V pátek začíná 97. ročník letního Salcburského festivalu, který patří mezi nejvýznamnější festivaly klasické hudby a divadelního umění na světě. Až do 30. srpna se v rodném městě Wolfganga Amadea Mozarta uskuteční na patnácti místech celkem 195 představení, na nichž organizátoři očekávají na 300.000 milovníků umění včetně významných osobností z celého světa. Většina představení a koncertů je už vyprodaná, přitom například na Verdiho Aidu s Annou Netrebko činila cena vstupenek až 450 €, tedy okolo 12 tisíc korun.

Maraton operních a divadelních představení a koncertů klasické hudby již tradičně zahájí v 21 hodin na Dómském náměstí světová premiéra nejnovějšího nastudování hry Kdokoli (Jedermann) rakouského dramatika Huga von Hofmannsthala. Ten stál v roce 1920 společně s divadelním režisérem Maxem Reinhardtem a spisovatelem Franzem Karlem Ginzkeym u zrodu festivalu.

Už tehdy vznikl koncept proměny celého města v jedno velké jeviště, na němž se koná souběžně několik akcí. Dne 22. srpna 1920 Reinhardt inscenoval hru Kdokoli na Dómském náměstí – na jednoduché scéně, bez rekvizit a za bílého dne.
Po 650 představeních během necelého století se právě toto mysteriózní drama stalo neodmyslitelnou součástí každého Salcburského festivalu. Letos se režie ujal Michael Sturminger a v hlavní roli se představí známý rakouský herec Tobias Moretti.

Program každého dne festivalu slibuje několik mimořádných kulturních zážitků. Například v neděli provede Mozartovo Requiem pro orchestr a sbor soubor musicAeterna pod taktovkou řeckého dirigenta Teodora Currentzise, sólisty jsou sopranistka Anna Prohaska, altistka Katharina Magiera, tenorista Mauro Peter a basista Tareq Nazmi.
Mozart pak ve svém rodném městě zazní ještě několikrát, například od příštího týdne v opeře La clemenza di Tito, která byla v roce 1791 poprvé uvedena v pražském Stavovském divadle. Na salcburském nastudování se opět podílelo těleso musicAeterna, tentokrát ve spolupráci s amsterodamskou Národní operou a berlínskou Německou operou. Titulní roli ztvární americký tenorista Russell Thomas, přizváni byli také Golda Schultz (Vitellia), Christina Gansch (Servilia), Marianne Crebassa (Sesto), Jeanine De Bique (Annio) a Willard White (Publio), režii má Peter Sellars, pod hudebním nastudováním je podepsán Teodor Currentzis.
Příští středu si přijdou na své milovníci hudby z období přelomu renesance a baroka. Opera Orfeus Claudia Monteverdiho zazní v podání sboru Monteverdi Choir a orchestru English Baroque Soloists pod vedením Johna Eliota Gardinera. V roli Orfea se představí tenorista Krystian Adam a partu Euridiky se zhostí česká sopranistka Hana Blažíková.
Z operních titulů je dále na programu Šostakovičova Lady Macbeth Mcenského újezdu pod taktovkou Marisse Jansonse a v režii Andrease Kriegenburga, v titulní roli s Ninou Stemme, ohlášena je i Verdiho Aida v titulní roli s Annou Netrebko, Francesco Meli a Yusif Eyvazov se střídají v partu Radama, taktovky se ujme Riccardo Muti, režii má Shirin Neshat. Festival nabízí i Bergova Vojcka s Matthiasem Goernem a pod taktovkou Vladimira Jurowského, Reimannova Leara, Händelova Ariodanta s Cecilií Bartoli či koncertně Verdiho operu Dva Foscariové, mimo jiné s Plácidem Domingem.
Naprosto skvostné zastoupení bude mít letos na Salcburském festivalu světová klavírní elita. Své sólové koncerty chystají v salcburském Mozarteu například András Schiff (uvede i Janáčkův cyklus klavírních skladeb Po zarostlém chodníčku), Grigorij Sokolov, Jevgenij Kissin, Igor Levit, Mitsuko Uchida, Maurizio Pollini a Martha Argerich.