Sedmý ročník Ševčíkovy akademie přivedl do Horažďovic špičkové lektory i mladé talenty z celého světa

Na nápad založit Ševčíkovu akademii jsem přišel ještě jako student orchestrální akademie v Berlínské filharmonii. Zblízka jsem pozoroval první ligu klasické hudby, která je mezinárodní. Mezinárodním fenoménem byl ve své době Otakar Ševčík, jehož jméno dodnes znají téměř všichni hráči na smyčcové nástroje. Trendy se rychle mění a mohlo by se stát, že během pár let se Ševčíkův odkaz vytratí, což by byla nesmírná škoda.

Jamník Tomáš
6 Min Read
Ševčíkova akademie 2025: Dětský koncert (foto Petra Hajská)

Během sedmi let se Ševčíkově akademii podařilo dostat jméno Otakara Ševčíka do širšího povědomí a v moderním kontextu. Ve spolupráci s nakladatelstvím Bärenreiter se objevila nová vydání a další jsou v přípravě. Postupně odhalujeme, co všechno Ševčíkova metoda obsahuje a které díly ještě chybí. Připomínáme Ševčíkova důležitá výročí například to letošní, kdy uplyne 150 let od chvíle, kdy Otakar Ševčík začal vyučovat na konzervatoři v Kyjevě. To hlavní jsou však účastníci, kteří každý rok přijíždějí do Horažďovic, rodného města Otakara Ševčíka, potkat své vrstevníky a lektory, kteří je během dvou týdnů vyladí pro nadcházející hudební sezónu. Přesně ve stejném duchu, v jakém v minulém století fungovala světoznámá Ševčíkova cizinecká kolonie.

Na necelé dva týdny se Horažďovice opět staly jedním z hlavních center smyčcové hry. Houslových tříd se ujali Jan Fišer, Josef Špaček a Adéla Štajnochrová, violové třídy Jiří Kabát, violoncellistů Tomáš Jamník, Vilém Vlček a Petra Malíšková, kontrabasistů Tomáš Karpíšek. Již tradicí se stalo, že zavedený český lektorský tým zve ke spolupráci zahraniční lektory. Seniorské houslisty tak v úvodních dnech vedla Júlia Pusker, fenomenální maďarská houslistka, která krom vyučování také publikum uchvátila přednesem Bartókovy Rapsodie pro housle a klavír. Juniorských houslistů se ujala japonsko-německá pedagožka Michiko Feuerlein, která nechala nahlédnout do vlastní fascinující metody spojující prvky několika houslových metod, včetně Suzukiho nebo Ševčíkovy. Violovou třídu ve druhém týdnu vedl Andreas Willwohl, člen Mandelring Quartett a profesor vysoké hudební školy v Norimberku. Andreas v rámci recitálu přednesl část violové sonáty britské skladatelky Rebeccy Clarke. Účastníky kontrabasové třídy letos koučoval Piotr Zimnik, polský kontrabasista a člen Berlínské filharmonie.

Ševčíkova akademie 2025 (foto Petra Hajská)
Ševčíkova akademie 2025 (foto Petra Hajská)

Jednou z novinek sedmého ročníku bylo otevření kvartetní třídy, do které se přihlásila hned tři vynikající smyčcová kvarteta: Siebeneichener Quartett, Janečkovo smyčcové kvarteto a Sukovo kvarteto. Členové souborů měli možnost vybrat si účast čistě kvartetní, nebo kombinovanou s individuálními lekcemi. Jejich pedagogy byli Jan Fišer, Jiří Kabát a Andreas Willwohl. Na speciální pozvání přijel vyučovat violoncellista Peter Jarůšek, člen Pavel Haas Quartet, které se v současnosti řadí mezi nejlepší světové komorní soubory. Další inovací bylo otevření dechové třídy pod vedením Barbory Trnčíkové, první hobojistky České filharmonie. Dvanáct talentovaných studentů dechových nástrojů mělo možnost pracovat v rámci komorních mistrovských kurzů a společně vystoupit v rámci Ševčík Academy Orchestra. Dirigent Jakub Hrůša si pro letošní rok jako svého mladého kolegu vybral Jana Sedláčka, který se ujal obou orchestrálních koncertů Festivalu Otakara Ševčíka.

