Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Tanec Praha 2025 (7): Hudební divadlo Karlín na nohou
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Tanec Praha 2025 (7): Hudební divadlo Karlín na nohou

Choreografie Lovetrain2020 z dílny souboru Emanuela Gata, která ve čtvrtek v Karlíně zakončila ve velkém stylu festival Tanec Praha, je jednoznačnou abstraktní oslavou tance a vyjádřením radosti z něj. Je však pečlivě strukturovaná a režírovaná, takže se nerozpouští do bezbřehého toku pohybu o všem a ničem – je to inscenace. Má svůj pravidelný rytmus, který určují všechny složky. Jinak by snad ani nebylo možné udržet diváky v takovém napětí po celých osmdesát minut...

Kocourková Lucie
Published: 28/06/2025
Share
8 Min Read
SHARE
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)

Jednou linkou je hudba (písně skupiny Tears For Fears) střídající se s tichem, do něhož často pokračují jednotlivé situace, tedy jako by se pohybová složka záměrně za zvukovou o určitý interval „opožďovala“. Hlavní je samozřejmě choreografie, střídající promyšleně ansámblové sekvence s kratšími sóly, tanečními dialogy a variacemi menších skupin. Další linii, která také určuje rytmus díla, představuje light design, který je formovaný především jako střídání fokusu na hlavní část jeviště vs. proscénium, a pracuje také s výrazně ostrými předěly mezi plným světlem a tmou. Jsou to tedy tři linky, tři inscenační hlasy, které mají sice každý svůj vlastní rytmus a načasování změn, ale v pravidelných bodech se setkávají v jakémsi harmonickém souzvuku. Zdá se mi tedy nejvhodnější nazírat koncepci inscenace jako vícehlasou hudební partituru.

Choreograf vysvětluje, že tanečníkům dává volnost ve vytváření pohybového materiálu v rámci jím určených pravidel, ale už v rozhovorech podrobně nespecifikoval, jaká pravidla to vlastně jsou (určuje směry a dráhy, nebo míru napětí a uvolnění, vymezil stylově pohybový slovník, jazyk, který taneční směli použít?). Inscenace ale působí po pohybové stránce kompaktně a je stylově jednotná, individuality tanečníků se samozřejmě derou na povrch, ale jejich jedinečnost tkví především v interpretaci a výrazu těla, než že by inscenace byla patchworkem různých technik.

Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)

Společná skupinová formace rámuje úvod i závěr představení, je to nejjistější způsob, jak udržet nenarativní inscenaci v jasně vymezeném celku. Charakter pohybu je od počátku jasný – energický, rozmáchlý, neulpívající na drobnokresbě nebo v detailech, zároveň plně fyziologický, tedy s jakýmsi nádechem tradiční moderny na straně jedné a atmosféry a divoké přirozenosti pouličních tanců na straně druhé. Někteří tanečníci se vyžívají více v prudkých skocích, někdo ve vykopávání téměř nekoordinovaných grand battementů, někdo lpí na vlně probíhající trupem a plasticitě paží a rukou. Pravidelně přicházejí okamžiky sjednocení, ve směru, v pohybových sekvencích, ve výrazných gestech – ale není to žádné strojové unisono, spíš společné směřování.

Tanečníci po jednom formují na scéně skupinu, klín v zadní části jeviště, jehož nejzazší část oddělují pruhy tmavé látky, mezi nimiž prosvítá světlo zdánlivého zákulisí. Diváci tak mohou mít pocit, že průzorem sledují intimní zónu, a ladí tak hned vztah s performery. Úvodní skupinová část přináší základní vlnu živelné energie, tanečníci postupují dopředu na forbínu, ale světlo je od určité chvíle nesleduje, takže čím blíže jsou, tím více se mění v temné siluety, aby je pak rychlá změna ozářila jako sochy, abychom se s nimi seznámili, uvědomili si jejich typovou různorodost. Po nějakou dobu rozehrávají skupinové formace a pak se scéna noří do renesančního šerosvitu, zatímco tanečníci zaujímají série strnulých póz s výrazem a napětím v tělech, které výslovně evokuje barokní obrazy. Již zkraje se nad scénou objeví také hustý dým připomínající mračna, shora ozářený bodovým reflektorem jako měsícem, i to je výjev připomínající malbu, obraz.

Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)

Následně se již rozehrává kaleidoskop samostatných výstupů, vznikají mikropříběhy. Tanečníci jsou oděni v extravagantních kostýmech, jimž dominují nabírané a řasené sukně v kombinovaných materiálech či s aplikacemi, dostatečně volné k tanci. Performeři ostatně oblečení během představení postupně v zákulisí odkládají, jako by potřebovali ještě více prostoru pro svobodný pohyb těla. Žena v černém krajkovém trikotu se na jevišti noří do choreografie klidnějšího, introspektivního rázu, jakoby meditace v pohybu, ale stále s vědomím blízkosti diváků. Jiná z tanečnic rozehraje později své sólo s vervou podobnou tréninku aerobiku, další zase tančí spíš s rafinovanou ženskostí a s důrazem na velké rozsahy zřejmě klasicky trénovaného těla. Tu jeden z tanečníků soustředí svůj um do dravčí pohotovosti a hry svalů, jiný zase do melancholické plastičnosti trupu a paží, dva tanečníci v zadní polovině jeviště postupují variací bok po boku jako bratři. Skupina přenáší jedince, jako kdyby byl nadnesen a vržen dopředu vlnou. Taneční pár trochu laškuje a muž dává pohybem impulzy ženě, aby měnila pózy. V každém výjevu či situaci, která vystupuje z tapisérie, je patrná individualita tanečníků, v některých je zřejmé, že následují určitý princip, snad pohybovou hru, ze které vychází podoba sekvence.

Ovšem, že inscenaci dominuje především dynamika a prožitek, neskrývané potěšení z tance vrcholí v poslední fázi, kdy se k pohybu přidají i občasné výkřiky. Osudy tanečníků se splétají a rozplétají, především je však spojuje energie. Občas někdo použije konkrétních gest (například žena, která ulovila kořist-muže), jindy jde o ryze ornamentální záležitost a gesto nebo pohyb paží zjevně zakódovaný význam nemá. Objeví se kontrakce, zobrazí se synkopa v pohybu. A hudba je také zvláštně povědomá, i když zprvu hodně hlasitá, takže okamžiky, kdy tanečníci pokračují do ticha a rytmus si zachovávají jen jejich těla, jsou až úlevné.

Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)

Každý interpret vyniká jinými dispozicemi, jejich charaktery jsou rozmanité a projevují se přirozeně v materiálu, nevyhýbají se komunikaci s publikem a pobývání na forbíně hned u diváků, kam také nakonec zamíří i v posledním obrazu, aby zůstali stát v jednom řetězu, zatímco stále znějící song roztleská publikum a zvedne je na nohy. Tanečníci jsou technicky zdatní a disponovaní, což je zřejmé, i když se nechávají unášet pohybem zdánlivě bezbřeze. Jsou si však stále vědomi napětí svých těl a stejně tak i přítomnosti partnerů a objemu celého prostoru. Je to současný tanec, ale jde o tu odnož, která se nezřekla náročné fyzické průpravy a která pracuje s exkluzivitou nedosažitelnosti, i když je hravá, rozverná, nesvázaná, svobodná. Je to ten typ díla, o kterém lze jistě říct, že je oslavou tance a pohybu a plně ji prožívá jako své hlavní a de facto jediné téma, takže žádné další závažnější nepostrádáme. Jsme ostatně na festivalu a festival je ve své podstatě slavnost, oslava – a ta se rozhodně vydařila.

Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)
Emanuel Gat – LOVETRAIN2020 (foto Julia Gat)

Lovetrain2020
Choreografie: Emanuel Gat (FR)
Performeři: Michael Loehr, Rindra Rasoaveloson, Sara Wilhelmsson, Emma Mouton, Eglantine Bart, Abel Rojo Pupo, Noé Girard, Tara Dalli, Nikoline Due Iversen, Olympia Kotopoulos, Pepe Jaimes
Light desig: Emanuel Gat 
Hudba: Tears for Fears
Sound design: Frédéric Duru
Kostýmy: Thomas Bradley
Scénografie: Emanuel Gat
Premiéra: 3. 10. 2020 – Montpellier Danse

Na tanci Praha uvedeno 26. 6. 2025, Hudební divadlo Karlín

TAGGED:Emanuel GatEmanuel Gat DanceHudební divadlo KarlínTanec Praha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Plzeňská filharmonie - logo Plzeňská filharmonie vypisuje konkurz na 1. housle tutti
Next Article Elena Tsallagova, 26. června 2025, Smetanova Litomyšl (zdroj Smetanova Litomyšl) Expresivita, odvaha, autenticita. Kremerata Baltica jako symbol živé hudební současnosti
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up