily. Rachvelishvili ve své žalobě přiznává, že její hlasový rozsah byl dočasně omezen v důsledku porodu, uvádí však, že byla své role schopna zazpívat a že dnes je její hlas již plně v pořádku. Poukazuje na fakt, že jí vedení nedalo prostor k zotavení, ač o zdravotních problémech vědělo. Navíc zrušená vystoupení v MET negativně ovlivnila i její další angažmá po celém světě, zbylo jediné červencové vystoupení v roli Carmen ve Veroně.

V žalobě se mimo jiné uvádí, že byla Rachvelishvili v loňském roce informována, že odbory „odmítají podat stížnost na porušení smlouvy, podat návrh na arbitráž nebo jinak usilovat o urovnání“ – a to bez jakéhokoliv dalšího zdůvodnění. Ani MET, ani odbory se k celé události nevyjádřili. Případ je pikantní i proto, že že právník Rachvelishvili Leonard D. Egert vedl odbory, které pěvkyně žaluje – v letech 2016 až 2022 zde působil jako výkonný ředitel.

Anita Rachvelishvili vystudovala Konzervatoř Giuseppe Verdiho v Miláně a později pokračovala ve studiu na Accademia della Scala. Průlom v její kariéře přišel v roce 2009, kdy ji Daniel Barenboim obsadil do titulní role Carmen při zahájení sezony v La Scale. Riccardo Muti ji později označil za nejlepší verdiovskou mezzosopranistku současnosti.

TAGGED:Anita RachvelishviliSEZThe Metropolitan Opera New York
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Stanislav Gallin, Petra Brabcová, Petr Malíšek, Alžběta Poláčková, 24. dubna 2025, Klášter sv. Anežky České, Praha (zdroj Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, foto Petr Dyrc) Poetické finále v Anežském klášteře. Dvořákovy Dumky a Šostakovičova bolest
Next Article Jakub Hrůša, Česká filharmonie, 24. dubna 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie, foto Petra Hajská) Týden s hudbou: Koncerty, opery, TV a streamy (18)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up