Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Recenze Normana Lebrechta: Hledání kořenů Její pastorkyně a Hrůšova syrová autenticita
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
OperaRecenze

Recenze Normana Lebrechta: Hledání kořenů Její pastorkyně a Hrůšova syrová autenticita

Jedna opera mě vždycky rozpláče. Věda, co přijde, mám v ruce připravený kapesník a daří se mi jej udržet suchý až do přestávky. Když se ve druhém dějství Její pastorkyně zvedne opona a pěstounka se rozhodne zabít utajované dítě své svěřenkyně, naprosto mě to zničí. Žádný jiný moment v opeře nedokáže udeřit na city tak silně a nemilosrdně. Dopad této scény je tak drásavý, že jsem viděl violoncellisty v orchestru hrát se slzami v očích a kulisáky, jak si nenápadně utírají tváře do rukávu.

Lebrecht Norman
Published: 20/02/2025
Share
7 Min Read
SHARE
Leoš Janáček: Její pastorkyňa – Jenůfa: Corinne Winters, Royal Ballet And Opera, Londýn, (zdroj Royal Ballet And Opera)
Leoš Janáček: Její pastorkyňa – Jenůfa: Corinne Winters, Royal Ballet And Opera, Londýn (zdroj Royal Ballet And Opera)

Ani ten nejarogantnější režisér (k těm se ještě dostaneme) nedokáže narušit sílu této opery, která čerpá z nejtemnějších hlubin lidské duše. Před lety jsem se vydal do předhůří Karpat hledat kořeny Její pastorkyně a zastavil jsem se v malém městečku Příbor – rodišti Sigmunda Freuda. Brzy mi došlo, že Hukvaldy leží nedaleko a že skladatel Leoš Janáček a zakladatel psychoanalýzy se narodili jen tři míle a tři roky od sebe.

Otázkou zůstává, kdo z nich pronikl hlouběji. Freud analyzoval slova, zatímco Janáček je přeměňoval v hudbu – vnímal melodii v každém útržku obyčejné řeči. Freud usiloval o katarzi, úlevu od bolesti, skrze uvolnění potlačených emocí. Janáčkovi se to v Jenůfě podařilo dokonale.

Je dobré vědět, že mezi prvním a druhým dějstvím Její pastorkyně zeje sedmiletá propast. Janáček, frustrovaný nedostatkem uznání, se v devadesátých letech 19. století ponořil do studia lidových písní a melodie řeči. K Její pastorkyni se vrátil až v roce 1902, když jeho dcera Olga onemocněla v Rusku tyfem a vrátila se domů smrtelně nemocná. Skládal u jejího lůžka, zpíval si při práci – a svůj hlas vložil do postavy pěstounky, rodiče, jehož bezmezná láska nestačila k záchraně dítěte. Každý čin v Její pastorkyni je nevyhnutelný, existenciální.

Po brněnském triumfu v roce 1904 čekala Janáčka studená sprcha – zamítavý dopis z Prahy. Tamní šéf opery, Karel Kovařovic, byl totiž jeho zapřisáhlým odpůrcem. Ani ve Vídni nepochodil, Gustav Mahler jen pokrčil rameny a trval na německém překladu. Přátelé mu pomáhali financovat vydání partitury, ale operní svět – tehdy jako dnes – nebral vážně provinčního skladatele, kterému bylo přes padesát.

Uteklo dvanáct let, než Kovařovic konečně svolil k uvedení Její pastorkyně – ovšem pod podmínkou, že se bude hrát s jeho vlastními úpravami. Janáček na to reagoval se smíšenými pocity. Kovařovic byl přece jen nejzkušenějším znalcem české opery, tím, kdo rozhodoval i o tom, která z Dvořákových oper je hodna uvedení. Přesto, navzdory dřívějším sporům, vsadil svou pověst, aby Její pastorkyni prosadil. Janáček, tehdy už šedesátník a daleko od domova, mezitím prožil bouřlivý románek se sopranistkou Gabrielou Horvátovou. Přinejmenším na chvíli ho Její pastorkyňa přestala trápit.

V osmdesátých letech jsem se v jednom bytě s výhledem na Václavské náměstí setkal se dvěma janáčkovskými badateli – profesory Ladislavem Šípem a Jaroslavem Šedou. Jeden z nich (už si nepamatuji který) prohlásil, že Janáček měl raději Kovařovicovu verzi Její pastorkyně než tu svou. Požádal jsem ho o důkaz. Profesor sáhl do zásuvky psacího stolu a vytáhl rukou psaný, dosud nikdy nezveřejněný Janáčkův dopis plný uznání.

