Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Svatováclavský hudební festival uvedl ve Frýdku Místku Vivaldiho Gloria
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Svatováclavský hudební festival uvedl ve Frýdku Místku Vivaldiho Gloria

Jednou z mála šťastných kulturních akcí, která nemusela řešit přesuny termínů, je Svatováclavský hudební festival v Ostravě. Plánuje místa konání svých koncertů do kostelů, protože, jak zní heslo, „Koncert v kostele je zážitek“. A je to pravda. Snoubí se tu s hudbou architektura a výtvarné umění, zasazené do časového rámce.

Hofmannová Karla
Published: 23/09/2020
Share
5 Min Read
SHARE
Svatováclavský hudební festival 2020 (zdroj FB)

Kostel sv. Jana a Pavla ve Frýdku-Místku je barokním skvostem s překvapivě přátelskou akustikou. Chrám není tak dlouhý, aby se zde hudba tříštila, naopak zde bylo dobře slyšet. Vivaldiho hudba se sem dobře hodila a hladila po duši.

Interpretace děl „ryšavého pátera“, jak Vivaldimu přezdívali pro jeho ryšavé vlasy, se ujal soubor Barocco sempre giovane, jehož uměleckým vedoucím je Josef Krečmer. Ten soubor založil v roce 2004 a od té doby se jeho záběr rozšířil z baroka až do současnosti. Soubor vede u prvních houslí mladá žena, Iva Kramperová, která má pevný a plný tón s hřejivým a nosným piánem a dokáže melodickým částem dát hřejivou vroucnost a souboru pocit jistoty. Večer Vivaldiho skladeb byl celý přehlídkou jejich interpretačního umění baroka. Protože nehráli na barokní nástroje, dokázali vdechnout dílům současnou tvář a divák měl pocit, že poslouchá díla, která souzní s dneškem, přestože jde o skladby z 18. století. Snad je to tím pregnantním, dopředu mířícím rytmickým tahem, který běží téměř pod všemi skladbami. Je to neustále pádící rytmus, který nese nad sebou melodie, které zpracovává desetičlenný orchestr – čtyři housle, jedna viola, dvě violoncella, jeden kontrabas, jedna theorba a continuo – ve svěžím a energickém podání. Hudba je tu především radostí ze společného muzicírování a soupeřením, kdo zvládne daný úkol lépe. Uvědomíme-li si, že Antonio Vivaldi byl v první polovině 18. století vlastně učitelem hudby v sirotčinci a skladby psal pro své svěřence, nebylo možné vymyslet pro ně lepší trávení času a lepší výchovnou metodu.

Sinfonia avanti la Senna Festeggiante, RV 693 zazněla jako první číslo, následoval Koncert g moll pro 2 violoncella, smyčce a continuo, RV 531, kde si spolu „vyhráli“ jako sólisté Jan Zemen a Matěj Štěpánek. Gradujícím číslem byl pětivětý Koncert d moll pro 2 housle, violoncello, smyčce a continuo „L´estro armonico“, RV 565, op.3/11. Sbírka dvanácti koncertů pro smyčcové nástroje byla první sbírkou tištěnou v zahraničí. Zde již naplno využívá svoje skladatelské charakteristické principy a s nadhledem kombinuje homofonní a polyfonní postupy. Vedle prvních houslí Ivy Kramperové se prosadila tmavě svítivým témbrem houslí Markéta Čepická. Virtuózní závěr skladby nenechal nikoho pochybovat o špičkové hodnotě tělesa. Další skladbou, která následovala, byl Koncert D dur pro 2 housle, 2 violoncella, smyčce a continuo, RV 564. Zpracování skladby ještě více umocnilo její sdělnost, přestože šlo v podstatě o virtuózní technická cvičení, která obsahovala melodické fráze, podané s procítěným přednesem. Poslední věta Allegro působila díky tečkovanému rytmu rozpustile, brilantně a efektně.

Svatováclavský hudební festival 2020 (zdroj FB)

Jako poslední skladba zaznělo Gloria D dur, RV 589, je vedle Čtvero ročních dob Vivaldiho nejhranější skladbou. Chválí Ježíše Krista a prosí o smilování a záštitu. Prosté a jednoduché strofy jsou podloženy vroucnou hudbou. Soubor si ke spolupráci přizval hoboj a clarinu, smíšený Český filharmonický sbor Brno obohatila sóla dvou sopránů a jednoho altu. Takto pojaté uskupení již vyžaduje dirigenta, kterým se stal Jan Svejkovský, který je v současnosti dirigentem brněnského sboru. Byl jednotícím a bezpečným prvkem pro všechny zúčastněné, svými přesnými a čitelnými gesty vnášel do produkce klid a jistotu a bezpečně provedl soubor úskalími, které přichystaly účinkujícím zejména polyfonní části.

Začátek skladby je svižný a radostný, sbor si vychutnával klenuté melodie, něžná a měkká, přesto svítivá piána v sopránech doplňovaly hebké alty i sametové basy. Sbor zpíval velmi kompaktně, byl dynamicky vyvážený a v závěrečné fuze barevně i dynamicky sladěný, s přesnou intonací i čitelnou dikcí. Sólistky byly sopranistky, Jana Melíšková je členkou sboru a po svém vystoupení se disciplinovaně vrátila do skupiny sopránů. Vládne příjemným, čistým a pevným hlasem, vede ho s intonační jistotou. Druhou sopranistkou byla Pavlína Švestková, která má hlas kulatější, tmavěji zabarvený. Altového partu se ujala Pavla Zbořilová, jejíž hlas působil zastřeně a nejistě. Snad problém s dechovou oporou sebou nesl i problém s vyrovnaností barvy hlasu a s propojením rejstříků a tím i s občasnou intonační nejistotou.

Závěrečné Gloria vyznělo jásavě a energicky, hudební provedení nabilo přítomné energeticky do dalších dnů a dalo víru, že je možné zvládnout nastávající problémy bez větší újmy na psychice i na fyzickém zdraví. V době, která přináší stále větší komplikace, je získání pozitivního přístupu k životu nezbytností.

TAGGED:Barocco sempre giovaneČeský filharmonický sbor BrnoIva KramperováJan SvejkovskýJan ZemenJana MeliškováJosef KrečmerMarkéta ČepickáMatěj ŠtěpánekPavla ZbořilováPavlína ŠvestkováSEZSvatováclavský hudební festival
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Do Ostravy míří dirigentská legenda Vasilij Sinajskij
Next Article Festival Za poklady Broumovska uzavře koncert Pavla Šporcla
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up