Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Reznicekova Donna Diana aneb Není všechno zlato, co se třpytí
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Reznicekova Donna Diana aneb Není všechno zlato, co se třpytí

Státní opera, jejíž budova u nádraží je v rekonstrukci, připravila koncertní provedení opery Donna Diana od Emila Nikolause Josepha von Rezniceka na jeho vlastní libreto podle španělské hry Augustina Moreta. Navázala tím opět na svého historického předchůdce, na Nové německé divadlo Praha, a na období, kdy byl po dvaadvacet let, od otevření divadla v roce 1888 až do své smrti roku 1910, jeho ředitelem Angelo Neumann. Ten svého času angažoval mladého skladatele Rezniceka jako rezidenčního skladatele s povinností zkomponovat jednu operu ročně. Donna Diana byla čtvrtá v pořadí po operách Die Jungfrau von Orleans (Panna orleánská), Satanella a Emerich Fortunat. Její celý název byl Donna Diana oder Stolz und Liebe (Donna Diana aneb Pýcha a láska) a je označována jako komická opera. Po své světové premiéře 16. prosince 1894 v Novém německém divadle se vítězně rozběhla po Německu.

Janáčková Olga
Published: 02/03/2018
Share
4 Min Read
SHARE
Vnučka Emila von Rezniceka Dorothea von Chavanne společně s ředitelkou Opery ND Silvií Hroncovou, tenoristou Charlesem Kimem a hudebním ředitelem Státní opery, dirigentem Andreasem Sebastianem Weiserem (zdroj ND Praha / foto Petra Hajská)

Vzpomínku na někdejší slávu Donny Diany – a to v jediném koncertním provedení ve Fóru Karlín – načasovalo Národní divadlo na 1. března a zúčastnila se jí skladatelova vnučka a další členové rodiny. V úvodu koncertu bylo oznámeno, že tři sólisté, jmenovitě představitelka titulní role sopranistka Alexandra Lubchansky, pěvkyně Andrea Kalivodová (Floretta) a tenorista Martin Gyimesi (Don Louis) zpívají v indispozici jen proto, aby umožnili konání koncertu, a že další pěvec, Roman Vocel, obsazený do role hraběte Dona Gastona, se ze zdravotních důvodů nemohl dostavit. Nebyl nikým nahrazen. První ansámbl ženské a mužské složky sólistů byl slit do nehierarchizovaného souzvuku hlasů. Později se ukázalo, že také tenorista Charles Kim své síly velmi šetřil a Zdeněk Plech svůj part Dianina otce Dona Diega interpretoval nevyrovnaným hlasem, zřejmě neměl čas svou roli pěvecky usadit. Představitelka Donny Diany bojovala ze všech sil a snažila se své hlasové hendikepy vynahradit jakousi hrou na komično a tragično prostřednictvím rozpohybovaných paží. V tom ji malinko kopírovala i Andrea Kalivodová. Sečteno a podtrženo, pěvecké fiasko.

Veškerá odpovědnost za udržení úrovně večera zůstala na Orchestru a Sboru Státní opery, s nimiž koncertní provedení připravili dirigent Andreas Sebastian Weiser a sbormistr Adolf Melichar. Úvodní a závěrečné fanfáry zazněly se vší parádou z postranního balkonu u pódia, notoricky známá předehra měla švih, přestože smyčce zněly poněkud rozmazaně. Pokud je Donna Diana komickou operou, pak z koncertního pódia v tomto smyslu zazněl pouze zpěv dvorního šaška Perina zazpívaný Miguelangelem Cavalcantim s přesným frázováním a patřičným výrazem. Cavalcanti byl jediným skutečným pěvcem večera a po interpretaci Perinovy árie na začátku třetího jednání jej posluchači odměnili vděčným potleskem.

Hudebně je Reznicekova opera ovlivněna skladatelovým guru Richardem Wagnerem, ale v její druhé polovině najdeme také rozsáhlé místo s čistě operetním výrazivem. Názvuky španělského folklóru zazněly zejména ve dvou tanečních vsuvkách. Divadelní provedení by této nikterak dramaticky cítěné opeře zřejmě příliš nepomohlo, byť právě zdařilá inscenace, jak už to tak v operním divadle chodí, by byla jedinou možností, jak Donnu Dianu skutečně poznat v její komické podobě.

Večer proběhl jako oslava skladatele a jeho potomků s patřičným připomenutím jejich českých kořenů. Otázka zní, zda by za daných nepříznivých okolností nebylo přece jenom solidnější posunout toto jediné koncertní provedení na dobu, kdy by byli sólisté alespoň všichni přítomni a byli schopni podat respektu hodné výkony…

Hodnocení autorky recenze: 30%


Emil Nikolaus Joseph von Reznicek:
Donna Diana
(koncertní provedení)
Dirigent: Andreas Sebastian Weiser
Sbormistr: Adolf Melichar
Orchestr a sbor Státní opery Praha
1. března 2018 Fórum Karlín Praha

Donna Diana – Alexandra Lubchansky
Don Cesar – Charles Kim
Don Diego – Zdeněk Plech
Perin – Miguelangelo Cavalcanti
Floretta – Andrea Tögel Kalivodová
Don Louis – Martin Gyimesi
Don Gaston – Roman Vocel
Donna Laura – Hana Jonášová
Donna Fenisa – Sylva Čmugrová

www.narodni-divadlo.cz

TAGGED:Andrea Tögel KalivodováAndreas Sebastian WeiserCharles KimDonna DianaDorothea von ChavanneForum KarlínMartin GyimesiNárodní divadloNikolaus von ReznicekOpera Národního divadlaZdeněk Plech
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article V Opavě měla premiéru Feldova opera o pošťákovi Kolbabovi
Next Article Alžběta Vomáčková: Giuseppe Verdi je předchůdce rockové hudby!
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up