Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: TANEC PRAHA trefil terč (2): Človek? Mo(nu)mentální mistr zlomku času
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

TANEC PRAHA trefil terč (2): Človek? Mo(nu)mentální mistr zlomku času

Festival TANEC PRAHA se letos ve své různorodosti velkoryse rozmáchl do několika hlavních směrů. Jedním z nejzajímavějších se stal ten angažovaný, politický, společensky burcující. Navíc vybraná díla rezonovala jak samostatně, tak společně zesilovala svůj apel. Po úderném počinu vlámského choreografa Jana Martense se v pražském divadla Archa představilo taneční existenciální drama Navy Blue, metaforicky hořké slzy s krví kanoucí na současnost.

Strejčková Hana
Published: 13/07/2023
Share
5 Min Read
SHARE
Oona Doherty – Navy Blue (foto Vojtěch Brtnický)
Oona Doherty – Navy Blue (foto Vojtěch Brtnický)

Naléhavě teskné bylo Navy Blue belfastské choreografky Oony Doherty. Jevištní bytí podpořené klavírním koncertem Sergeje Rachmaninova a ve druhé polovině směsicí zvuků DJ Jamieho xx vytvářelo dojem hroucení hodnot v neuchopitelné nekonečnosti světa. Tanečníci se stali prototypy „jen“ člověka v lidském davu, tečky ve vesmíru. Představě napomáhala kostýmní jednota (Oona Doherty a Lisa Marie Barry). Indigo modrý kostým asocioval pracovní (až trestanecký) stejnokroj, mnohé synchronizované pohyby v matematicky dokonalém provedením odkazovaly k téže uniformitě, lépe soudržnosti.

Filozoficky potemnělý projekt vsadil na technicky vyspělá a vytrénovaná těla tanečníků, jejichž osobitost navíc vyvěrala nejen v sólových výstupech, ale i ze skupinových souher. Nerušila však, naopak obohacovala scénickou krajinu o odstíny osobností a individualizované projevy jejich prožívání. A to i tehdy, když se náhle objevili na scéně, „jen“ stáli v řadě, upínali zrak. Byl cítit strach, ne však beznaděj. Z určité perspektivy jako by byli pochodněmi, svým ohněm alarmující výpovědí o bezpráví a útlaku. Plynule přecházeli mezi akademickými baletními prvky a gestickou expresí, například z harmonicky provázané taneční smyčky přikročili k univerzálně zažitému gestu „vzdávám se“. Úsečný choreografický jazyk se rozpíjel v tavení pohybových variací inspirovaných klasickou akademickou technikou.

Oona Doherty – Navy Blue (foto Sinje Hasheider)
Oona Doherty – Navy Blue (foto Sinje Hasheider)

Zásadní změnu nastolil první výstřel. Následoval pád osoby v modrém oděvu k zemi. „Rozlila“ se pod ní modrá kaluž (projekce Nadir Bouassria). Rány se v různém časovém odstupu opakovaly, lidská těla klesala k zemi. Hra? Odkud kdo míří? Kde se skrývá nebezpečí? A co to je? Minimalisticky mrazivá byla tato část představení, trvat déle, zvrtla by celek patrně nad propast směsice šílenství, zoufalství, strachu. Bezvýchodná situace, v níž nic a nikdo neodklonil devastující salvy.

Vedle fyzické roviny se významně rozvinula i ta verbální. Zazněl reprodukovaný text, jenž otevřeně, zostra pojmenovával realitu krutosti, ptal se po zrodu mocenské zlosti, vyjmenovával milníky lidské „vyspělosti“, choreografka si dále například neodpustila zveřejnit náklady na vznik inscenace či nelehké životní a pracovní podmínky tanečníků. Text na poslech a posléze i na opětovné přečtení evokoval explozivní proud revoltujících myšlenek. Padala i předsevzetí naučit se, jak je důležité necítit se důležitý. A na čem vlastně v tomto světě záleží? Na lidském životě?

Oona Doherty – Navy Blue (foto Vojtěch Brtnický)
Oona Doherty – Navy Blue (foto Vojtěch Brtnický)

Třetí část představení se propadla do šera a prostorově se rozlila, tanečníci se přestali striktně držet vymezené taneční plochy. Rozhalili tmavomodré haleny a v paprscích reflektoru vždy zasvitla obnažená kůže přebíhajících a rotujících těl. Byli spolu, ač oproti jednolitým formacím roztříštění. Ať už odžívali prožité hrůzy, nebo se stali poselstvím naděje v neukončenosti cyklu světa, anebo oslavovali život po životě, jinou formu bytí, duchovní existenci… věděli o sobě a zanechávali za sebou hutně vyprávěnou stopu o lidské moci a nemohoucnosti, oddanosti a odevzdanosti, o zabitých touhách a důležitosti nebát se „to“ všechno pojmenovat. A možná i vykřičet. Kvality Navy Blue tkvěly v bezostyšné surovosti, cizelované taneční lexikologii a absolutní úspornosti. 


Oona Doherty – Navy Blue (foto Dmitrijus Matvejevas, Big Pulse Dance fest)
Oona Doherty – Navy Blue (foto Dmitrijus Matvejevas, Big Pulse Dance fest)
Oona Doherty – Navy Blue (foto Dmitrijus Matvejevas, Big Pulse Dance fest)
Oona Doherty – Navy Blue (foto Dmitrijus Matvejevas, Big Pulse Dance fest)
Oona Doherty – Navy Blue (foto Dmitrijus Matvejevas, Big Pulse Dance fest)
Oona Doherty – Navy Blue (foto Dmitrijus Matvejevas, Big Pulse Dance fest)
Oona Doherty – Navy Blue (foto Dmitrijus Matvejevas, Big Pulse Dance fest)
Oona Doherty – Navy Blue (foto Dmitrijus Matvejevas, Big Pulse Dance fest)

Navy Blue
Choreografie: Oona Doherty ve spolupráci s tanečníky
Původní hudba: Jamie xx © by Universal Music Publishing Ltd.
Hudební produkce: William Smith
Použitá hudba: Sergej Rachmaninov
Spolupráce na textu: Bush Moukarzel
Video: Nadir Bouassria
Light design a technický ředitel: John Gunning
Scénografie: Nadir Bouassria
Kostýmy: Oona Doherty a Lisa Marie Barry
Tanečníci: Amancio Gonzalez Miñon, Andréa Moufounda, Hilde Ingeborg Sandvold, Joseph Simon, Mathilde Roussin, Kevin Coquelard, Sati Veyrunes, Thibaut Eiferman, Tomer Pistiner, Zoé Lecorgne and Magdalena Öttl.

Manažer: Gabrielle Veyssiere
Produkce: Jenny Suarez, O.D. Works Ltd – Gabrielle Veyssiere
Premiéra: 10.–13. srpna 2022, Kampnagel International Summerfestival, Hambourg

Psáno z představení dne 22.6.2023 v rámci festivalu Tanec Praha v divadle Archa.

TAGGED:Divadlo ArchaOona DohertyTanec Praha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Bedřich Smetana (zdroj Smetana200) Vláda vyhradila 200 milionů korun na projekt Smetana200
Next Article Janáček a Luhačovice, slavnostní zahájení 11. července 2023 (zdroj Festival Janáček a Luhačovice) Janáček a Luhačovice: Plasticita v dynamice a průzračný zvuk Filharmonie Bohuslava Martinů
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up