Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Rudolfinum se dočkalo první velké publikace
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyZ domova

Rudolfinum se dočkalo první velké publikace

Česká filharmonie ve spolupráci s Národním památkovým ústavem a Národním technickým muzeem vydala první obsáhlou publikaci o svém sídle s názvem Chrám umění: Rudolfinum. Desítka autorů mapuje na pěti stech stranách architektonické i kulturně-historické dějiny budovy od první myšlenky až po generální rekonstrukci na začátku 90. let 20. století. Příběhy institucí, jež zde sídlily, se prolínají s osudy osobností, které Rudolfinu vtiskly jeho tvář. O grafickou podobu se postaralo studio 20YY Designers, knihu doprovází přes 270 historických fotografií, výkresů, plánů či plakátů.

PRredakce
Published: 05/11/2020
Share
3 Min Read
SHARE
Chrám umění: Rudolfinum (zdroj ČF)

„Kniha má několik vzájemně se prolínajících a doplňujících se vrstev – kombinuje historické, uměleckohistorické a muzikologické texty, které shromažďují a interpretují dosud neucelené vědomosti o Rudolfinu a jeho dějinách z různých perspektiv. Celkově má však kniha ambici ještě o něco větší, než jen potvrdit pozici Domu umělců v dějinách architektury českých zemí i pražského urbanismu. Měla by přesněji a v něčem nově vymezit jeho symbolické místo v české paměti,“ říká jeden ze tří editorů knihy a zároveň její duchovní otec Lukáš Duchek.

Výpravná publikace o Rudolfinu obsahuje řadu nových poznatků, které jsou výsledkem bádání v řadě institucí. „Nové je vlastně skoro všechno, co se týká osudů Rudolfina ve 20. století. Někdy jde o drobnosti, které doplňují dosavadní obraz, např. že Rudolfinum mělo ve 30. letech dostat na protější straně náměstí identické dvojče, jindy o zjištění, která obraz zcela mění,“ upozorňuje další z editorů Jakub Bachtík. „Platí to hlavně pro období protektorátu, se kterým je spojena spousta mýtů. Všeobecně se třeba tvrdí, že nacistickou přestavbu Domu umělců nařídil a vedl Reinhard Heydrich. Ve skutečnosti to ale bylo úplně jinak,“ doplňuje Bachtík.

Lukáše Duchka zase zaujala potřeba ideologicky „škatulkovat“ a národnostně si přivlastňovat významné stavby. „Budova byla postavena se záměrem sloužit umění jako takovému, ale v podstatě ihned po svém otevření se stala předmětem sváru mezi Čechy a Němci. Na rozdíl od Národního divadla, u kterého by to pravděpodobně nikoho nenapadlo, bylo Rudolfinum za první republiky adaptováno na sídlo parlamentu a během druhé světové války pak opět vráceno koncertním účelům se snahou použít tuto stavbu jako důkaz o nadřazenosti německé kultury,“ vysvětluje Duchek.

Chrám umění: Rudolfinum (zdroj ČF)

V knize je obsáhlý výběr reprodukcí původních plánů a kreseb od Josefa Zítka a Josefa Schulze. Jsou v ní přetištěny také desítky unikátních a dosud nezveřejněných fotografií dokumentujících proměny Rudolfina ve 40. letech nebo jeho velkou památkovou rekonstrukci v 90. letech.

Vedle obsahu je zcela mimořádné i grafické zpracování publikace od studia 20YY Designers, které realizovalo i nový navigační systém v Rudolfinu. Sytá a zároveň nejednoznačná barevnost obálky předznamenává hloubku celého díla. Přehlednou strukturu jednotlivých studií doplňují kontrastně vložené fragmenty a ústřižky plakátů České filharmonie ze zahraničí. Dobové snímky a reprodukce rámuje klasická typografie v současném pojetí. „Použité písmo Berthe přímo vychází z písma Série no. 16 z pařížské písmolijny Deberny & Peignot a jeho vznik (1890) se časově kryje se založením Rudolfina a České filharmonie. Jednalo se o tzv. caractères ordinaires, tedy běžné písmo, jež bylo nazýváno pouze číslem a v nejrůznějších verzích používáno prakticky všude – podobné ostatně najdeme i na programu slavnostního koncertu k otevření Rudolfina,“ upozorňují 20YY Designers.

Knihu je možné zakoupit v Rudolfinu, v e-shopu České filharmonie nebo v distribuční síti společností Kosmas či Euromedia Group.

TAGGED:Česká filharmonieRudolfinumSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Koncert proti totalitě doprovodí výjimečný výstavní projekt Doba trvanlivosti
Next Article Královna belcanta Edita Gruberová ukončí svou hvězdnou kariéru ve Státním divadle Košice
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up