Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Tanec Praha uvede premiéru Invisible Traces ukrajinské taneční umělkyně Yany Reutové
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá sePR ZprávyTanecZ domova

Tanec Praha uvede premiéru Invisible Traces ukrajinské taneční umělkyně Yany Reutové

Yana Reutova, choreografka, tanečnice a lektorka tance z Čornomorsku, žije v Praze již druhým rokem. U Oděsy měla vlastní taneční studio a spoustu profesních aktivit, kvůli válce však musela všechno opustit. Teď intenzivně spolupracuje s českými umělci a stává se součástí místní umělecké komunity. V sobotu 27. května se hned dvakrát zapojí do programu multižánrového festivalu Žižkovské mezidvorky. Nejprve v 16 hodin na Kostnickém náměstí s interaktivním představením pro děti Na cestě a od 18 hodin nad Krenovkou uvede premiéru projektu Invisible Traces, návazně na vystoupení POCKETART.

Faustová MarkétaPR
Published: 25/05/2023
Share
4 Min Read
SHARE
Invisible Traces (foto ze zkoušek Vojtěch Brtnický)

Na cestě, interaktivní inscenaci pro děti, vytvořila Yana Reutova loni koncem srpna se 4 tanečnicemi z Ukrajiny a 2 hudebníky z ČR, a to díky podpoře Tance Praha, IDU a projektu Create to Connect, nadace VIA a nadace Člověk člověku. Na žižkovském Kostnickém náměstí to bude za ten krátký čas již 15. repríza.

Invisible Traces je druhá část triptychu Together Alone, na kterém Yana Reutova začala pracovat také loni v létě. První byl kvintet pro ukrajinské tanečnice s podtitulem Lost. Ztraceny v neznámé zemi, daleko od svých blízkých, náhodně spolu tady a teď, a přece každá osamocena. Dílo bylo vybráno na Českou taneční platformu, ale i ukrajinskou platformu do Vilniusu a nyní bude reprezentovat na L‘Altre festivalu v Barceloně.

Pro druhou část triptychu Invisible Traces se Yana rozhodla oslovit české umělce: Jitku Čechovou, Lukase Bliss Blahu a Katy Jabůrkovou. Do tvorby se zapojil hudebník, s nímž nejraději spolupracuje, Tomáš Kerle. A zcela náhodně nabídli k využití svůj objekt „barre“ absolventi AVU Lucie Podroužková a Štěpán Rubáš. Projekt nabral jasné kontury, přidali se i alternující tanečníci pro výjezdy do Itálie a Brazílie, podpořil ho Státní fond kultury.

Třetí částí bude duet Endless Talks, který vzniká opět díky náhodnému setkání: v listopadu byl v Praze celý měsíc africký tanečník Ladji Kone a začali spolu s Yanou debatovat a tvořit. V létě budou pokračovat, předpremiéru vyzkouší v PONCI 18. července a světová premiéra celého triptychu Together Alone proběhne na Kilowatt Festivalu v Itálii. Pražská premiéra je plánována na 30. září v divadle PONEC, tvorbu podpořilo Ministerstvo kultury ČR včetně Národního plánu obnovy.

Taneční projekt Síla v kráse a krása v síle (foto Vojtěch Brtnický)

Další pozoruhodnou aktivitou byla dubnová vernisáž v Galerii Benedikta Rejta v Lounech, kde se Yaně rovněž podařilo propojit české a ukrajinské umělce v díle Síla v kráse a krása v síle. Na stejném místě bude znovu k vidění například 8. června od 16 hodin v rámci festivalu TANEC PRAHA 2023.

„Nabízí se mi tu hodně zajímavé práce a ta mi dodává sílu. A také svobodu v nejširším smyslu toho slova: v tvorbě, kde mohu dělat opravdu to, co chci a co se mi líbí, navíc tu cítím obrovskou podporu, jakou jsem doma nezažila. V demokratické zemi, kde zažívám pocit bezpečí a nekonečné svobody projevu, ale také třeba ve škole, kam přijali mou dceru a dávají jí prostor,“ říká Yana Reutova. Z Ukrajiny přijela s dcerou a několika svými studentkami. Vede workshopy pro děti uprchlíků, vytvořila již dvě interaktivní představení pro projekt Tanec do ubytoven a uvádí je stále více i pro české děti. Zásadní je pro ni šance být součástí místní umělecké obce a tvořit společně. Dokud se nebude moci vrátit domů, kde nepochybně zúročí všechny zkušenosti.

„Sotva si dokážeme představit, co se odehrává v mysli jednoho každého uprchlíka. Yana se náhodně ocitla v Praze 8. března 2022. Pomáháme jí a mnohým dalším, myslím, že je to minimum, co zmůžeme v bezmoci vůči válce. Ale také ony jsou velkým přínosem pro naše prostředí, je to vzájemně obohacující proces,“ říká zakladatelka a ředitelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová a dodává: „Největší radost mi udělal Yany úspěch v evropském programu EFFEA – European Festival Fund for Emerging Artists – její práce na triptychu Together Alone tak má podporu z EU spolu se zájmem několika festivalů, kde již reprezentuje Českou republiku.“

(Redakčně připraveno z textů na webu Tance Praha)

TAGGED:Divadlo PonecStudio KrenovkaYana ReutovaYvona Kreuzmannová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article PKF — Prague Philharmonia na Rock for People v roce 2019 (foto Petr Klapper) Pražští filharmonici se vrací na Rock for People
Next Article Camille Saint-Saëns: Samson a Dalila, Jihočeské divadlo – Richard Samek (foto Martina Root) Operní panorama Heleny Havlíkové (421) – Samson a Dalila poprvé v Českých Budějovicích
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up