Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Roberto Devereux uzavírá v Ostravě cyklus Donizettiho oper na náměty ze života britských královen
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
PR Zprávy

Roberto Devereux uzavírá v Ostravě cyklus Donizettiho oper na náměty ze života britských královen

PR
Published: 08/12/2015
Share
3 Min Read
SHARE

Neprávem opomíjená opera Roberto Devereux neboli Hrabě z Essexu uzavírá svou belcantovou poetikou třídílný cyklus Donizettiho oper na náměty ze života britských královen Anny Boleynové, Marie Stuartovny a Alžběty I.

Děj opery je vystavěn na proměňujících se vztahových rovinách a posléze se stáčí kolem povstání v roce 1601. Stárnoucí panenskou královnu Alžbětu ukazuje jako emocionálně zraněnou ženu, která prožívá psychická muka poté, co podepsala rozsudek smrti nad svým posledním milencem Robertem Devereuxem. „Inscenační tým hledal východiska, jak fiktivní příběh o mocné královně uchopit. Nabízela se jedna tvář Alžběty jako ženy, která ztrácí ženskou svůdnost a svého milence, její biologické hodiny dotikaly. Na druhé straně je stále ještě silnou panovnicí, jež přejímá tradiční vůdčí mužskou roli, a podepisuje nad svým milencem rozsudek smrti,“ uvádí k inscenačnímu pojetí dramaturgyně Eva Mikulášková.

Režie opery se ujal šéf souboru činohry Národního divadla moravskoslezského Peter Gábor: „Je to v pořadí už moje šestá operní režie. Baví mě společně s interprety hledat výstižné herecké ztvárnění jednotlivých postav. Herectví v opeře považuji za neoddělitelnou složku pěveckého výkonu. Snažím se pochopit autora, číst z partitury a nechat na sebe působit sílu hudby. Pomáhá mi k tomu naštěstí i moje hudební vzdělání – hra na klavír a studium zpěvu,“ říká Peter Gábor. Přepychové dobové kostýmy jsou pak dílem Aleny Schäferové, minimalistická scéna Michala Syrového: „Ve scénograficko-kostýmní složce navazujeme hlavně na princip absence potřeby o jakousi šokující aktualizaci. Děj opery je zasazen do konce šestnáctého století a zasazení do této doby více či méně ctíme,“ dodává Syrový.

Pod taktovkou Sandera Teepena se diváci mohou těšit na skvostné obsazení hlavních rolí. Poprvé se na ostravském jevišti představí Seyoung Park (Alžběta), německá sopranistka korejského původu, a slovinská mezzosopranistka Jadranka Juras (Sára), která dlouhou dobu působila jako popová a jazzová zpěvačka. Přímo pro tyto role byly vybrány hudebním ředitelem opery Jakubem Kleckerem z předzpívání, konaného na podzim roku 2014. V hlavních rolích kromě zmíněných dam účinkují Jana Šrejma Kačírková (Alžběta), Martin Bárta / David Szendiuch (Vévoda z Nottinghamu), Michaela Kapustová (Sára), Philippe Do / Luciano Mastro (Roberto Devereux).

Premiéry opery Roberto Devereux se uskuteční 10. a 12. prosince 2015 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Kopačka v opeře
Next Article Bohuslav Martinů v sedmi zastaveních České televize
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up