Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Rozhovor s Uměleckou radou divadla PONEC
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RozhovoryTanec

Rozhovor s Uměleckou radou divadla PONEC

V posledních týdnech několik uměleckých souborů pojmenovalo důvody, proč odešly z divadla PONEC. Mezi uváděnými důvody se objevují: nesrozumitelné a znepokojující změny, přerušený nedávno započatý dialog s umělci o budoucí vizi dramaturgie divadla, nejasné budoucí umělecké směřování divadla, problematická koncentrace moci v rukou jediné osoby, uzavřenost vůči odlišným perspektivám (tzn. takovým, jež před organizaci kladou výzvy) a mohli bychom pokračovat. V takto spoluurčené současné atmosféře kolem divadla PONEC a Tance Praha nelze tyto silné hlasy umělců, již ještě nedávno s divadlem spolupracovali, pominout. Proto jsme se v redakci Opery Plus rozhodli zaslat nové Umělecké radě divadla PONEC několik otázek. Odpovědi, jež jsme obdrželi, zveřejňujeme bez redakčních zásahů či komentáře:

Soukup PetrTurečková Polanská Hana
Published: 17/05/2024
Share
9 Min Read
SHARE
Foto Annemone Taake, Vojtěch Brtnický a Anna Benháková)
Foto Annemone Taake, Vojtěch Brtnický a Anna Benháková)

Jednou z často diskutovaných hodnot okolo Tance Praha a divadla PONEC byla v posledních několika měsících transparentnost: Může se vedení Tance Praha a divadla PONEC podělit s veřejností o informace o tom, jakým způsobem probíhal open-call (potažmo jiný zvolený proces výběru) k obsazení pozic v nově definované externí umělecké radě? Kolik zájemců se tohoto výběrového řízení zúčastnilo? Jaká byla reálná hlavní kritéria výběru, rozumějte, kritéria, dle kterých se rozhodovalo mezi jednotlivými uchazeči – tedy kritéria mimo oficiální široce formulované podmínky pro přihlášení?

Odpovídá Yvona Kreuzmannová:

Tanec Praha je mezinárodně uznávanou neziskovou organizací, která každoročně zveřejňuje detailní přehled činnosti včetně zprávy o hospodaření a auditu ve svých Výročních zprávách. Změna uměleckého řízení hlavních činností (PONEC, festivaly TANEC PRAHA a Česká taneční platforma) je jen dalším krokem k otevřenosti a širšímu zapojení odborné veřejnosti, domácí i zahraniční.

Open Call na členství v Umělecké radě PONCE vypsal Tanec Praha na základě impulzu taneční obce z 19. 2. Poslal prostřednictvím Vize tance jeho text před zveřejněním, pozval její zástupce do výběrové komise, vše bez reakcí. Logicky proto zástupci divadla, statutár a již potvrzená členka Umělecké rady Dagmar Bednáriková tvořili výběrovou komisi, která detailně diskutovala všech šest kandidátů.

Pro vybrané dvě osobnosti (Honza Malík a Sylva Šafková) rozhodly na prvním místě zkušenosti, silný a zároveň rozdílný profesní background, vystupování na osobním pohovoru, zájem o dramaturgii. Velmi si vážíme všech zájemců, s některými jsme rovněž vedli rozhovor a není vyloučeno, že se jim ozveme v budoucnu z důvodu rotačního systému, který jsme avizovali. Cílem bylo vytvořit vyváženou a funkční Uměleckou radu, kde se setká praktický pohled na chod divadla s uměleckým a přinese názorovou pestrost, mnohaleté zkušenosti různých generací s odlišným backgroundem.

Sylva Šafková (foto Annemone Taake)
Sylva Šafková (foto Annemone Taake)
Honza Malík (foto Anna Benháková)
Honza Malík (foto Anna Benháková)
Dagmar Bednáriková (foto Vojtěch Brtnický)
Dagmar Bednáriková (foto Vojtěch Brtnický)

Naše další dotazy již směřují přímo k Umělecké radě:

Je záměrem Umělecké rady otevřít divadlo PONEC efektivnějšímu dialogu se spolupracujícími umělci, potažmo umožnit těmto umělcům do budoucna spolu-ovlivňovat jeho umělecké směřování?

Honza Malík: Dialog s umělci, kteří do PONCE přichází realizovat svoje vlastní sny a vize, je již dávno otevřený. Tak tomu bude dál. Není nic, co by to mělo měnit. Stejně tak jako umělecké směřování této scény, jež bude nadále určováno výrazně právě i tím, jací umělci využijí příležitosti ke spolupráci a jací umělci a jejich zdárná či méně zdárná sdělení se zde budou v programu objevovat.

Sylva Šafková: Komunikace je důležitou součástí v jakémkoliv oboru a nedovedu si představit, že bychom mohli vytvořit kvalitní repertoár bez vzájemného dialogu s participujícími umělci. Jsou to právě oni, kteří svoji tvorbou vytvářejí obsah a hlavní směřování divadla PONEC. My samozřejmě můžeme do určité míry ovlivňovat koncepci a výsledný program divadla, ale konečné slovo bude vždy na umělcích a jejich schopnosti oslovit publikum.

Dagmar Bednáriková: Spolupracující umělci budou mít nesporný podíl na dalším směřování divadla, dialog byl a je otevřený. Posun nastává v komunikaci, která má být lépe srozumitelná navenek. Můžeme mluvit o produkční organizaci tvůrčích procesů, která se již promítá v otevřené výzvě umělcům ke spolupráci. Můžeme mluvit o třech skupinách tvůrců, které chce divadlo rovnoměrně podporovat a o právu výběru jednoho tvůrce, který bude mít v daném období exkluzivní podmínky pro svoji tvorbu.

