Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Ralph Vaughan Williams, vůdčí osobnost britské hudby, se narodil před 150 lety
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seFilmová HudbaHudbaOsobnostiPortrétySoudobá HudbaZe světa

Ralph Vaughan Williams, vůdčí osobnost britské hudby, se narodil před 150 lety

Dnes je tomu přesně 150 let, co se narodil vlivný anglický skladatel Ralph Vaughan Williams. Jeho tvorba znamenala v britské hudbě rozhodující odklon od kompozičních stylů 19. století, v němž převládalo německé prostředí.

redakce
Published: 12/10/2022
Share
9 Min Read
SHARE
Ralph Vaughan Williams (zdroj Classic FM)
Ralph Vaughan Williams (zdroj Classic FM)

Anglický skladatel Ralph Vaughan Williams se narodil jako třetí dítě 12. října 1872 v Down Ampney do dobře situované rodiny. Jeho otcem byl vikář Arthur Vaughan Williams (1834–1875) a matkou Margaret (1842–1937), praneteř britského přírodovědce Charlese Darwina. Když se mladý Ralph ptal své matky na Darwinovo tvrzení v knize O původu druhů, odpověděla mu: „Bible říká, že Bůh stvořil svět za šest dní. Velký strýc Charles si myslí, že to trvalo déle: ale nemusíme si s tím dělat starosti, protože je to stejně úžasné tak jako tak.“

V roce 1878 se začal učit hře na klavír u své tety Sophy Wedgwood. V témže roce složil svou první skladbu s názvem The Robin’s Nest. Protože ho klavír dostatečně neuspokojoval, o rok později se začal učit hrát na housle. Ve svých osmi letech absolvoval korespondenční kurz hudby na Edinburské univerzitě. V září 1883 odešel do přípravné školy Field House v Rottingdeanu na jižním pobřeží Anglie a v lednu 1887 přešel do veřejné školy Charterhouse. V roce 1888 uspořádal ve školním sále koncert, na němž zaznělo jeho Klavírní trio G dur (dnes ztracené), skladatel hrál na housle.

V září 1890 nastoupil na Royal College of Music v Londýně. Po povinném kurzu harmonie u Francise Edwarda Gladstona, profesora varhan, kontrapunktu a harmonie, studoval varhany u Waltera Parratta a skladbu u Huberta Parryho. V roce 1892 dočasně opustil Royal College of Music a nastoupil na Trinity College v Cambridge, kde strávil tři roky studiem hudby a historie, souběžně pokračoval v týdenních lekcích u Parryho, studoval skladbu u Charlese Wooda a varhany u Alana Graye. V roce 1894 získal titul bakaláře hudby a v následujícím roce titul bakaláře umění. Po odchodu z univerzity se vrátil na Royal College of Music, kde dokončil své studium.

V letech 1895–1899 zastával v kostele svatého Barnabáše ve vnitřní londýnské čtvrti South Lambeth funkci varhaníka a sbormistra (za plat 50 liber ročně). Tuto práci neměl rád, ale úzká spolupráce se sborem byla cennou zkušeností pro jeho pozdější počiny. V roce 1899 složil v Cambridge zkoušku doktora hudby (titul mu byl oficiálně udělen v roce 1901). V dubnu 1902 poprvé vyšlo tiskem jeho dílo – píseň Linden Lea. Psal články do hudebních časopisů. V letech 1904–1906 byl hudebním redaktorem nového zpěvníku The English Hymnal.

V letech 1903–1904 soustavně komponoval písně, sborovou hudbu, komorní díla a orchestrální skladby a postupně nacházel počátky svého vyzrálého stylu. Se svou skladatelskou technikou byl nespokojený a tak poté, co neúspěšně žádal o lekce Edwarda Elgara, uvažoval o studiu u Vincenta d’Indyho v Paříži. Místo toho ho kritik a muzikolog Michel-Dimitri Calvocoressi seznámil s francouzským impresionistickým skladatelem Mauricem Ravelem, u kterého nakonec studoval skladbu v letech 1907–1908.

V roce 1910 zazněla jeho hudba na dvou největších a nejprestižnějších festivalech – v katedrále v Gloucesteru zazněla v premiéře Fantazie na téma Thomase Tallise a na festivalu v Leedsu A Sea Symphony. Do první světové války byla jeho nejrozsáhlejším dílem první verze Londýnské symfonie (1914). V témže roce napsal The Lark Ascending v původní podobě pro housle a klavír.

V roce 1914 se po vypuknutí první světové války dobrovolně přihlásil do vojenské služby. Vstoupil do Královského armádního zdravotnického sboru jako vojín a jezdil se sanitními vozy ve Francii a později v Řecku. Válka ho citově poznamenala, ztratil mnoho přátel. V roce 1917 byl jmenován poručíkem královského dělostřelectva a od března 1918 působil ve Francii. Neustálý hluk děl mu poškodil sluch a v pozdějších letech ohluchl. Po uzavření příměří v roce 1918 sloužil jako hudební ředitel britské první armády až do demobilizace v únoru 1919.

