Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Skvělý soubor, fantastická energie, Dalkılıçův výkon zůstal za očekáváním
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
NovinkyOperaRecenzeZ domova

Skvělý soubor, fantastická energie, Dalkılıçův výkon zůstal za očekáváním

Zábavná a lehce chaotická operní zápletka s elegancí a šarmem komedie, to je opera-buffa skladatele Nina Roty, reprízovaná dne 27. března 2025 na prknech Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Jedná se o komickou operu založenou na známé francouzské hře Eugèna Labiche „Un chapeau de paille d’Italie“ (v překladu „Italský slaměný klobouk“).

Myšková Saforková Markéta
Published: 29/03/2025
Share
5 Min Read
SHARE
Nino Rota: Florentský slaměný klobouk – Peter Svetlík, Josef Moravec, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)
Nino Rota: Florentský slaměný klobouk – Peter Svetlík, Josef Moravec, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)

Do Ostravy hru přivedl režisér Jiří Nekvasil, hudebního nastudování se ujal Marek Šedivý a v hlavních rolích se představili Berk Dalkılıç, Martin Gurbal‘, Veronika Rovná, Roman Vlkovič, Miroslava Časarová, Alžběta Vomáčková a další.

Příběh začíná v momentě, kdy Fadinard (Berk Dalkılıç), mladý muž připravující se na svou svatbu s milovanou Elenou (Veronika Rovná), náhodou zničí slaměný klobouk patřící dámě (Anaide – Miroslava Časarová), která ho potřebuje jako důkaz své ctnosti vůči svému žárlivému manželovi (Beaupertuis – Roman Vlkovič). Celý děj pak sleduje jeho komickou odyseu při snaze sehnat identický klobouk, aby zachránil situaci, což vede k sérii bláznivých a zábavných peripetií.

Nino Rota, známý také jako skladatel filmové hudby, přináší do této opery svěží a melodické linky, hravou orchestraci a rytmickou pestrost. Jeho hudba mistrně zachycuje humor i ironii situací a zároveň dává postavám prostor, aby zazářily. Hudba je plná energie, často v rychlém tempu, především v recitativech se postavy často zaplétají do slovních hříček a v kombinaci s momenty, kdy zpívá více postav najednou, a navíc s jinou melodií a textem, působí celá kompozice chaoticky, což ke komičnu celého díla jen přispívá. Rota vytváří melodie, které jsou zapamatovatelné a plné energie, čímž dodává opeře odlehčený tón, například se často objevují taneční rytmy, jako valčík nebo polka, které podtrhují komický charakter. Zároveň jsou melodie pro posluchače místy známé, neboť v nich shledáváme prvky citací hudby nejen romantických operních skladatelů.

Orchestrace je velmi vynalézavá, využívá zvukomalebnosti, například pizzicato ve smyčcích pro vyjádření tichého „plížení“ postavy nebo dramatická crescenda, která zdůrazňují chaotické momenty.

Operní děj se odehrává ve velmi zdařilém labyrintu tvořeném dveřmi, s nimiž lze různě pohybovat v závislosti na potřebách samotného děje opery. Nutno také podotknout, že dokonalost scény podtrhují také vhodně zvolené barevné a hravé kostýmy účinkujících, jež opětovně poukazují na komickou a chaotickou výstavbu díla.

Role Fadinarda, jehož hudební linky odrážejí frustraci a zoufalství, ale zároveň i jeho kouzelnou osobnost, se v tomto představení ujal tenorista Berk Dalkılıç. Je škoda, že jeho kultivovaný hlasový projev byl v tomto představení ochuzen o sílu. Jeho hlas byl v porovnání s ostatními pěvci slabý a málo srozumitelný. Snad se jednalo o pouhou pěvcovu momentální indispozici. Markantní to bylo ve scénách s nevěstou Elenou v podání Veroniky Rovné, která ve své roli opětovně excelovala a také v replikách s Emiliem, kterého skvěle ztvárnil Pavel Divín.

Nino Rota: Florentský slaměný klobouk – Veronika Rovná, Martin Gurbaľ, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)
Nino Rota: Florentský slaměný klobouk – Veronika Rovná, Martin Gurbaľ, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)

Výborné výkony podali Roman Vlkovič jako Beaupertuis a Martin Gurbal’ v roli otce Eleny Nonancourta, pozadu nezůstaly ani postava Anaide, v níž se vyjímala Miroslava Časarová, a Alžběta Vomáčková jako baronka ze Champigny. V roli hluchého strýce Vezineta předvedl pěvecké kvality lyrického tenoru Václav Morys. O postavy strážných se postarali Vincenc Ignác Novotný (jako Achille z Rosalby a Tomasz Suchanek (kaprál stáží). Vynikající obsazení doplnili ještě Peter Svetlík (Fadinardův sluha Felice), Jan Šošola jako houslista Minardi a Nikola Novotná jako modistka. Pěvecké výstupy byly doprovázeny sjednoceným a sezpívaným pěveckým sborem.

Lze jednoznačně podotknout, že hudební fraška o čtyřech jednáních a pěti obrazech nemá slabých míst a ostravská scéna se ve svém repertoáru může pochlubit dalším povedeným kusem.

Nino Rota: Florentský slaměný klobouk
27. března 2025, 18:30 hodin
Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava

Hudební nastudování: Marek Šedivý
Dirigent: Jiří Habart, Marek Šedivý
Režie: Jiří Nekvasil
Scéna: David Bazika
Kostýmy: Zuzana Bambušek Krejzková
Pohybová spolupráce, gagman: Števo Capko
Sbormistr: Jurij Galatenko
Dramaturgie: Juraj Bajús

Účinkující:
Berk Dalkılıç, Martin Šrejma – Fadinard, bohatý mladý muž
Martin Gurbaľ, Miloš Horák – Nonancourt, zemědělec
Jiří Hájek, Roman Vlkovič – Beaupertuis
Josef Moravec, Václav Morys – Strýc Vezinet, hluchý
Pavel Divín, Daniel Kfelíř – Emilio, poručík
Martin Javorský, Peter Svetlík – Felice, Fadinardův sluha
Rudolf Medňanský, Vincenc Ignác Novotný – Achille z Rosalby / Strážný
Ihor Maryshkin, Tomasz Suchanek – Kaprál stráží
Vladimír Liberda, Jan Šošola – Minardi, houslista
Lada Bočková, Veronika Rovná – Elena, Nonancourtova dcera
Miroslava Časarová, Barbora Perná – Anaide, Beaupertuisova manželka
Marcela Gurbaľová, Nikola Novotná – Modistka
Anna Nitrová, Alžběta Vomáčková – Baronka ze Champigny

Nino Rota: Florentský slaměný klobouk, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)
Nino Rota: Florentský slaměný klobouk, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)
TAGGED:Berk DalkiliçJiří NekvasilMarek ŠedivýNárodní divadlo moravskoslezskéSEZVeronika Rovná
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article La Bande à Tyrex na Jatkách78 (foto Karolina Malá) Hudebně-artistická cyklojízda na Jatka78
Next Article Balet JČD, Jana Burkiewiczová – Mladí, krásní a navždy (foto Michaela Karásková Čejková) Mladí, krásní a navždy – dokud nepadnou jako koně
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up