Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Sto let „janáčkovské pěvkyně“ Marie Steinerové
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaOsobnostiPortrétyZ domova

Sto let „janáčkovské pěvkyně“ Marie Steinerové

Ve 2. polovině 20. století bychom v Brně našli mnoho významných umělců spojených s operou Národního divadla Brno – mezi nimi dirigenti Břetislav Bakala a František Jílek (1913–1993), režiséři Miloš Wasserbauer a Oskar Linhart, pěvec Richard Novák (*1931) či pěvkyně Libuše Domanínská (1924–2021), Natalia Romanová (*1944), ale i Marie Steinerová. A právě poslední zmiňovaná sólistka brněnské opery a „janáčkovská pěvkyně“ by dnes oslavila sto let od svého narození.

Regináčová Lucie
Published: 10/01/2023
Share
8 Min Read
SHARE
Richard Strauss: Elektra – Marie Steinerová jako Elektra, 1962, Národní divadlo Praha (zdroj Archiv Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea v Brně)
Richard Strauss: Elektra – Marie Steinerová jako Elektra, 1962, Národní divadlo Praha (zdroj Archiv Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea v Brně)

Marie Steinerová se narodila 10. ledna 1923 v Mladé Boleslavi pěvkyni Marii Minářové (1896–1968). Díky tomu částečně vyrůstala v divadelním prostředí. Jako dítě neměla operu v lásce, protože o matku-pěvkyni se při představeních musela často buď bát nebo se jí bát. Raději měla proto balet a činohru. Roku 1925 si zahrála roli Adélky v opeře Na Starém bělidle Karla Kovařovice, ve které Minářová zpívala Kněžnu. V devíti letech hrála v Shakespearově Zimní pohádce.

Po úspěšné maturitě na dívčím gymnáziu v Praze roku 1941 se přihlásila ke studiu zpěvu na Pražské konzervatoři (1941–1947), kde se nejprve pod vedením Jana Hilberta Vávry, a poté v pěvecké třídě Běly Rozumové-Chalabalové vzdělávala pěvecké technice. Před nástupem na konzervatoř nenavštěvovala hodiny zpěvu – zajímala ji více činohra. Po dětských rolích se prvně objevila ve filmu Tetička Martina Friče roku 1941.

O rok později si zahrála po boku Vlasty Buriana ve filmu Vladimíra Slavínského Ryba na suchu a v německém muzikálu Wir machen Musik. Krátce působila v Divadle Vlasty Buriana (hra Prodaný dědeček). Ale přesto ještě před dokončením studií na konzervatoři získala, díky vynikajícímu vedení své pedagožky, první operní angažmá a zkušenosti s operním provozem.

První operní postavou Steinerové se stala Rusalka, kterou nastudovala roku 1943 v ostravském Zemském divadle pod taktovkou Zdeňka Chalabaly. Krátce po 2. světové válce se na jednu sezónu (1945/1946) stala členkou souboru opery Divadla 5. května v Praze, kam ji do role Vlčenky ze Smetanovy opery Braniboři v Čechách obsadil Václav Kašlík. Roku 1945 se provdala za Miroslava Steinera, s nímž měla dva syny – Miroslava (*1945) a Jaroslava (*1950). Manželství bylo rozvedeno roku 1959.

Konzervatoř absolvovala Marie Steinerová roku 1947. Na absolventském koncertě provedla mimo jiné árie Libuše (Libuše) a Kostelničky (Její pastorkyňa). V té době již působila jednu sezónu v Ostravě v Zemském divadle, kde vytvořila řadu rolí, například Jenůfu i Kostelničku Buryjovku (Její pastorkyňa), Mařenku (Prodaná nevěsta), Cizí kněžnu (Rusalka), Miladu (Dalibor), ale i role zahraničních oper jako například Elizu (Piková dáma) a Giuliettu (Hoffmannovy povídky).

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Marie Steinerová (Mařenka) a Ivo Žídek (Jeník), 1948, Zemské divadlo Ostrava (zdroj Archiv Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea v Brně)
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Marie Steinerová (Mařenka) a Ivo Žídek (Jeník), 1948, Zemské divadlo Ostrava (zdroj Archiv Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea v Brně)

Krátké ostravské angažmá (1946–1948) musela pro zdraví syna Miroslava ukončit a její domovskou a životní scénou se stala opera Státního divadla v Brně (dnes Janáčkovo divadlo). Zde působila třiatřicet let (1948–1981) a její kariéru doprovázely úspěchy i mezilidské konflikty a spory. Do Brna byla Steinerová angažována společně s Libuší Domanínskou, Jaroslavem Stříškou (1919–2001), Zdeňkem Kroupou (1921–1999) a dirigentem Františkem Jílkem. Během své dlouhé kariéry v Brně ztvárnila role mladodramatického a později vysokodramatického sopránu až mezzosopránu. Ikonickými postavami Steinerové se – kromě postav janáčkovských oper – staly již zmiňované Milada (Dalibor), Cizí kněžna (Rusalka) a Libuše (Libuše), ale také Kněžna (Čert a Káča), Aida (Aida), a hlavně Elektra (Elektra), Maršálka (Růžový kavalír), Senta (Bludný Holanďan) a Santuzza (Sedlák kavalír).