Významnou součástí akademie je pěvecká třída, kterou vede mezzosopranistka Markéta Cukrová. Zpěváci se letos představili na čtyřech festivalových koncertech. Premiérově vystoupila účastnice pěvecké třídy, Veronika Movsesyan, za doprovodu Ševčík Academy Orchestra a Jana Sedláčka v árii ze Smetanovy opery Hubička. O klavírní doprovod pečovala Lenka Navrátilová a sluší se zmínit i všechny ostatní skvělé klavíristy Ševčíkovy akademie jsou to: Renata Lichnovská, Pavol Praženica, Martin Levický, Silvie Ježková, Stanislav Gallin, Klára Skalková a Jiřina Marešová Dvořáková.

Festivalové koncerty letos nabídly sedmnáct koncertů, které byly až na několik málo výjimek vyprodané. Zájem vzbudil již tradičně koncertní víkend, který představil všechny účastníky akademie včetně jejich lektorů. Pomyslným vrcholem festivalu byl již tradičně open-air koncert na Mírovém náměstí, který uvodila “ševčíkovská hymna”, tedy jeho nejslavnější Etuda č. 5 v úpravě pro smyčcový ansámbl. O premiéru další dětské symfonie se postaral Milan Hybler, který zkomponoval Tři cesty pro dětský smyčcový orchestr a perkuse v podaní Otakárků, nejmenších účastníků akademie, které vedly Eva Jamníková a Nikola Bartošová. Dirigent Jan Sedláček s juniorským orchestrem připravil Sinfonii C dur Václava Vodičky, kterou zkušeně od prvního pultu vedla houslistka Lara Tamcan. Fenomenálním pak bylo provedení díla Z časů Holbergových Edvarda Griega v podání Ševčík Academy Orchestra a dirigenta Jakuba Hrůši. Jakub Hrůša zachovává přízeň Ševčíkově akademii od samotného začátku a horažďovické (a letos i písecké!) publikum jeho věrnost ocenilo rekordní návštěvou a dlouho trvajícím potleskem.

Ševčíkova akademie 2025 (foto Marek Novotný)
Ševčíkova akademie 2025 (foto Marek Novotný)

Vedle akademie a festivalu je třetím pilířem seminární část. Ta se každý rok stará o semináře a workshopy, jejichž letošní téma bylo “Improvizace a svoboda”. Účastníci i veřejnost měli možnost navštívit úvodní debatu antropologa Ondřeje Skripnika, houslaře Jana Sokola a dirigenta Jakuba Hrůši na téma “Svoboda, a co s ní?”. V dalších dnech pak zájemci zkoumali možnosti kompozice kadence k nástrojovým koncertům a grafické partitury, tedy formy zápisu hudby pomocí obrazů. Hosty festivalu bylo jazzové smyčcové trio S.V.A., které publikum strhlo hodinovým recitálem v atriu zámku Horažďovice a následně studenty učilo provedení netradičních prvků z pole jazzové hudby. Festival Otakara Ševčíka také navštívil renomovaný varhaník Přemysl Kšica, který hovořil o možnostech barokní improvizace a barvách rejstříků varhan.

Letošní ročník akademie, festivalu a semináře přilákal více než stovku účastníků ze všech koutů světa. Pro skvělý organizační tým pod vedením výkonné ředitelky Barbory Jodas je to pochvala a zároveň závazek pro další ročníky. Účastníci se do Horažďovic vracejí z různých končin, tři účastnice z Ukrajiny za námi cestovaly 35 hodin. Cesty do Horažďovic jsou různé, ale jedno mají společné – na jejich konci naleznete místo, kde je hudba hlavním dorozumívacím jazykem a kde má kdokoliv s otevřeným srdcem své místo.

Ševčíkova akademie 2025 (foto Marek Novotný)
Ševčíkova akademie 2025 (foto Marek Novotný)
Share This Article
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments