Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Rekviem za nekonečno: O posledních věcech člověka, ale i pocta Janáčkovi
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
PR ZprávyTanec

Rekviem za nekonečno: O posledních věcech člověka, ale i pocta Janáčkovi

Pražský komorní balet uvede na poslední adventní čtvrtek 20. prosince od 19 hodin ve velkém sále Městské knihovny v Praze komponovaný večer s názvem „Rekviem za nekonečno“. Jeho program tvoří tři inscenace – choreografie Tomáše Rychetského „Rekviem za nekonečno", jež dala název celému večeru, nové nastudování choreografie „Důvěrná místa“ Samuela Delvauxe a úspěšný titul Lukáše Timuláka „Prolínání".

PRredakce
Published: 18/12/2018
Share
4 Min Read
SHARE
Prolínání, Pražský komorní balet (zdroj PKB)

Večer otevře „Rekviem za nekonečno“, působivý taneční příběh o hledání odpovědí na otázky, které se vážou k existenci po smrti člověka. „Prvotním impulzem a v podstatě i inspiračním motorem pro mě byla samotná hudba a její obsah – jedná se o Rekviem Antonína Dvořáka. Z něj jsem se snažil citlivě odebrat zhudebněné liturgické texty,“ říká choreograf díla Tomáš Rychetský. Na hudebním podkladu známé skladby jednoho z největších českých skladatelů pak Rychetský rozpracoval konkrétní lidský osud, jenž se prodírá napříč časem. Spolu s režisérem inscenace Pavlem Šimákem se inspirovali východními kulturami. Rekviem v jejich pojetí tedy není mší za zemřelé, ale vyjádřením víry, že životní energie nemůže jednoduše zmizet, jen se dál proměňuje a předává, a také že může mít stejně jako tanec nekonečné množství podob. Premiéra choreografie „Rekviem za nekonečno“, která se uskutečnila před rokem, byla věnována prof. Pavlu Šmokovi k nedožitým devadesátým narozeninám.

Ve druhé polovině programu představí soubor premiérově nové nastudování díla s názvem „Důvěrná místa“ z pera belgického choreografa Samuela Delvauxe. Choreografie je vytvořena na fragmenty ze slavné klavírní Kreutzerovy sonáty Leoše Janáčka. Dílo je jakousi poklonou velkému hudebnímu géniovi, pro kterého byl ženský element vždy sžíravou a věčně nenaplněnou inspirací. Nehledejte v něm ale skladatelův životopis – je to velmi stylizovaná a abstraktní sonda spíše do Janáčkovy hudby, než do jeho života. Choreografii, která původně vznikla pro soubor Balet Praha Junior v roce 2014, nyní Pražský komorní balet nastudoval při příležitosti devadesátého výročí Janáčkova úmrtí.

Na závěr uvede PKB úspěšnou inscenaci „Prolínání“ Lukáše Timuláka, slovenského choreografa, který před lety vzešel z nizozemské taneční dílny Jiřího Kyliána. Ve světové premiéře byla choreografie, již Timulák připravil exkluzivně pro Pražský komorní balet, uvedena letos na jaře. Autor se v díle zabývá prvky, které jsou ve vzájemné závislosti a zároveň permanentním pohybu, a jež se neustále prolínají – příroda, lidské bytosti a jejich životní prostor. „Každým nádechem stvrzujeme svázanost s prostředím, které nás obklopuje,“

říká Timulák v anotaci své novinky. „Proměňujeme jej, mísíme se s ním. Pohybem těla rozrážíme vzduch, odrážíme jej, ohříváme, vdechujeme a vydechujeme. Svým samotným bytím se podílíme na ustavičném pohybu a přetváření hmotného světa…” Jako hudební doprovod zvolil Timulák skladby Ivy Bittové, v nichž je znát vliv lidových písní, ale které zároveň představují vrchol hudebního experimentu, a také novou kompozici Henryho Vegy.

 

***REKVIEM ZA NEKONEČNO / REQUIEM FOR INFINITY***

Námět: Pavel Šimák a Tom Rychetský
Choreografie: Tom Rychetský
Hudba: Antonín Dvořák, Rekviem B-moll, Op. 89 selection (výběr: Requiem Aeternam, Dies Irae, Confutatis Maledictus, Sanctus, Agnus Dei)
Režie: Pavel Šimák
Scéna a kostýmy: Petra Lebdušková
Světelný design: Jakub Sloup
Asistent choreografie: Linda Svidró
Česká premiéra: 22. října 2017, Divadlo na Vinohradech v Praze

***DŮVĚRNÁ MÍSTA  / INTIMATE SPACES***

Choreografie: Samuel Delvaux (Belgie)
Hudba: Leoš Janáček (fragmenty z Kreutzerovy sonáty)
Asistent: Antonín Janáček
Kostýmy: Evelyna Martirosyan Buglak, Mireia Agustí Ferrando, Markéta Kubíčková
Výprava: Samuel Delvaux
Světelný design: Samuel Delvaux
Světová premiéra: 23. dubna 2014, Praha – Divadlo Komedie

***PROLÍNÁNÍ / ENTWINE***
Choreografie: Lukáš Timulák
Hudba: Iva Bittová, Henry Vega
Návrh kostýmů: Joke Visser, Lukáš Timulák
Návrh scénografie: Lukáš Timulák, Pavla Beranová
Světelný design: Pavla Beranová
Světová premiéra: 29. dubna 2018, Divadlo na Vinohradech v Praze

TAGGED:Pražský komorní baletSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Týden s tancem
Next Article Slzy Eliny Makropulos
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up