V operách Leoše Janáčka se objevila ve všech titulech kromě Výletů pana Broučka a Z mrtvého domu. Mimo tyto vytvořila výrazné postavy Kostelničky Buryjovky v Její pastorkyni, kterou nastudovala třikrát – roku 1952, 1962 a 1972 a dvakrát Emilii Marty ve Věci Makropulos roku 1957 a 1962. Dále ztvárnila Paní Revírníkovou (1952), Sovu (1965) a Datla (1970) v Lišce Bystroušce, roku 1958 Matku v Osudu a Marfu Ignatěvnu Kabanovou v Kátě Kabanové roku 1968. Hudebně na těchto titulech nejčastěji spolupracovala s dirigentem Františkem Jílkem, který byl, podobně jako Břetislav Bakala, oceňovaným janáčkovským dirigentem. Svým uměleckým pojetím Emilie Marty měla Steinerová předčít dokonce vynikající Marty Emílie Zachardové (1912–1951) v nastudování Věci Makropulos roku 1948: „Její Marty není ledová a chladná, je hřejivější a vzbuzuje soucit“ – alespoň tak Steinerovou roku 1957 popsal Bohumír Štědroň ve Svobodném slovu. Rudolf Pečman prohlásil v Rovnosti roku 1968 o Kostelničce Marie Steinerové, že postavu pojala klasicky. Podle Pečmana vytvářela Steinerová postavy tak, jak by si to přál sám Leoš Janáček.

Svůj vztah k Leoši Janáčkovi popsala Steinerová jako nejvřelejší. Kritiky ji vnímaly jako opravdovou janáčkovskou pěvkyni, protože postavy nelyrizovala, ale ponechávala jim dramatickou tvář až s psychologickými rysy.

Rudolf Pečman ji popsal těmito slovy: „Steinerová zpívá se silnými dramatickými akcenty, jež vyhovují plně Janáčkovu výrazu. Je také znamenitou herečkou, což prokazuje v bezprostředních, a přitom logicky působících vnitřních akcentech. Marie Steinerová je ideální janáčkovská pěvkyně, nelyrizuje výraz, ale je dramatickou postavu v pravém slova smyslu. Chápe Janáčkovu hudební mluvu jako projev skladatele vysloveně moderního, který ve své době předjímal vývoj směřující k expresionismu.

Leoš Janáček: Její pastorkyňa – Marie Steinerová jako Kostelnička Buryjovka, 1972, Státní divadlo v Brně (zdroj Archiv Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea v Brně)
Leoš Janáček: Její pastorkyňa – Marie Steinerová jako Kostelnička Buryjovka, 1972, Státní divadlo v Brně (zdroj Archiv Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea v Brně)

Marie Steinerová se i nadále nepřestávala v pěvecké technice vzdělávat a navštěvovala lekce u Anny Korínské (1899–1979), profesorky bratislavské Vysoké školy múzických umění, a u Jiřiny Logačevové. Své schopnosti dále předávala studentům na Konzervatoři Brno a na Janáčkově akademii múzických umění – pedagogickou činností se zabývala částečně z existenčních důvodů. Mezi její studenty patřila například Jitka Pavlová, Boleslav Polívka, Pavel Trávníček, Svatopluk Skopal a Hana Zagorová (1946–2022), které vyučovala zpěv na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění.

Jako externí pracovník – hlasová poradkyně a lektorka působila v Krušnohorském divadle v Teplicích (1974–1983) a v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích (1983–1985).

Pro vzájemný nevraživý vztah s dirigentem Jílkem bylo její angažmá od 60. let postupně oklešťováno, což se ještě znásobilo emigrací obou jejích synů po událostech srpna 1968. Operní kariéru ukončila Steinerová roku 1981 a poté se nadále věnovala pedagogické činnosti.

Umění Marie Steinerové bylo oceňováno již během jejího života. Roku 1954 vyhrála I. cenu a Titul laureátky na pěvecké soutěži „O cenu Emy Destinové a Karla Buriana“, která probíhala v rámci mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, a které se účastnilo téměř 90 pěvců a pěvkyň, z toho asi 40 sopranistek. Pro přehled: o I. cenu v oboru soprán se Steinerová dělila s Miladou Šubrtovou, Stefanii Woytowicz a Christou Ziese – Soňa Červená vyhrála II. cenu v oboru alt a v oboru bas získal I. cenu Václav Halíř.

O čtyři roky později hostovala Steinerová v budapešťském Operaház. Zde úspěšně vystoupila jako Maršálka v Růžovém kavalíru Richarda Strausse. S nastudováním role jí pěvecky pomohla Anna Korínská. Pro Národní divadlo v Praze nastudovala pod vedením Jiřiny Logačevové Elektru téhož autora, kterou považovala za vrchol svého umění. Dalším velkým úspěchem bylo její sté představení Kostelničky v Její pastorkyni v lednu 1968.

Poslední ocenění se jí dostávaly po roce 2000. Byly jí uděleny Cena Thálie 2004 za celoživotní mistrovství a přínos v hudbě, Cena Prix, Cena DIVA 2008 a v roce 2013 Cena Eduarda Hakena. Marie Steinerová zemřela 14. ledna 2019 v Brně ve věku 96 let.

TAGGED:Marie SteinerováSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Novoroční koncert Filharmonie Brno, 1. ledna 2023 (zdroj Filharmonie Brno) Brněnská filharmonie na novoroční cestě po Evropě
Next Article Vzlet, Musica Iberica hires (foto Petra Hajská) Diváci Vzletu se vydají s Collegiem 1704 na hudební cesty Evropou
1 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up