Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Rusalka v parku překonala očekávání
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaRecenzeZ domova

Rusalka v parku překonala očekávání

Hned v úvodu musím upozornit na to, že co se týče Litně, Jarmily Novotné, neziskovky Zámek Liteň a Festivalu Jarmily Novotné, nejsem nezaujatý recenzent. Měla jsem to štěstí stát u zrodu festivalu, jehož tři první ročníky jsem spolu s týmem kolem Ivany Leidlové připravovala.

Hradecká Dita
Published: 31/08/2021
Share
4 Min Read
SHARE
Rusalka v parku, Liteň, Festival Jarmily Novotné (zdroj Festival Jarmily Novotné)
Rusalka v parku, Liteň, Festival Jarmily Novotné (zdroj Festival Jarmily Novotné)

Byla jsem u toho, kdy byl třetí rok našeho snažení korunován koncertem pro dva tisíce lidí s Jiřím Bělohlávkem dirigujícím na nádvoří PKF – Prague Philharmonia a plejádu pěvců. Spolupracovala jsem na rešerších pro knihu Pavla Kosatíka Baronka v opeře, první monografii o této české pěvkyni. Ráda jezdím každé léto přednášet o Jarmile Novotné mladým adeptkám a adeptům zpěvu, kteří se sem přijíždějí zdokonalovat pod vedením skvělých pedagogů a pokaždé užasnou nad atmosférou zámku a přilehlého parku.

Nechce se mi věřit, že od začátku uplynulo deset let, ale dokument, který se na počátku sobotního představení promítal nad velkoplošnou obrazovku scény, to potvrzuje. Tyhle kulatiny se tedy v liteňském parku v sobotu slavily. Ale také se vzdal hold Antonínu Dvořákovi, jeho Rusalce (která oslavila 120 let od prvního provedení) a pěveckému umění vůbec.

Rusalka v parku, Liteň, Festival Jarmily Novotné (zdroj Festival Jarmily Novotné)
Rusalka v parku, Liteň, Festival Jarmily Novotné (zdroj Festival Jarmily Novotné)

Nechtěla bych letos být v kůži pořadatelů. Nejistá covidová situace a ve finále proměnlivé počasí s chmurnými vyhlídkami – to jsou pro každého organizátora velké nervy. Zvlášť když jde o akci takových rozměrů. Ovšem naprostá profesionalita pořadatelů počítající s každým detailem i tentokrát zafungovala. A jako vždy, i tentokrát nakonec „Jarmila tam nahoře držela ochrannou ruku“ a na ty dvě magické hodiny zadržela déšť.

Jako dějiště scény byl zvolen park, kde se postavila masivní krytá scéna. Je to prostředí jako stvořené pro pohádkovou Rusalku – disponuje totiž jezírkem, malebnými stromy, grottou i „zámeckým“ portálem. To vše využili tvůrci scény bratři Cabanové geniálně jednoduchým nápadem: ve všech zmíněných lokacích se odehrával tanečnicemi a tanečníky ztvárněný děj promítaný na obrazovku nad scénou, na níž zatím kralovali pěvci a orchestr. Projekce exteriérových scén dotvářela komplexní zážitek, který musel silně zapůsobit i na člověka operou nepolíbeného – byl-li v zaplněném hledišti nějaký.

Rusalka v parku, Liteň, Festival Jarmily Novotné (zdroj Festival Jarmily Novotné)
Rusalka v parku, Liteň, Festival Jarmily Novotné (zdroj Festival Jarmily Novotné)

Dirigent Robert Jindra upravil pro tuto příležitost Rusalku do zkrácené, asi devadesátiminutové podoby bez přestávky, představení ale nepostrádalo logiku a věřím, že leckdo ani nezaznamenal škrty. Symfonický orchestr Českého rozhlasu se přes velmi chladné počasí statečně držel a hrál jako o život, zatímco publikum se choulilo v zimních kabátech.

Úvodní atmosféru báječně navodily vodní žínky Markéta Böhmová, Tamara Morozová a Jarmila Balážová. Zaujal Jan Martiník coby velmi lidsky uvěřitelný táta Vodník. Vhodně zvolenými typy byli také Princ Richarda Samka, vášnivý, vrtkavý, kající se, a Cizí kněžna/Ježibaba Jany Kurucové.

Na výkon orchestru ani sólistů samozřejmě v tomto případě nelze uplatňovat stejná kritéria jako na divadelní představení. Zima komplikuje ladění, amplifikace setře subtilnější barevné nuance, a naopak vystoupí některé nechtěné části zvukového spektra. Ale i to nejpřísnější kritické ucho muselo kapitulovat před výkonem Kateřiny Kněžíkové v titulní roli. Na její Rusalku už byla napsána mnohá zasloužená chvála, herecky i hlasově je ideální, a přitom velmi svá. Je to výkon, který z pomíjivého umění okamžiku dělá trvalý zážitek.

Českému publiku bylo komunistickým režimem znemožněno zažít Jarmilu Novotnou v době, kdy byla pěvecky na vrcholu. „Její“ Liteň teď rezonuje nejlepšími hlasy. Díky za to.

Rusalka v parku, Liteň, Festival Jarmily Novotné (zdroj Festival Jarmily Novotné)
Rusalka v parku, Liteň, Festival Jarmily Novotné (zdroj Festival Jarmily Novotné)
TAGGED:Festival Jarmily Novotné LiteňJan MartiníkJana KurucováKateřina KněžíkováRichard SamekSEZSymfonický orchestr Českého rozhlasu
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Vadim Repin (zdroj Pietrasanta in Concerto) Padesáté narozeniny slaví ruský houslista Vadim Repin
Next Article Musica Florea (zdroj Klášterní hudební slavnosti) Musica Florea představí Oratorium Václava Horálka
2 5 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up