Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Smetanova Litomyšl 2024 odtajnila program: Uvede všechny Smetanovy opery
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZ domova

Smetanova Litomyšl 2024 odtajnila program: Uvede všechny Smetanovy opery

Festival Smetanova Litomyšl, který bude ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany, uvede u příležitosti jubilea svého nejslavnějšího rodáka všechny jeho opery.

Březina LuděkPR
Published: 01/11/2023
Share
3 Min Read
SHARE
Freddie De Tommaso (zdroj Decca Classics)
Freddie De Tommaso (zdroj Decca Classics)

Stane se tak poprvé v jednom ročníku v téměř osmdesátileté historii festivalu. Sedm představení přivezou operní domy z Prahy, Brna, Ostravy a Bratislavy, Libuši koncertně nastuduje Česká filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, který je patronem projektu Smetana 200 a zároveň jedním z ambasadorů Roku české hudby 2024. Titulní role se debutově ujme sopranistka Kateřina Kněžíková, Přemyslem bude Adam Plachetka. Spolu se Smetanovými operami byl odtajněn i další z dramaturgických vrcholů 66. ročníku Smetanovy Litomyšle, jímž je galakoncert britsko-italského tenoristy Freddieho De Tommasy, který je považován za následovníka Luciana Pavarottiho a posluchačům v České republice se představí vůbec poprvé. Na programu jsou árie a dueta se sopranistkou Anastasií Bartoli z oper Giuseppe Verdiho, Giacoma Pucciniho, Francesca Cilei, Georgese Bizeta a slavné italské písně. Prodej vstupenkových balíčků na uvedená vystoupení byl zahájen dnes na webových stránkách festivalu. Celý program čítající čtyři desítky titulů představí festival v únoru příštího roku.

„Koncertní provedení Smetanovy opery Libuše je hlavním a nejslavnostnějším bodem připomínky dvoustého výročí narození zakladatele české klasické hudby na festivalu, který nese jeho jméno,“ říká Vojtěch Stříteský, dlouholetý umělecký ředitel festivalu Smetanova Litomyšl a nejdůležitější tvůrce festivalové dramaturgie ke smetanovskému jubileu.

Vedle Libuše v interpretaci prvního českého orchestru si ovšem pozornost zaslouží i další Smetanovy opery. Dalibora, drama o touze po pomstě, milostné vášni i politických intrikách, nastuduje Janáčkova opera Národního divadla Brno v koprodukci s Velšskou národní operou pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse a za vedení britského režiséra Davida Pountneye, který patří k velkým ctitelům a propagátorům české opery. Brněnský soubor přiveze i Prodanou nevěstu v nové scénické úpravě režiséra Ondřeje Havelky, jenž stojí i za novou inscenací předposlední Smetanovy opery Tajemství. Tu uvede operní soubor pražského Národního divadla. Nové nastudování Hubičky provede Opera Národního divadla Bratislava, která tímto titulem zahájila svou činnost v roce 1920. Dvě vdovy, Braniboři v Čechách a Čertova stěna zazní v podání ostravského Národního divadla moravskoslezského, které v příštím roce poprvé po čtyřiceti letech dvakrát uvede celý komplet osmi Smetanových oper.

Z důvodu pokračující rekonstrukce Státního zámku Litomyšl se i v příštím roce budou muset hlavní festivalové pořady přemístit ze zámeckého nádvoří do Festivalové haly s kapacitou téměř 1300 diváků. Ve Festivalovou halu se po vybavení jevištěm a zvýšeným hledištěm promění multifunkční hala architektů Aleše Buriana a Gustava Křivinky, jež získala nominaci na cenu Evropské unie za současnou architekturu Mies van der Rohe Pavilion Award za rok 2007 a kterou na letošním ročníku festivalu ocenili také posluchači. Akustika haly je totiž nezvykle decentní a velmi dobře vyhovuje i klasické hudbě.

TAGGED:Adam PlachetkaAnastasia BartoliČeská filharmonieDavid PountneyFreddie De TommasoJakub HrůšaKateřina KněžíkováNárodní divadloNárodní divadlo BrnoNárodní divadlo moravskoslezskéOndřej HavelkaSmetanova LitomyšlTomáš HanusVojtěch StříteskýWelsh National Opera
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Brno Contemporary Orchestra: Doktor Faustus – Pavel Šnajdr (zdroj Brno Contemporary Orchestra) Doktor Faustus v bývalé pitevně aneb Vyprávění o hudbě, která se neumí upsat ďáblu
Next Article Nový ostravský koncertní sál, architekt Steven Holl (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava) Nový ostravský koncertní sál: Do veřejné zakázky na stavbu se přihlásilo pět zájemců
2.8 4 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up