Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Salieriho proslavila fáma o vraždě Mozarta
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy HudbaZprávy Různé

Salieriho proslavila fáma o vraždě Mozarta

ČTK
Published: 17/08/2015
Share
2 Min Read
SHARE

Významnou postavou opery konce osmnáctého století byl italský skladatel Antonio Salieri, který se narodil 18. srpna 1750. Většinu života působil ve Vídni, kde byl oblíben na dvoře císaře Josefa II., ale jeho opery se hrály po celé Evropě. Po smrti tohoto uznávaného skladatele, mezi jehož žáky patřili Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Franz Liszt, v roce 1825 ale upadlo Salieriho dílo v zapomnění. Navíc se rozšířila fáma, že ze zášti otrávil Wolfganga Amadea Mozarta.

Zájem o Salieriho hudbu oživila až koncem dvacátého století divadelní hra Petera Shaffera Amadeus (1979) a stejnojmenný film režiséra Miloše Formana z roku 1984. I tento film operoval s myšlenkou, že za Mozartovým předčasným úmrtím (v pětatřiceti letech) mohl stát Salieri. Toho za vraha označil i Alexander Puškin ve své hře Mozart a Salieri z roku 1830.

Muzikologové ale později tuto ideu zavrhli. Dobové dokumenty i události svědčí o tom, že vztah těchto velikánů byl založen na vzájemném respektu. Pověsti o vražedné zášti možná vzešly z tehdy rozšířené obecné rivality mezi německou a italskou hudební školou. Přitom hudba Salieriho (narozen v italském Legnagu) tíhla spíše k tradici německých skladatelů Christopha Willibalda Glucka či Floriana Leopolda Gassmanna, rodáka ze severočeského Mostu, který byl Salieriho učitelem a jako šestnáctiletého sirotka ho v roce 1766 uvedl k císařskému dvoru ve Vídni.

Foto archiv

TAGGED:Antonio Salieri
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Baletní panorama Pavla Juráše (136)
Next Article Operní kukátko (2)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up