Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Symfonický orchestr Českého rozhlasu chystá nevšední zážitek
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domova

Symfonický orchestr Českého rozhlasu chystá nevšední zážitek

Díla klasicismu a romantismu s dirigentem Spurným uvedou ve čtvrtek 19. září 2024 na svém večeru v Betlémské kapli rozhlasoví symfonikové. Díky specializaci Vojtěcha Spurného na historicky poučenou interpretaci se jistě dočkáme nevšedního zážitku. Sólo v Rejchově klavírním koncertu Es dur přednese Jan Bartoš, zazní i Beethovenova předehra Leonora a Haydnova Symfonie č. 98.

Kratěnová EliškaPR
Published: 17/09/2024
Share
2 Min Read
SHARE
Jan Bartoš (foto Antonín Kratochvíl)
Jan Bartoš (foto Antonín Kratochvíl)

Příběh Leonory, která v mužském přestrojení a pod jménem Fidelio zachrání před smrtí v žaláři politického vězně Florestana, svého manžela, vypráví o hrdinství a o triumfu spravedlnosti. První podoba jediné opery Ludwiga van Beethovena při premiéře v Divadle Na Vídeňce v listopadu 1805 propadla a po dvou reprízách byla stažena. Druhá verze byla hrána v březnu 1806. Definitivní přepracování opery s novým libretem a už pod jménem Fidelio mělo premiéru ve vídeňském divadle U Korutanské brány až v květnu 1814. Beethoven postupně vytvořil k dílu čtyři předehry. Dnes hraná, i když s číslem jedna, vznikla jako druhá, pro uvedení druhé verze opery v Praze, ze kterého však sešlo.

Antonína Rejchu spojuje s Beethovenem nejen rok narození, ale také město Bonn. Zatímco pozdější vídeňský klasik se v Bonnu narodil, budoucí pařížský pedagog, pražský rodák Rejcha tam nějaký čas působil. Nakonec se však definitivně usadil v Paříži. V Rejchových koncertech pro sólové nástroje dominuje virtuozita a jsou ještě zakotveny v konvenčním stylu hudebního klasicismu. Do určité míry byl v tomto směru Haydnovým dědicem, ale v mnohém přece jen z klasických zásad vybočoval. A to platí i pro Koncert Es dur, napsaný ve Vídni někdy po roce 1802.

Symfonie č. 98 Josepha Haydna je součástí šestice symfonických děl zkomponovaných v Anglii. Premiéru měla v Hanover Square Rooms v Londýně 2. března 1792, jen pár měsíců po Mozartově smrti. Není vyloučeno, že autor v díle vzdal mladšímu kolegovi a příteli poctu: druhá věta, slavnostní a hymnická, využívá materiál z Mozartovy Korunovační mše a z jeho Symfonie Jupiter.

TAGGED:Jan BartošSymfonický orchestr Českého rozhlasuVojtěch Spurný
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ceny Zlatá Praha (zdroj Zlatá Praha) Na festivalu Zlatá Praha letos soutěží filmy z 21 zemí
Next Article Josef Němý (zdroj Filharmonie Bohuslava Martinů) Ředitel Filharmonie Bohuslava Martinů odchází z funkce
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up