Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Renaud Capuçon spojil dirigentskou taktovku s houslemi a rozezpíval Rudolfinum
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeSoudobá Hudba

Renaud Capuçon spojil dirigentskou taktovku s houslemi a rozezpíval Rudolfinum

Francouzský houslový virtuos Renaud Capuçon se v pondělí 9. prosince 2024 představil pražskému Rudolfinu za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Program koncertu tvořila díla evropských autorů první poloviny 19. století. V první polovině večera zazněla první věta nedokončeného houslového koncertu Gabriela Faurého, kterou Capuçon současně dirigoval a hrál. Poté čistě v roli dirigenta řídil provedení suity Pelléas et Mélisande stejného autora. Po přestávce si Dvořákova síň mohla poslechnout „Skotskou“ symfonii Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

Mikšovský Stanislav
Published: 10/12/2024
Share
6 Min Read
SHARE
Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)
Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)

Renaud Capuçon je umělcem světového formátu. Narodil se v roce 1976 v Chambéry, své hudební vzdělání získal na Conservatoire National Supérieur de Musique, které obohatil studiem u Thomase Brandise a Isaaca Sterna. V roce 1997 působil jako koncertní mistr Mládežnického orchestru Gustava Mahlera. V současné době je vyhledávaným sólistou, spolupracoval s Berlínskou filharmonií, s Bostonským symfonickým orchestrem, Newyorskou filharmonií a dalšími světovými orchestry. Je uměleckým ředitelem festivalů Sommets Musicaux de Gstaad, Velikonočního festivalu Air-en-Provence a Rencontres Musicales v Évianu. Dlouhou dobu nahrával výhradně se společností Erato/Warner Classics, v září 2022 oznámil spolupráci s prestižním vydavatelstvím Deutsche Grammophon.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)
Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)

Koncert byl uveden fragmentem houslového koncertu Gabriela Faurého. Instrumentální introdukci koncertu dirigoval zpaměti, poté se otočil směrem k publiku a hrál z not. Jeho gesta byla úsporná a poněkud matoucí při uzavírání korun a akordů. S vedením orchestru mu však částečně pomáhal koncertní mistr Vlastimil Kobrle, který svou řečí těla dokázal anticipovat vstupy při sólových pasážích Renauda Capuçona. Capuçon v díle prokázal technickou zdatnost a smysl pro výstavbu frází, dokázal precizně a čistě přednést obtížná místa s mimořádnou lehkostí. Pozoruhodná byla průzračná hra trylků a melodických ozdob. Jeho sóla působila zvukově vyváženě i za doprovodu tutti orchestru v závěrečné části, interpretované v silnější dynamice. Diváci jej odměnili dlouhým potleskem, po kterém se rozhodl pro netradiční zařazení přídavku už po první skladbě.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)
Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)

Pelléas et Mélisande je původně hra vlámského literáta Maurice Maeterlincka. Vypráví příběh o mladé ženě, která se vdala za krále Golauda a zároveň se zamilovala do jeho bratra Pelléase. Poté, co si králův bratr a Mélisanda vyznají vzájemnou lásku, chce Pelléas situaci vyřešit svým odchodem z hradu. Golaud ho však předtím ze žárlivosti zabije. Když pak po nějakém čase porodí Mélisanda dítě, odmítne králi sdělit, zda mu byla nevěrná a záhy umírá. Pro napsání scénické hudby k tomuto příběhu byl osloven nejprve Claude Debussy, nakonec skladba připadla Gabrielu Faurému, který vtiskl do suity tajemnou lyričnost ve formě nízké dynamiky a jemné zvukomalbě. Capuçon ihned v úvodu plně nevyužil dynamické možnosti orchestru, a tak s lehce gradující dynamikou ztrácela interpretace potenciál zmiňované tajemnosti. Postupný dynamický nárůst vrcholil v houslových figurách při zaznění prvního flétnového sóla, namísto jemného piana zněly smyčce spíše v mezzoforte. Flétnové sólo v úvodu části Sicilienne, které doplňovala harfa, naopak působilo díky úsporné instrumentaci, dobře zvolenému tempu a nízké dynamice velmi jemným dojmem.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)
Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)

V druhé polovině koncertu zazněla Třetí symfonie („Skotská“) Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Mendelssohn pravděpodobně získal inspiraci pro zkomponování symfonie při svém pobytu na Britských ostrovech v roce 1829. Volba tempa a práce s agogikou respektovala autorův záměr. Dynamická koncepce byla v začátku první věty opět poněkud silnější. Působivé byly drobné dynamické rozdíly v jednotlivých houslových frázích části Allegro un poco agitato. V postupně gradující dynamice však pravděpodobně vlivem akustiky nepříliš výrazně zazněly přírazy prvních houslí, které se v tutti orchestru ztrácely. V několikataktovém paralelním postupu prvních houslí a flétny v úvodním adagiu třetí věty zazněla drobná, ale nijak nerušící nesouhra mezi flétnou a prvními houslemi na úplném konci fráze. Předposlední šestnáctinové doby fráze působily v podání flétny jako předtaktí k závěrečnému tónu úseku, zatímco první housle spojily šestnáctinové hodnoty s předchozí osminovou. Závěrečná věta symfonie byla provedena ve velmi svižném tempu. Tečkované rytmy prvních houslí byly velmi rytmické a ostré, stejně tak následná tremola prvních a druhých houslí a viol. Po velkolepé gradaci zaznělo znělé hobojové sólo, které přesvědčivě uvedlo nový hudební materiál čtvrté věty.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)
Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)

Diváci ocenili umělce zaslouženým potleskem. Capuçon věnoval jednotlivým prvním hráčům sekcí pozornost i při potlesku. Po několika minutách dal dirigent pokyn orchestru k zahrání přídavku. Jako přídavek zazněla koleda Narodil se Kristus Pán. Celé publikum povstalo a začalo za doprovodu orchestru zpívat.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)
Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)

Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje
9. prosince 2024, 19:30 hodin
Rudolfinum, Dvořákova síň

Program
Gabriel Fauré: Koncert pro housle a orchestr d moll op. 14 (Allegro)
Gabriel Fauré: Pelléas et Mélisande, suita
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfonie č. 3 a moll, op. 56 „Skotská“

Účinkující
Renaud Capuçon – housle, dirigent
Symfonický orchestr Českého rozhlasu

TAGGED:Renaud CapuçonSEZSymfonický orchestr Českého rozhlasuVlastimil Kobrle
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Gaetano Donizetti: Don Pasquale, 29. listopadu 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Vincenzo Taormina (foto Petr Dyrc) Operní panorama Heleny Havlíkové (504) – Ve Smetanově síni doběhli Dona Pasquala s vtipem i hudební brilancí
Next Article Mozartovo interaktivní muzeum (zdroj Mozart Interactive Museum) Nové muzeum v Praze propojuje Mozarta s nejmodernější technologií
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up