Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Tanec Praha 2025 (6): Večer plný kontrastů – od hyperenergie po tiché fyzické sdílení
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Tanec Praha 2025 (6): Večer plný kontrastů – od hyperenergie po tiché fyzické sdílení

V rámci festivalu Tanec Praha 2025 se v divadle Ponec odehrál večer dvou ambivalentních choreografií. Belgická choreografka Loraine Dambermont uvedla svou hyperenergickou a sebeironickou kreaci Toujours de 3/4 Face!, zatímco lucemburské duo Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson představilo soustředěnou, kontemplativní kompozici Megastructure. Dvě tváře současného tance, dvě zcela odlišné cesty sdělení.

Kobrlová Marie
Published: 25/06/2025
Share
7 Min Read
SHARE
Tojours de 3/4 Face! (foto Hichem Dahes)
Tojours de 3/4 Face! (foto Hichem Dahes)

Loraine Dambermont: Toujours de 3/4 Face!
Hned první choreografie večera diváky rozproudila energií. Loraine Dambermont se zde představila jako performerka, tanečnice i choreografka v jednom těle, které se nezastaví. Její Toujours de 3/4 Face! je na první pohled komický tutoriál, postavený na absurditě pohybu a ironickém komentování reality.

Za neustálou kadencí pohybů a gest, za promyšleným rytmem pohybového vyprávění, ale stojí vážné sdělení: jak čelit následujícímu nebezpečí, jak si udržet kontrolu, jak se ubránit. Choreografie je výsledkem precizní práce s textem a rytmem. Dambermont vzpomíná, jak si jednotlivé věty doslova „nasamplovala“ a vázala na ně opakující se pohybové vzorce, které se neustále proměňují podle kontextu a polohy v prostoru. Jak sama přiznává, inspirací pro ni byl i Joey Cadillac. V jejím projevu je nicméně znát i vliv animovaných postav nebo videoherní estetiky. Vysoká rychlost pohybu se pro Dambermont stala pohodlnou normou, a zároveň výzvou, jak při zrychlení zachovat kvalitu i záměr. Vzniká tak choreografie na pomezí tance, fyzického divadla a grotesky.

Ačkoli by choreografie unesla i ostřejší dynamiku jako protiváhu k její nepolevující kadenci, Dambermont zůstává výrazná a osobitá. Vytváří postavu, která v sobě spojuje obranný štít i výkladní skříň vlastního já — svého alter ega. Právě skrze něj zrcadlí svět, v němž dnes často žijeme: ve virtuálních rolích, v jiných verzích sebe samých, které obývají sociální sítě i digitální prostor. Je to obraz reality, kde naše druhé já často přebírá hlavní roli.

Tojours de 3/4 Face! (foto Hichem Dahes)
Tojours de 3/4 Face! (foto Hichem Dahes)
Tojours de 3/4 Face! (foto Hichem Dahes)
Tojours de 3/4 Face! (foto Hichem Dahes)
Tojours de 3/4 Face! (foto Hichem Dahes)
Tojours de 3/4 Face! (foto Hichem Dahes)
Loraine Dambermont (foto Patricio Cassioni)
Loraine Dambermont (foto Patricio Cassioni)

Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson: Megastructure
Druhou část večera utvářela choreografie Megastructure lucemburského dua Sarah Baltzinger a Isaiaha Wilsona. V kontrastu k předchozímu dynamickému výstupu jde o tichou, soustředěnou meditaci nad lidskou blízkostí a vzájemností, kde ovšem nechybí humor a nadhled. Dvě těla se opakovaně nacházejí, rozkládají a znovu skládají do neustále proměnlivých vztahů. Pozice, struktury, i fyzický kontakt se rodí a mizí v pohybu, jako by byly stále na cestě, která nemá konec. Tento princip hledání a nalézání rezonuje i v osobní rovině performerů, kteří jsou partnery také v životě. Jejich propojení se jemně promítá do choreografie, která působí neokázale, spíše jaksi nenápadně, ale o to silnější dojem zanechává.

V absenci hudby, scénografie či výraznějších světelných změn zůstává jen tělo, dech a neustálé hledání rovnováhy. Právě v tomto klidu vystupuje do popředí nejen fyzická přesnost, ale i křehkost pohybu. Baltzinger a Wilson vytvářejí jevištní obraz, který připomíná nedokončenou stavbu – stále se přeskupující konstrukci, hledající formu, která se nikdy neustálí a snad ani nemá být nalezena. Jejich těla se propojují a vzápětí odpojují, chvíli splývají, chvíli se odpuzují. Kompozice pohybu působí jako pečlivě navržený plán, v němž se nic nefixuje natrvalo. Každé gesto má své místo, přesto zde zůstává prostor pro náhodu a nečekané vychýlení. A právě v těchto vychýleních se objevuje humor. Není prvoplánový ani vklíněný do mimiky či přehrávání. Vychází z určité chladné mechaniky, z toho, jak tanečníci působí téměř jako bezvládné loutky, které někdo shora navádí do bizarních a nepravděpodobných pozic. Je v tom něco z klaunské estetiky, něco mírně absurdního, co vyvolává v publiku smích a údiv zároveň. Oproštěnost od emocí paradoxně dává prostor lidskosti – divák se směje, protože právě ta chladná přesnost, loutkovitost a fyzická absurdita v něm samovolně probouzí emoce, které nejsou předváděné, ale tělem sdílené.

Megastructure (foto Sinah Osner)
Megastructure (foto Sinah Osner)

Megastructure není jen podívaná, ale tichá výzva k pozornosti. Zve ke sdílení – k pozorování procesu, který nemá pevný začátek ani konec. Nabízí zážitek, jenž se neusazuje v pointě, ale zůstává otevřený, dál doznívá v těle i mysli. Baltzinger a Wilson pojímají tanec jako proud vztahů, kde stabilita neexistuje – jen neustálé hledání rovnováhy.

Jejich fyzická výpověď je přímá a upřímná – bez slov a příkras. V každém výkyvu těžiště, kontaktu kůže a podlahy i znovu nalezeném spojení dvou těl se skrývá cosi hluboce lidského. Vztah tu není vyprávěn, ale prožíván tělem – jednoduše, syrově, s důvěrou. Výsledkem je intenzivní zkušenost, která svou radikální jednoduchostí osvobozuje – od očekávání a od předem daných významů. A přesto (nebo právě proto) nechává diváka zahlédnout odraz jeho vlastního vnitřního světa.

Večer v divadle Ponec v rámci festivalu Tanec Praha 2025 nabídl důkaz, jak rozmanitý může být jazyk těla. Od sebeironické a expresivní performance Loraine Dambermont po tichou a intenzivní fyzickou komunikaci Sarah Baltzinger a Isaiaha Wilsona tak představil dvě různá pojetí moderní choreografie, která spojuje odvaha tvořit a sdílet.

Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)

Toujours de ¾ Face
Choreografka, skladatelka a performerka: Loraine Dambermont (BE)
Poradce pro mix zvuku: Victor Petit
Light design: Rémy Urbain
Šéf techniky: Gaspar Schelck
Stage management: Adèle Evans
Outside eye: Monica Gomes
Premiéra: Listopad 2021 – Théâtre de la Balsamine, Bruxelles, Belgie

Megastructure
Kocept, choreografie, režie, dramaturgie: Sarah Baltzinger + Isaiah Wilson
Performeři: Sarah Baltzinger + Isaiah Wilson
Light design, kostýmy, scénografie: Sarah Baltzinger + Isaiah Wilson
Premiéra: 2023 Luxembourg

Psáno z představení 9. června 2025, divadlo Ponec.

Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
Megastructure open air v Ostravě (foto Kamil Hauptmann)
TAGGED:Divadlo PonecLoraine DambermontSarah Baltzinger & Isaiah WilsonTanec Praha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Klášterní hudební slavnosti - logo Klášterní hudební slavnosti rozšiřují PR tým
Next Article Corinne Winters (foto Fabrizio Sansoni) Smetanova Litomyšl slibuje hvězdný týden
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up