Na závěrečné představení pražské série Její pastorkyně v roce 1916 zavítal i Max Brod, přítel Franze Kafky. Jeho nadšená recenze v německém tisku, která výrazně pomohla prosadit operu v zahraničí, podnítila Janáčka k další tvorbě.

Často si lámu hlavu nad tím, proč Britové Její pastorkyni přijali s otevřenou náručí, zatímco Francouzi a Američané ji ignorovali. Domnívám se, že jedním z důvodů je skutečnost, že tato opera je pravým opakem toho, co se od opery obvykle očekává. Verdi se věnoval historickým osobnostem a aristokracii, Wagner bohům a zlatu. Mozart bavil publikum, Čajkovskij přidal tance a dramatické souboje, zatímco ostatní se většinou drželi klasických témat.

Janáček zachytil život v jeho syrové realitě, bez příkras – vesnici kdesi uprostřed ničeho, obývanou obyčejnými lidmi, kteří by mohli být vašimi sousedy či příbuznými. Její pastorkyňa je první opera, která se odvážila ukázat skutečné rodinné drama – tragédii dítěte, o němž se nemluví, tetu, která skončila ve vězení. Nic není přikrášlené ani uměle vystavěné. Její pastorkyňa je život i smrt v jejich neodvratnosti. Až v roce 1945 vznikla opera, která se této opravdovosti přiblížila – Brittenův Peter Grimes, příběh muže pronásledovaného rozvášněnou vesnicí. Není divu, že pak Britové Janáčkův příběh přijali za svůj.

Viděl jsem sedm různých inscenací Její pastorkyně a pokaždé mě zcela pohltí, bez ohledu na to, jak moc se režisér snaží zasahovat do její podstaty. Nejnovější verze v Covent Garden přináší obří černé vrány na střeše a vesničany šplhající nahoru a dolů po konstrukci připomínající tělocvičnu. Pokud jsou tyto metafory absurdní, pak nejhorším režijním nápadem je průhledná cela, v níž se odehrává střet dvou protichůdných přání – Jenůfy, která chce své dítě chránit, a Kostelničky, která ho chce zavraždit. Bohužel se tím vytrácí dusivé sevření, které Janáček tak mistrně vytvořil.

Její pastorkyňa je však dílo, které odolá jakémukoli zásahu. Dokud pěvci zpívají s vášní a orchestr se drží partitury, není síly, která by narušila její strhující proud emocí. V Covent Garden zazněla delší brněnská verze, Jenůfu ztvárnila americká sopranistka Corinne Winters, její pěstounku Karita Mattila a nešťastného Lacu Nicky Spence. Celé obsazení bylo vynikající, ale skutečnou hvězdou byl český dirigent Jakub Hrůša, který z orchestru vykřesal tak syrový, autentický zvuk, že jsem musel sáhnout po druhém kapesníku. Ať se ve vašem životě děje cokoli, Její pastorkyni si nikdy nenechte ujít.

Leoš Janáček: Její pastorkyňa
Leden 2025,19:00 hodin
Royal Opera House, Londýn

Inscenační tým:
režie – Claus Guth
scénograf – Michael Levine
kostýmy – Gesine Völlm
světelný design – James Farncombe
choreograf – Teresa Rotemberg
dramaturg – Yvonne Gebauer

Účinkující:
Corinne Winters – Jenůfa
Karita Mattila – Kostelnička
Thomas Atkins – Števa Buryja
Nicky Spence – Laca Klemeň

Hanna Schwarz – Stařenka Buryjovka
Valentina Puskás – Karolka
Isabela Diaz – Jano

Jingwen Cai – Barena
Jan Hrůša – dirigent

TAGGED:Corinne WintersJakub HrůšaKarita MattilaNicky SpenceRoyal Opera House Covent GardenSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Logo ZUŠ Velké Pavlovice ZUŠ Velké Pavlovice vypisuje výběrové řízení na učitele klavíru
Next Article Jiří Bárta (foto Daniel Havel) Jiří Bárta a Tereza Fialová – Podvečer nedbalé elegance i pevného řádu
3.3 4 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up