Během války hudbu opustil a po návratu do civilního života nějakou dobu trvalo, než začal opět skládat. Přepracoval některé starší skladby a věnoval se jiným hudebním aktivitám. V roce 1919 nastoupil jako profesor hudby na Oxford, kde působil dalších dvacet let. Teprve v roce 1922 vytvořil novou významnou skladbu, Pastorální symfonii – dílo bylo poprvé provedeno v květnu v Londýně pod taktovkou Adriana Boulta a v červnu mělo americkou premiéru pod jeho vedením. Po celá 20. léta pokračoval v komponování, dirigování a vyučování. Zkomponoval například Mši g moll (1922), balet Old King Cole (1923), opery Hugh the Drover a Sir John in Love (1924 a 1928), suitu Flos Campi (1925) a oratorium Sancta Civitas (1925). V roce 1932 byl zvolen prezidentem organizace propagující anglickou lidovou hudbu a lidový tanec English Folk Dance and Song Society. Od září do prosince téhož roku byl v USA jako hostující lektor na Bryn Mawr College v Pensylvánii.

Během druhé světové války se aktivně podílel na civilní válečné činnosti. V roce 1940 složil svou první filmovou hudbu k propagačnímu filmu 49th Parallel. V roce 1943 dirigoval premiéru své Páté symfonie na Proms. V roce 1951 byla v Covent Garden v rámci Festival of Britain uvedena Vaughan Williamsova poslední opera The Pilgrim’s Progress. Ke korunovaci královny Alžběty II. přispěl úpravou nápěvu staroslověnského žalmu a novou úpravou písně O taste and see z 34. žalmu, která zazněla při bohoslužbě ve Westminsterském opatství.

Během své šedesátileté kariéry komponoval opery, balety, komorní hudbu, světská i náboženská vokální díla (hymny, úpravy lidových písní a rozsáhlé sborové skladby) a orchestrální skladby včetně devíti symfonií. Jeho tvorba, silně ovlivněná tudorovskou hudbou a anglickou lidovou písní, znamenala v britské hudbě rozhodující odklon od kompozičních stylů 19. století, v němž převládalo německé prostředí. Napsal mnoho skladeb pro amatérské a studentské provedení. V průběhu druhé světové války komponoval filmovou hudbu pro propagační filmy. Svou poslední symfonii vytvořil několik měsíců před smrtí v pětaosmdesáti letech. Jeho díla zůstala základem britského koncertního repertoáru a všechny jeho významné skladby i mnohé z těch menších byly nahrány. Mezi jeho nejznámější koncertní díla patří Fantasie na téma Thomase Tallise (1910) a The Lark Ascending (1914). Žádná z jeho oper se sice nestala oblíbeným repertoárovým dílem, ale jeho balet Job: A Masque for Dancing (1930) byl úspěšný a byl často inscenován.

Během studia v Cambridge se seznámil s Adeline Fisherovou, dcerou historika Herberta Fishera, starého přítele rodiny Vaughana Williamse. Po odchodu z Cambridge v červnu 1897 požádal Adeline o ruku a později se vzali. Na svatební cestě strávili několik měsíců v Berlíně, kde studoval u Maxe Brucha. Manželství bylo bezdětné. V roce 1938 navázal milostný vztah s mnohem mladší Ursulou Woodovou (1911–2007), vdanou za armádního důstojníka, kapitána Michaela Forrestera Wooda. V roce 1942 Michael Wood náhle zemřel na selhání srdce. Na Adelininu žádost byla ovdovělá Ursula pozvána k Vaughan Williamsovým a pomáhala s péčí o nemocnou manželku Adeline, která trpěla artritidou. Adeline nakonec v roce 1951 zemřela. V únoru 1953 se Vaughan Williams a Ursula vzali.

Vaughan Williams, který se těšil výbornému zdraví, náhle zemřel 26. srpna 1958 v časných ranních hodinách na Hanover Terrace ve věku 85 let a o dva dny později byl po soukromém pohřbu v Golders Green zpopelněn. Dne 19. září byl při přeplněném smutečním obřadu jeho popel uložen poblíž Purcellových a Stanfordových hrobů v severní chórové lodi Westminsterského opatství.

TAGGED:Ralph Vaughan WilliamsSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Bratislavské hudobné slávnosti, 7. října 2022 – Royal Philharmonic Orchestra, Vasily Petrenko (foto Alexander Trizuljak) Bratislavské hudební slavnosti v původních kolejích i bez hvězdných jmen
Next Article Domov (zdroj Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK) Dětské programy Pražských symfoniků ovládne kouzelnice Hudba
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up