Můžete pojmenovat důvody, proč by měli noví umělci do divadla PONEC právě v tuto chvíli přicházet?

H. M.: Protože divadlo PONEC je zavedená scéna a prostor pro taneční tvorbu, který je otevřen a dává impulsy novým podnětům, talentovaným mladým tvůrcům, ale i zavedeným a zkušeným umělcům. Vedle několika pražských domů, kde je tanec součástí vícežánrové nabídky, je PONEC jediným místem otevřeným programově zcela a jen současné a nezávislé taneční tvorbě, která nemá zábavní charakter, není mainstreamem. Protože není běžné se spolehnout v takové míře na kvalitní jeviště, zázemí, prostor ve zkušebně, technickou podporu i finanční spolupráci. A protože jako tomu bylo doposud, vnímáme, že to může být i nadále – vedení divadla dávalo a bude dávat příležitost k vlastní tvorbě, tedy pracovní příležitost.

S. Š.: Divadlo PONEC a Tanec Praha vychovalo spoustu uměleckých talentů, kterým nabídlo velkou podporu jak na české, tak i na mezinárodní taneční scéně. Tato koncepce se nemění a divadlo PONEC bude dál nabízet zázemí umělcům formou rezidencí, a tak podporovat umělecký růst jak začínajících tvůrců, tak etablovaných profesionálů.

D. B.: Podmínky pro tvorbu jsou transparentně nastavené, umělci vědí, do čeho jdou a jak je PONEC podpoří. V aktuální situaci, kdy došlo ke snížení grantové podpory, bude počet rezidentů omezen, ale zkušebna i samotné divadlo nabízí velmi kvalitní zázemí pro realizaci tvůrčích záměrů včetně produkční a technické podpory.

Kam chcete divadlo PONEC v nejbližších letech umělecky směřovat?

H. M.: Vnímám to jako příležitost v širším týmu a společnou diskuzí pokračovat v práci, která tu je přes dvacet let. Záměr a náplň divadla je platný a smysluplný tak, jak je popsán na webu divadla – „Kdo jsme“. Jestli má být něco, kromě rozšířeného uměleckého týmu, jinak? To je příliš brzo nazývat.

S. Š.: Umělecké směřování divadla je úzce spojené s osobnostmi, které v divadle působí a uvádějí svá díla. Nemyslím si tedy, že umělecké směřování divadla je čistě na mé vůli. Důraz budu klást na originalitu, profesionalitu a zvládnutí všech složek tanečního představení.

D. B.: Jsem především producent a produkční, není mým záměrem ovlivňovat umělce v jejich tvorbě, ale naopak podpořit kreativní projekty zaměřené na různá témata, která se mohou týkat mnoha oblastí života.

Jaké konkrétní změny může v souvislosti s nedávnými výraznými změnami ve vedení Tance Praha a divadla PONEC laická i odborná veřejnost očekávat v roce 2024 a následujících letech?

H. M.: To, o čem vedeme debatu, se netýká nějakých změn, ale úvah nad rozvíjením možností a přístupů pro spolupráci s uměleckou scénou, osobnostmi zkušenými a těmi nastupujícími. Jde o navázání na postupy, jakými docházelo k oslovování konkrétních autorů, souborů a nyní i s podnětem k vytváření otevřených výzev pro budoucí spolupráci směrem k současným tvůrcům – ta první byla zveřejněna 6. 5. Co dál a v jaké míře může divadlo poskytnout již etablovaným tvůrcům, jak posílit jejich podporu. Mluvíme o termínu rezidenční umělec. Mluvíme o počtu nových projektů na kalendářní rok 2025, kolik jich divadlo může za takové období s umělci připravit. Dále, jak ještě můžeme reagovat na situaci umělců v zemích zejména na jihovýchod od nás. Zajímá nás též oblast základního a středního tanečního vzdělávání, kde se nemálo tanečních profesionálů objevujících se také v PONCI věnuje významné umělecko-pedagogické práci. To vše je hodně na počátku na to, abychom mohli mluvit konkrétněji.

S. Š.: Změny v divadle nastaly již tím, že většina umělců odešla a díla, která byla na repertoáru, se postupně derniérují. Tím se tak otevírá prostor pro nové umělce. Na repertoáru divadla bylo zhruba 30 produkcí a na jedno divadlo je takový počet dle mého názoru neúnosný. Osobně bych se tedy klonila k užšímu repertoáru s více reprízami.

D. B.: Z producentského hlediska je nutno stanovit optimální hranici počtu rezidencí a produkcí, které je divadlo schopné kapacitně zvládnout v potřebné kvalitě. Do situace vstupuje také nutnost řešit snížení finanční podpory, tedy najít další způsoby financování. Podstatné jsou otevřené výzvy ke spolupráci pro umělce s konkrétně stanovenými podmínkami, snaha o podporu umělců různých generací a otevřená komunikace.

TAGGED:Dagmar BednárikováDivadlo PonecHonza Malík (1975)Sylva Šafková
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ilustrační foto (zdroj Freepik, foto Wirestock) Je Čertova stěna operní omyl?
Next Article Národní divadlo - logo Národní divadlo přijme mechanika elektronických zařízení
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up