Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Strauss používá orchestr téměř jako herecké obsazení v divadelní hře, říká dirigent Patrick Hahn
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRozhovorySoudobá Hudba

Strauss používá orchestr téměř jako herecké obsazení v divadelní hře, říká dirigent Patrick Hahn

Ve čtvrtek 12. června 2025 v 19:00 hodin vyvrcholí Košické hudební jaro festivalovým finále – v Domě umění vystoupí Státní filharmonie Košice pod taktovkou Patricka Hahna. V rozhovoru s tímto rakouským dirigentem se dočtete, jak zní hudební vyprávění Richarda Strausse, co je skryto za nečekanou ironií Šostakovičovy Deváté, i jaký je pocit znovu stanout na pódiu s Frankem Dupreem.

PRTomalová Jana
Published: 12/06/2025
Share
5 Min Read
SHARE
Patrick Hahn (foto C&G Pictures)
Patrick Hahn (foto C&G Pictures)

Závěrečný koncert 69. ročníku Košického hudebního jara s názvem Revoluce zvuku: Beethoven a Šostakovič je pozvánkou pro fanoušky symfonické energie. Čtvrteční večer zahájí Koncert pro klavír č. 5 Es dur „Císařský“ Ludwiga van Beethovena. Monumentální a expresivní dílo vyjádřené inovativním hudebním jazykem uvede Frank Dupree. Díky jeho citlivosti a odvaze za klavírem si publikum vychutná velkolepost i intimitu tohoto mistrovského díla. Následovat bude dílo Richarda Strausse Enšpíglova šibalství, op. 28 a absolutním závěrem festivalu bude Symfonie č. 9 Es dur Dmitrije Šostakoviče.

Při výběru dirigenta pro finále 69. ročníku Košického hudebního jara vložila Státní filharmonie Košice důvěru do Patricka Hahna, nejmladšího generálního hudebního ředitele v Německu. „V této pozici vede Sinfonieorchester und Oper Wuppertal a patří k nejvyhledávanějším dirigentům své generace. Jeho energie, preciznost a hluboké hudební vidění dodají finálovému večeru skutečnou koncertní jiskru,“ říká generální ředitelka Státní filharmonie Košice Lucia Potokárová.

V květnu jste na koncertě s hr-Sinfonieorchester Frankfurt dirigoval Gershwinův Koncert F dur pro klavír a orchestr, sólově se představil Frank Dupree. Nyní se opět setkáte na pódiu v Košicích. Můžeme se těšit na tuto kombinaci v Beethovenově Klavírním koncertu č. 5 e moll?
Byla to skutečná radost spolupracovat s Frankem Dupreem ve Frankfurtu. Frank je mimořádně všestranný hudebník – jeho zázemí v oblasti klasické hudby i jazzu dodává jeho interpretaci Gershwina jedinečnou autentičnost a spontánnost. Ve způsobu, jakým komunikuje s orchestrem, je cit pro komorní hudbu – neustále poslouchá, neustále reaguje.

Oba se těšíme, že se opět setkáme v Košicích, tentokrát s monumentálním Beethovenovým „Císařským“ koncertem. Je to úplně jiný svět než Gershwin – formálně více strukturovaný, a přesto neuvěřitelně expresivní. S Frankovou citlivostí i odvahou za klavírem a energií orchestru v Košicích si myslím, že se publikum může těšit na vystoupení, které zachytí velkolepost i intimitu tohoto mistrovského díla.

Vaši aktuální sezónu provází několik nastudování tvorby Richarda Strausse. Tento autor vás doprovází i v Košicích. Co v symfonické básni Enšpíglova šibalství, op. 28 vnímáte jako nejvýraznější prvek?
Straussova symfonická báseň Enšpíglova šibalství je podle mě jedním z nejlepších příkladů hudebního vyprávění v celém orchestrálním repertoáru. Nejvíce mě fascinuje, jak Strauss používá orchestr téměř jako herecké obsazení v divadelní hře – každý motiv, každá barevnost nám něco prozrazuje o Enšpíglově nezbedné povaze.

Za vtipem a humorem se však skrývá neuvěřitelně sofistikovaná hudební architektura. Výzvou pro dirigenta je udržet vypravěčskou jasnost a sílu a zároveň respektovat složitost Straussova rukopisu. V Košicích se těším na to, že publiku představíme jiskru i ostré hrany tohoto symfonického mistrovského díla!

Absolutní finále Košického hudebního jara patří Symfonii č. 9 Es dur Dmitrije Šostakoviče. Přiblížíte nám ji, prosím, z vašeho pohledu?
Šostakovičova devátá symfonie je často nesprávně chápána, protože popírá očekávání. Po epickém rozsahu a tragické hloubce jeho předchozích symfonií mnozí očekávali velkolepé, vítězoslavné vyjádření na konci války. Místo toho nám však nabídl něco satirického, kompaktního a podivně radostného – jakési hudební mrknutí.

Pro mě je to silný projev umělecké nezávislosti. Symfonie je plná kontrastů: lehkost a grotesknost, lyrika a sarkasmus. Je hluboce lidská – velmi „šostakovičovským“ způsobem. Zahrát ji na závěr festivalu je krásné gesto – ne s pompézností, ale s ironií, inteligencí a tichou odolností.

Jakou osobnost, poselství nebo řemeslo chcete předat košické filharmonii?
Každý orchestr má svou vlastní osobnost a pro mě jako dirigenta je vždy důležité vytvořit prostor, kde tato osobnost může zazářit. Do Košic bych rád přinesl pocit zvědavosti a otevřenosti. Hudba je nejživější, když zůstáváme zvědaví – na záměr skladatele, na sebe navzájem jako hudebníky a na to, co můžeme objevit v samotném okamžiku vystoupení.

Měl jsem to štěstí spolupracovat s mnoha inspirativními orchestry i sólisty a nejzapamatovatelnější zážitky jsou vždy ty, kde spolupráce vychází ze srdce. Proto doufám, že v Košicích podnítím právě tohoto ducha: hluboké naslouchání, společné riskování a radost ze společného tvůrčího aktu.

TAGGED:Košická hudobná jarPatrick Hahn
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Inscenace Vagabundus na openingu festivalu Tanec Praha 2025 (foto Adéla Vosičková) Tanec Praha 2025 (1): Africký Mosambik bořící stěny pražského Ponce
Next Article Žaneta Musilová – Wishper (foto Michal Hančovský) Třikrát mladá choreografie – veřejný prostor, rituál i volné asociační rodeo
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up